مقایسه ال جی وی ۳۰ با ال جی جی ۶ ؛ دو لبه یک شمشیر!

مقایسه ال جی وی 30 با ال جی جی 6 : دو لبه یک شمشیر برنده!

شرکت ال جی سابقه درخشانی در صنعت ساخت گوشی‌های همراه و وسایل الکترونیکی دارد. در این نوشتار به مقایسه ال جی وی ۳۰ با ال جی جی ۶ پرداخته‌ایم؛ دو گوشی پرچمدار از دو سری متفاوت، اما از یک خانواده!

مقایسه ال جی وی ۳۰ با ال جی جی ۶

ال جی G6 و ال جی V30 دو دستگاه از بهترین گوشی‌های ال جی هستند. می‌توان گفت که مدل جی ۶ سرباز پیشگام سازنده کره‌ای در مبارزه با گوشی‌های پیشرفته و اسمارت فون استانداردی مثل گلکسی اس ۸ سامسونگ محسوب می‌شود.

ال جی چند وقت پیش مدل وی ۱۰ را عرضه کرد تا بتواند توجه کاربرانی را که با فناوری‌های صوتی و تصویری سر و کار دارند، به خود جلب کند. این سازنده سپس به منظور حفظ این بازار، ساخت پرچمداران سری V را ادامه داد تا در سال جاری مدل ال جی وی ۳۰ را وارد بازار کرد، اما حقیقت این است که مرز چندان مشخصی بین این گوشی هوشمند و مدل ال جی جی ۶ این سازنده مشهور کره‌ای وجود ندارد.

V30 بدون شک از نظر طراحی جدیدتر از مدل G6 به نظر می‌رسد و به دلیل داشتن نمایشگر لبه به لبه شباهت بیشتری به گلکسی اس ۸ سامسونگ دارد. این گوشی هوشمند یک نمایشگر ۶ اینچی در اختیار داشته، اما علی‌رغم این موضوع، نسبت به جی ۶ که به یک نمایشگر ۵.۷ اینچی مجهز شده، سبک‌تر است.

حال این سوال مطرح می‌شود که بین این دو محصول کدام یک قابلیت‌های بهتری دارد و آیا با داشتن گوشی ال جی جی ۶، صرف هزینه و خریدن مدل وی ۳۰ عاقلانه است یا خیر؟ در این بررسی سعی کردیم که به این سوالات پاسخ دهیم.

آنچه که در این نوشتار می‌خوانید، به شرح ویژگی‌های مشترک بین این دو گوشی هوشمند، مشخصات هر محصول به طور جداگانه، ارائه یک نتیجه گیری در رابطه با این مقایسه و در آخر ارائه یک جدول مشخصات فنی کامل از این دو دستگاه مرتبط می‌شود. با تکراتو همراه باشید.

ویژگی‌های مشترک

ال جی وی ۳۰ و ال جی جی ۶ ویژگی‌های مشترک زیادی با یکدیگر دارند. این دو گوشی هوشمند به نمایشگرهای ساخته شده با فناوری و ابعاد مختلفی مجهز شده‌اند؛ اما هر دو، رزولوشن تصویر کواد اچ دی (QHD) و نسبت تصویر ۱۸ به ۹ را در اختیار شما می‌گذارند. تراشه و واحد پردازش گرافیکی هر دو محصول نیز توسط یک برند ساخته شده است، اگرچه که تفاوت‌هایی بین مدل‌های آن‌ها وجود دارد.

رم ۴ گیگابایتی، حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی، باتری جدانشدنی ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت پشتیبانی فناوری‌های شارژ سریع و شارژ وایرلس، ابعاد فیزیکی مشابه، فناوری صوتی Hi-Res 32-bit/192kHz، شاخص‌های مقاومتی IP68 و MIL-STD-810G، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و سیستم عامل اندروید نوقا از دیگر ویژگی‌های مشترک بین این دو گوشی هوشمند هستند.

مشخصات ال جی وی ۳۰

 مقایسه ال جی وی 30 با ال جی جی 6 : مشخصات ال جی وی 30

ال جی همیشه سعی کرده است که یک سازنده خلاق باشد، زیرا با سامسونگ، یک سازنده قدرتمند دیگر کره‌ای، به طور مستقیم رقابت می‌کند. این شرکت چند سال پیش مدل ماژولار ال جی جی ۵ را با یک دوربین دوگانه اصلی و چهار مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) وارد بازار کرد و توانست از این طریق ماهیت ریسک پذیری خود را به همه ثابت کند.

