مقایسه اسمارت‌فون‌های وان‌پلاس ۷T و سامسونگ گلکسی S10: کدام‌یک را بخریم؟

اسمارت‌فون‌های گلکسی S10 و وان‌پلاس 7T در رده پرچم‌داران سال 2019 کمپانی‌های سامسونگ و وان‌پلاس قرار دارند. بدیهی است که گلکسی S10 از قطعاتی باکیفیت‌تر و امکاناتی به‌مراتب بیش‌تر نسبت به وان‌پلاس 7T برخوردار است؛ اما خریداری آن نیز مستلزم پرداخت هزینه بیش‌تری خواهد بود. در بسیاری از موارد، تجربه کاربری هر 2 گوشی طی زندگی روزمره مشابه یکدیگر است. از سوی دیگر وان‌پلاس 7T با برچسب قیمتی چند صد دلار ارزان‌تر، برتری خود را به رخ می‌کشد. این هندست با وجود محرومیت از برخی امکانات، کارآیی بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهد. بهره‌مندی از نرم‌افزار فوق‌العاده در کنار سخت‌افزاری فراتر از حد انتظار موجب شده تا وان‌پلاس 7T با وجود قیمت‌گذاری ارزان‌تر خود، تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را ارایه نماید. در ادامه به مقایسه دقیق‌تر این 2 هندست می‌پردازیم:

تفاوت‌های موجود میان سامسونگ گلکسی S10 و وان‌پلاس 7T

این 2 گوشی از جنبه کاربری معمول روزمره در بسیاری از جهات مشابه یکدیگر هستند. هر 2 دستگاه دارای طراحی شیشه‌ای و فلزی بوده و از نمایشگرهای بزرگ با حواشی کوچک بهره می‌گیرند. فهرست مشخصات هر 2 گجت، فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد و طی سالیان آینده، کاربران با هیچ‌گونه مشکلی در زمینه امکانات و کارآیی مواجه نخواهند شد. با این‌حال کماکان میان این 2 هندست، اختلافات جزئی اما متعدد به چشم می‌خورد.

نمایشگر و باتری، مشهودترین تفاوت‌های موجود میان این 2 گوشی به‌شمار می‌روند؛ عواملی که در تصمیم‌گیری نهایی مشتریان جهت خریداری هر یک از آن‌ها نیز موثر خواهند بود. گلکسی S10 دارای یک نمایشگر 6.1 اینچی است؛ در حالی‌که وان‌پلاس 7T از نمایشگر بزرگ‌تر 6.55 اینچی با نرخ نوسازی 90 هرتزی بهره می‌گیرد. عملکرد فوق‌العاده روان این نمایشگر در کلیه سناریوهای کاری کاملا مشهود است. نمایشگر گلکسی S10 علی‌رغم اندازه کوچک‌تر خود از روشنایی بیش‌تری برخوردار بوده و در زمینه نمایش رنگ‌ها بهتر عمل می‌کند. بنابراین کاربران بسته به اولویت‌های خود (ابعاد یا روشنایی و وضوح رنگ نمایشگر) می‌توانند یکی را انتخاب کنند. با این‌حال بایستی خاطرنشان کرد که باتری وان‌پلاس 7T از شارژدهی بیش‌تری نسبت به گلکسی S10 برخوردار است؛ پدیده‌ای که به لطف استفاده از باتری بزرگ‌تر و نرم‌افزار کارآمد محقق شده است. بعلاوه قابلیت شارژ 30 واتی این هندست در مقایسه با گلکسی S10 سریع‌تر خواهد بود.

به‌کارگیری باتری و نمایشگر بزرگ‌تر در وان‌پلاس 7T بر ابعاد و وزن آن نیز تاثیر گذاشته است. کاربران از فضای کاری بزرگ‌تر و شارژدهی طولانی‌تر باتری بهره‌مند خواهند شد؛ اما ابعاد وان‌پلاس 7T در مقایسه با گلکسی S10 بسیار بزرگ‌تر بوده و وزن آن نیز بیش از 30 گرم سنگین‌تر است. با توجه به استانداردهای امروزی، گلکسی S10 یک هندست تقریبا جمع‌وجور محسوب می‌شود. موضوعی که بسته به عادات فعلی شما می‌تواند به‌عنوان یک حسن یا محدودیت قلمداد شود.

فهرست مشخصات وان‌پلاس 7T و سامسونگ گلکسی S10

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که واقعا کدام‌یک از امکانات گلکسی S10 در وان‌پلاس 7T قابل مشاهده نیست؟ در پاسخ می‌توان به موارد کوچک متعددی اشاره کرد. گلکسی S10 به منظور ارائه تجربه صوتی بسیار مناسب‌تر از اسپیکرهای استریوی کارآمد و جک صوتی هدفون برخوردار است؛ مشخصه‌ای که به‌عقیده برخی کاربران کاملا حیاتی خواهد بود. بعلاوه این هندست دارای گواهی حفاظتی IP68 است که مقاومت دستگاه در مقابل آب‌خوردگی را تضمین می‌کند. با وجود کوچک‌تر بودن ظرفیت باتری، شارژ آن به‌صورت بی‌سیم امکان‌پذیر است. وان‌پلاس 7T علی‌رغم بهره‌مندی از ساختار شیشه‌ای در قسمت پشتی فاقد چنین قابلیتی است. بعلاوه به لطف وجود درگاه کارت حافظه در گلکسی S10، کاربران قادر به ارتقاء فضای ذخیره‌سازی دستگاه خواهند بود؛ مشخصه‌ای که با وجود ارزشمند بودن، کماکان یک قابلیت جانبی به‌شمار می‌آید. عملکرد دوربین‌های گلکسی S10 نیز در کلیه جوانب مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد. کلیه لنزهای موجود در آرایه دوربین پشتی، عملکرد مناسب‌تری داشته و دوربین جلویی گوشی نیز از قابلیت فوکوس خودکار برخوردار است.