ال جی زمانی که تصمیم به ساختن مدل وی ۳۰ گرفت هیچ ترسی در اعمال تغییرات جدید در این گوشی هوشمند به منظور متمایز جلوه دادن آن نسبت به مدل وی ۲۰ نداشت. این سازنده در ساخت مدل V10 و V20 به یک بدنه تمام فولادی و تمام آلومینیومی روی آورد و سپس در مدل وی ۳۰ به جای این طراحی از یک بدنه تمام شیشه‌ای استفاده کرد.

ال جی وی ۳۰ توانایی پشتیبانی شاخص مقاومتی IP68 را در برابر نفوذ آب و گرد و خاک دارد و علاوه بر این، به یک باتری جدانشدنی با قابلیت پشتیبانی فناوری شارژ بی سیم مجهز شده است. سازنده کره‌ای در ساخت این گوشی هوشمند نمایشگرهای LCD و نسبت تصویر ۱۶ به ۹ را کنار گذاشت و از نمایشگرهای OLED با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده کرد.

این تغییر باعث شد که موبایل LG V30 بتواند یک نمایشگر بزرگ‌تر را در مقایسه با LG V20 در یک ضریب شکل کوچک‌تر در اختیار طرفدارانش بگذارد. در لیست مشخصات ال جی وی ۳۰ یک پردازشگر هشت هسته‌ای کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵ و فناوری صوتی Hi-Res دیده می‌شود، اما متاسفانه تنها به یک اسپیکر مجهز شده است.

سازنده کره‌ای برای اولین بار در صنعت گوشی سازی خود در ساخت مدل تاشو جی فلکس (G Flex) از نمایشگرهای OLED استفاده کرد، اما اگر که این محصول را در نظر نگیریم، می‌توانیم بگوییم که وی ۳۰ اولین گوشی خاصی محسوب می‌شود که با این فناوری از طرف ال جی وارد بازار شده است.

این دستگاه یک نمایشگر ۶ اینچی OLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۸۸۰ پیکسلی QHD و تراکم پیکسل ۵۳۸ppi را بر روی خود دارد. ال جی برای مقابله با سامسونگ و نمایشگر اینفینیتی دیسپلی (Infinity Display) یا همان صفحه نمایش بیکران این سازنده، نام فول ویژن (FullVision) را برای صفحه نمایش خود انتخاب کرده است.

این نمایشگر از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ بهره می‌برد و فناوری‌های دالبی ویژن (Dolby Vision) و HDR 10 را نیز پشتیبانی می‌کند. ارائه یک نمایشگر ثانویه شناور برای نمایش دادن اعلان‌های گوشی و کاهش مصرف شارژ باتری از دیگر ویژگی‌های مثبت نمایشگر فول ویژن به شمار می‌آیند.

در این دستگاه، پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ با یک واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۴۰، رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD پشتیبانی می‌شود.

ال جی برای اولین بار در ساخت گوشی وی ۱۰ خود از دوربین دوگانه اصلی استفاده کرد. این سازنده در ساخت ال جی وی ۲۰ هم این گرایش را دنبال کرد و سپس ال جی وی ۳۰ را با همین ویژگی و چند بهینه سازی جدید در اختیار کاربرانش قرار داد.

دوربین اصلی این گوشی پرچمدار زیبا یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی اصلی با قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص حالت، پایدارسازی بصری تصاویر، فوکوس خودکار لیزری، فلش دوگانه LED و دیافراگم f/1.6 و یک سنسور ثانویه واید ۱۲۰ درجه‌ی ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 را در اختیار شما می‌گذارد. این ترکیب با یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی با قابلیت تشخیص چهره پشتیبانی می‌شود.

یک باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با توانایی پشتیبانی فناوری‌های شارژ سریع ۳ و شارژ بی سیم، شاخص مقاومتی MIL-STD-810G در برابر ضربه و IP68 در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و غبار، چهار مبدل دیجیتال به آنالوگ، یک اکولایزر پیشرفته با ابزارهای منحصر بفرد و تاییدیه‌های B&O Play، توانایی ارائه رنگ‌های بهتر و غنی‌تر، قابلیت پشتیبانی تشخیص صدا و تشخیص چهره برای باز کردن قفل نمایشگر و سیستم عامل اندروید ۷.۱.۲ نوقا از دیگر ویژگی‌های مثبت گوشی پرچمدار ال جی وی ۳۰ هستند.

این محصول ۱۵۱.۷ میلی‌متر طول، ۷۵.۴ میلی‌متر عرض، ۷.۴ میلی‌متر ضخامت و ۱۵۸ گرم وزن دارد و با یک برچسب قیمت ۸۴۰ دلاری در دو رنگ نقره‌ای و آبی در بازار خرید و فروش می‌شود.

مشخصات ال جی جی ۶

مقایسه ال جی وی 30 با ال جی جی 6 : مشخصات ال جی جی 6

ال جی در ساخت مدل جی ۶ نسبت به مدل ماژولار ابتکاری جی ۵ یک مسیر طراحی کاملا متفاوت را دنبال کرد. استفاده از طراحی ماژولار یک ایده نوآورانه و خوب بود، اما متاسفانه کاربران علاقه چندان زیادی را به آن نشان ندادند و این امر باعث شد که ال جی جی ۵ فروش چندان موقفی نداشته باشد.

بعد از آن، سازنده کره‌ای در ساخت ال جی جی ۶ از یک طراحی شیشه‌ای استفاده کرد تا از این طریق بتواند محصول بهتری را وارد بازار سازد و علاوه بر این، قابلیت پشتیبانی فناوری شارژ وایرلس و شاخص مقاومتی IP68 را نیز در اختیار کاربرانش قرار دهد. به کارگیری این سبک طراحی باعث شد که ال جی G6 بدون باتری جداشدنی ساخته شود، اما ال جی برای حل نسبی این معضل در عوض از یک باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در ساخت این محصول استفاده کرد.

این کمپانی در ساخت مدل جی ۶ اندازه نمایشگر را نیز تغییر داد و یک نمایشگر بزرگ‌تر ۵.۷ اینچی با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ را به کار گرفت تا بتواند تجربه استفاده بهتری را در اختیار کاربرانش بگذارد. در ساخت ال جی جی ۶ دوربین این گوشی هوشمند ارتقا پیدا کرد و از یک اسکنر اثر انگشت پشتی استفاده شد.

جی ۶ از یک نمایشگر ۵.۷ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۸۸۰ پیکسلی QHD پلاس، نمایشگر همیشه روشن و تراکم پیکسل ۵۶۴ppi بهره می‌برد. این گوشی هوشمند اولین محصول سازنده کره‌ای بود که با یک نمایشگر دارای نسبت تصویر ۱۸ به ۹ در اختیار کاربران قرار گرفت.

نمایشگر مدل جی ۶ در مقایسه با نمایشگر وی ۳۰ کمی بلندتر و باریک‌تر است و فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10 را نیز پشتیبانی می‌کند.

سازنده مشهور کره‌ای در ساخت جی ۶ منتظر عرضه پردازشگر اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام در بازار نماند و از پردازشگر چهار هسته‌ای ۸۲۱ این سازنده استفاده کرد. این تراشه دو هسته ۱.۶GHz برای انجام کارهای سبک و دو هسته ۲.۳۵GHz برای انجام کارهای سنگین را در اختیار دارد و توسط یک واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۳۰ و رم ۴ گیگابایتی پشتیبانی می شود.‌ ال جی جی ۶ در دو مدل با حافظه‌های داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو یو اس بی تا ۲ ترابایت عرضه شده است.

ال جی گوشی LG G6  را نیز مانند مدل پرچمدار LG V30 با یک دوربین دوگانه اصلی وارد بازار کرد. این دوربین یک سنسور اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و توانایی پشتیبانی قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص حالت، پایدارسازی بصری تصاویر و فلش دوگانه را در کنار یک سنسور ثانویه ۱۳ مگاپیکسلی اولترا با زاویه باز ۱۲۵ درجه با فوکوس ثابت و دیافراگم f/2.4 در اختیار شما می‌گذارد.