مقایسه مشخصات مندرج در فهرست ویژگی‌های 2 دستگاه حقیقتا به اندازه نرم‌افزار مورد استفاده در آن‌ها حائز اهمیت نیست. رابط کاربری OxygenOS در وان‌پلاس 7T یکی از بهترین تجارب اندرویدی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. این نرم‌افزار از عملکردی ساده، روان و فاقد هرگونه پیچیدگی برخوردار بوده و همواره پاسخ‌گوی انتظارات کاربران است. امکانات سفارشی و قابلیت‌های اضافی این برنامه کاملا کافی بوده و امکان اعمال تنظیمات سفارشی بدون ایجاد کوچک‌ترین ناپایداری را فراهم می‌کنند. چنین توازن ایده‌آلی یقینا برای کلیه کاربران لذت‌بخش خواهد بود.

از سوی دیگر نرم‌افزار سامسونگ دارای توانایی‌های بی‌نظیر و امکانات متعددی است؛ اما کلیه قابلیت‌های ارائه شده در آن لزوما ضروری نبوده و بهره‌برداری از آن‌ها در نخستین استفاده، آسان نخواهد بود. تنظیم نمودن گلکسی S10 مطابق با نیازمندی‌های کاربران، مستلزم اعمال تغییرات سفارشی متعددی است و در برخی مواقع، اپلیکیشن‌های زائد و فاقد کاربرد تنها دست‌وپاگیر کاربران خواهند بود. هر 2 گوشی دارای عملکرد مناسبی هستند؛ اما فلسفه عملکرد نرم‌افزاری آن‌ها اساسا با یکدیگر متفاوت است.

حتی اگر فلسفه نرم‌افزار و رابط کاربری لزوما برای کاربران حائز اهمیت نباشد؛ در این‌صورت مدت زمان لازم جهت عرضه آخرین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری احتمالا مهم به‌نظر می‌رسد. عملکرد وان‌پلاس در زمینه انتشار به‌روزرسانی‌های کوچک و بزرگ در مقایسه با سامسونگ بسیار سریع‌تر است؛ تا جایی‌که وان‌پلاس در زمینه پشتیبانی بلندمدت از اسمارت‌فون‌های خود یکی از برترین برندها به‌شمار می‌آید. چنان‌چه به‌دنبال دریافت سریع و منظم به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هستید؛ در این‌صورت خریداری یک هندست وان‌پلاس، ایده مناسبی به‌نظر می‌رسد.

تصمیم‌گیری نهایی: وان‌پلاس 7T یا سامسونگ گلکسی S10؟

با وجود کلیه اظهارات مطرح شده، مقایسه 2 هندست نهایتا به یک مقوله اساسی یعنی اختلاف قیمت آن‌ها منتهی خواهد شد. قیمت‌گذاری گلکسی S10 در مقایسه با وان‌پلاس 7T بیش از 200 دلار گران‌تر است و این اختلاف قیمت برای 2 گوشی که در بسیاری از موارد به‌عنوان رقیب مستقیم یکدیگر قلمداد می‌شوند؛ حقیقتا چشمگیر است. چنان‌چه ترجیح می‌د‌هید بخشی از بودجه خود را به خریداری یک ابزارجانبی اختصاص داده و یا به‌دنبال ارتقاء هرچه سریع‌تر هندست فعلی هستید؛ در این‌صورت وان‌پلاس 7T گزینه مطلوبی به‌شمار می‌رود.

با نادیده گرفتن مقوله قیمتی، انتخاب بهترین گوشی به یک تصمیم‌گیری دشوارتر مبدل خواهد شد. گلکسی S10 دارای ویژگی‌ها و امکانات بیش‌تری است که بهره‌مندی از آن‌ها فوق‌العاده خواهد بود. این هندست علی‌رغم قیمت‌گذاری گران‌تر از نمایشگر کوچک‌تر و باتری ضعیف‌تری نسبت به وان‌پلاس 7T برخوردار است و استفاده از نرم‌افزار آن نیز با پیچیدگی‌های بیش‌تری همراه خواهد بود. به‌طور کلی گلکسی S10 گوشی مناسب‌تری است؛ اما اختلاف میان این 2 هندست به اندازه‌ای نیست که دستگاه سامسونگی را به گزینه‌ای قطعی برای تمامی کاربران تبدیل کند.

نوشته مقایسه اسمارت‌فون‌های وان‌پلاس 7T و سامسونگ گلکسی S10: کدام‌یک را بخریم؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.