بیشتر تصاویری که با دوربین اصلی جی ۶ گرفته می‌شوند، توسط سنسور اصلی این دوربین ثبت می‌گردند به این نحو که سنسور ثانویه تنها در هنگام گرفتن تصاویر گروهی یا اعمال تنظیمات منظره‌ای وارد عمل می‌شود. این دو سنسور به طور مستقل از یکدیگر کار می‌کنند و با یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی مجهز به دیافراگم f/2.4 پشتیبانی می‌شوند.

ال جی در ساخت گوشی جی ۶ ظرفیت باتری را از ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت به ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت ارتقا داد و علاوه بر این، فناوری شارژ وایرلس و شارژ سریع ۳ را نیز در اختیار کاربرانش گذاشت. این سازنده کره‌ای علاوه بر این در ساخت ال جی جی ۵ به دلیل داشتن یک طراحی ماژولار و در ساخت ال جی جی ۶ به دلیل داشتن یک نمایشگر با حاشیه‌های باریک، اسکنر اثر انگشت را در پشت این دو محصول نصب کرد. حسگر اثرانگشت به کار رفته در این دو گوشی هوشمند نقش کلید روشن و خاموش سازی این دو محصول را نیز ایفا می‌کند.

ال جی جی ۶ درگاه مادون قرمز ندارد، اما در بعضی از مدل‌هایش رادیوی اف ام را نیز در اختیار کاربرانش می‌گذارد. این دستگاه اولین گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که توسط گوگل ساخته نشده، اما دستیار مجازی این غول فناوری را به طور استاندارد در اختیار شما قرار می‌دهد.

سازنده محبوب کره‌ای مدل ۳۲ گیگابایتی ال جی جی ۶ را در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و سفید با قیمت ۶۷۰ دلار وارد بازار کرده است. این محصول ۱۴۸.۹ میلی‌متر طول، ۷۱.۹ میلی‌متر عرض، ۷.۹ میلی‌متر ضخامت و ۱۶۳ گرم وزن دارد.

برنده مقایسه ال جی وی ۳۰ با ال جی جی ۶

مقایسه ال جی وی 30 با ال جی جی 6 : حرف آخر

در این مقایسه زمانی که بحث سبک طراحی و مشخصات فنی مطرح می‌شود، بدون شک ال جی وی ۳۰ برنده است، زیرا این گوشی هوشمند یک نمایشگر بهتر، تراشه اصلی و واحد پردازش گرافیکی سریع‌تر، دوربین قوی‌تر و باتری کارآمدتر را در اختیار شما می‌گذارد.

با این حال باید در نظر داشت که این مشخصات و بهینه سازی‌ها در ازای پرداخت یک برچسب قیمت ۸۴۰ دلاری در اختیار شما قرار می‌گیرد در حالی که مدل جی ۶ تنها ۶۷۰ دلار قیمت دارد. با توجه به این امر تصمیم گیری در رابطه با این که کدام یک از این دو دستگاه کارایی بهتری را برای شما ارائه می‌کند، تنها به خود شما بستگی دارد.

ال جی جی ۶ یک گوشی قدرتمند و مقاوم است و زمانی که وارد بازار شد، توانست توجه تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کند، اما عرضه زودتر از موعد این محصول باعث شد که سازنده کره‌ای مجبور شود که در ساخت آن از پردازشگر کوالکام اسنپدراگون ۸۲۱ و واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۳۰ که در سال ۲۰۱۶ میلادی ساخته شدند، استفاده کند.

این دو سخت افزار کارایی و قدرت بسیار خوبی دارند؛ اما نسبت به پردازشگر کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵ و واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۴۰ کمی قدیمی به نظر می‌رسند. ال جی جی ۶ همچنین به واسطه دوربین دوگانه ۱۳ مگاپیکسلی خود کیفیت عکاسی و فیلمبرداری خوبی را در اختیار شما می‌گذارد، اما باید به این حقیقت اعتراف کرد که گوشی پرچمدار ۲۰۱۷ ال جی امکان داشتن تجربه استفاده بهتری را نیز در این دو زمینه برای شما فراهم می‌سازد.

با همه این تفاسیر اگر که مجبور هستید که در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و بهای کمتری را بپردازید، بهتر است که ال جی G6 را انتخاب کنید، اما در صورتی که توان مالی کافی را دارید و می‌خواهید یک گوشی زیبا و پیشرفته‌تر را در دست بگیرید، ال جی V30 انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شود.

مقایسه ال جی وی ۳۰ با ال جی جی ۶
مشخصات ال جی V30 ال جی G6
نمایشگر ۶.۰ اینچی POLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۸۸۰ پیکسلی، نسبت تصویر ۱۸ به ۹، نمایشگر ثانویه شناور، تراکم پیکسل ۵۳۷ppi و پوشش محافظتی گوریلا گلس ۵ ۵.۷ اینچی IPS ال سی دی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۸۸۰ پیکسلی، نسبت تصویر ۱۸ به ۹، نمایشگر همیشه روشن با قابلیت پشتیبانی فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10، تراکم پیکسل ۵۶۴ppi و پوشش محافظتی گوریلا گلس ۳
اندازه ۱۵۱.۷ x 75.4 x 7.4  میلی متر ۱۴۸.۹ x 71.9 x 7.9  میلی متر
وزن ۱۵۸ گرم ۱۶۳ گرم
نسبت نمایشگر به بدنه ۸۱.۶۳ درصد ۷۹.۴۷ درصد
پردازشگر  هشت هسته‌ای ۲.۴۵GHz کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵ با واحد پردازش گرافیکی آدرینو ۵۴۰ چهار هسته‌ای ۲.۳۵GHz کوالکام اسنپدراگون ۸۲۱ با واحد پردازش گرافیکی آدرینو ۵۳۰
رم ۴ گیگابایت ۴ گیگابایت
حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی (وی ۳۰ پلاس) با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو یو اس بی
باتری ۳,۳۰۰mAh با قابلیت پشتیبانی شارژ سریع ۳ و شارژ بی سیم ۳,۳۰۰mAh با قابلیت پشتیبانی شارژ سریع ۳ و شارژ بی سیم
دوربین اصلی دوگانه مجهز به لنزهای ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 و ۱۳ مگاپیکسلی  واید انگل با دیافراگم f/1.9 و توانایی پشتیبانی قابلیت‌های‌ پایدارسازی بصری تصاویر، فوکوس خودکار تشخیص حالت، فوکوس خودکار لیزری و فلش ال ای دی

 

دوگانه مجهز به دو لنز ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم‌های f/1.8 و  f/2.4 (واید انگل) و توانایی پشتیبانی قابلیت‌های پایدارسازی بصری تصاویر، تشخیص حالت و فلش دوگانه ال ای دی
دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و قابلیت فیلم برداری ۱۰۸۰ پیکسلی
سیستم عامل اندروید ۷.۱.۲ نوقا اندروید ۷.۰ نوقا
شاخص‌های مقاومتی دارای شاخص مقاومتی IP68 (مقاوم در برابر آب) و MIL-STD-810G دارای شاخص مقاومتی IP68 (مقاوم در برابر آب) و MIL-STD-810G
ویژگی‌های خاص مجهز به فناوری صوتی Hi – Res، جک ۳.۵ میلی متری، فناوری تشخیص صدا و چهره برای باز کردن قفل گوشی و اسکنر اثر انگشت پشتی مجهز به دستیار مجازی گوگل اسیستنت، قابلیت صوتی Hi – Res، جک ۳.۵ میلی متری هدفون، اسکنر اثر انگشت پشتی و کاور پشتی شیشه‌ای
ویژگی‌های اتصالی GSM, HSPA, CDMA, LTE, NFC و بلوتوث ۵، وای فای و یو اس بی ۳.۱ نوع سی GSM, HSPA, CDMA, LTE, NFC و بلوتوث ۴.۲، وای فای و یو اس بی نوع سی
رنگ آبی و نقره‌ای مشکی، نقره‌ای و سفید
قیمت ۸۴۰ دلار (مدل ۶۴ گیگابایتی) ۶۷۰ دلار (مدل ۳۲ گیگابایتی)

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidheadlines

مطلب مقایسه ال جی وی ۳۰ با ال جی جی ۶ ؛ دو لبه یک شمشیر! برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.