مقایسه سرعت عملکرد فیس آی‌دی در آی‌فون XS و آی‌فون X

apple-iphone-xs-review-4-1499x976 مقایسه سرعت عملکرد فیس آی‌دی در آی‌فون XS و آی‌فون X

آی‌فون‌های XR، XS و XS مکس همگی مجهز به دومین نسل از فناوری فیس آی‌دی اپل و نسخه به‌روزرسانی شده سیستم احرازهویت بیومتریکی هستند که ظاهرا در مقایسه با نسخه معرفی شده به‌همراه آی‌فون X، عملکرد سریع‌تری دارد. اما آیا در دنیای واقعی میان سیستم سریع گذشته و نسخه جدیدتر با پتاسیل عملکرد سریع‌تر واقعا تفاوت قابل‌توجهی وجود دارد؟

28190-44008-face-ID-test-iPhone-X-versus-iPhone-XS-l مقایسه سرعت عملکرد فیس آی‌دی در آی‌فون XS و آی‌فون X

تست سرعت فیس آی‌دی بر روی گوشی‌های آی‌فون XS و آی‌فون X

بررسی نظری

فیس آی‌دی به منظور تحلیل و تشخیص تصاویر اسکن شده چهره کاربر که توسط سیستم دوربین TrueDepth ایجاد شده‌اند، از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و موتور عصبی تعبیه شده در پردازنده آی‌فون بهره می‌گیرد. ناچ موجود در قسمت فوقانی نمایشگر، آرایه‌ای از سنسورها را در خود گنجانده است. در فرآیند بازگشایی قفل گوشی، آی‌فون بایستی با استفاده از حسگرهای خود نگاشتی عمیق از چهره کاربر ایجاد نماید. در ادامه این نگاشت با نمایش ریاضیاتی چهره به ثبت رسیده از کاربر که در یک فضای قرنطینه و ایمن ذخیره شده است، مقایسه می‌شود. کیفیت انجام این‌کار تنها با ارتقا کارآیی پردازشی به‌میزان قابل‌توجهی بهبود خواهد یافت.

در کنار سایر پیشرفت‌های موردانتظار از پردازنده موجود در تراشه A12 آی‌فون‌های سال 2018 اپل، موتور عصبی نیز از طراحی 2 هسته‌ای سابق به معماری 8 هسته‌ای ارتقا یافته است. این موضوع به واحد پردازش عصبی امکان می‌دهد تا در هر ثانیه، 5 تریلیون عمل محاسباتی را اجرا نماید؛ در حالی‌که موتور عصبی تراشه A11 تنها قادر به اجرای 600 میلیارد عمل محاسباتی در هر ثانیه بود.

این آمار به تنهایی بایستی زمان لازم برای بررسی چهره افراد توسط سیستم فیس آی‌دی را کاهش دهد. اما اپل ادعا کرده که الگوریتم‌های فیس آی‌دی به‌کارگیری شده در آی‌فون‌های جدید از سرعت بالاتری نیز برخوردار هستند. تنها روش واقعی برای درک این موضوع، مقایسه عملکرد آی‌فون X سال گذشته با آی‌فون XS است. بدین ترتیب می‌توان به میزان تفاوت‌های این 2 هندست پی برد.

آزمایش

به منظور انجام تست با عادلانه‌ترین روش ممکن، چهره فرد ارزیابی‌کننده در شرایط نوری کاملا یکسان بر روی هر 2 گوشی مجددا اسکن شد. با توجه به این‌که با گذر زمان، آی‌فون X داده‌های مربوط به نگاشت عمیق ذخیره شده خود را به‌روزرسانی خواهد کرد؛ لذا دسترسی هر 2 دستگاه به داده‌هایی با حداکثر میزان تشابه، بهترین وضعیت را برای اهداف آزمایشی رقم خواهد زد.

برای تعیین برنده در هر مورد و مقایسه سرعت تکمیل انیمیشن هوم‌اسکرین در هر گوشی، فیلم فرآیند بازگشایی قفل هندست‌ها به‌صورت فریم به فریم بررسی شد. طی 15 نوبت اجرای اولیه این تست، آی‌فون XS در 11 نوبت سریع‌تر عمل کرد و سرعت 2 گوشی برای 4 نوبت با یکدیگر برابر بود. آی‌فون X نیز هرگز نتوانست سریع‌تر از آی‌فون XS این تست را به پایان برساند.

28190-44009-testing-different-Face-ID-angles-on-the-iPhone-X-and-iPhone-XS-l مقایسه سرعت عملکرد فیس آی‌دی در آی‌فون XS و آی‌فون X

تست سرعت بازگشایی قفل گوشی با فیس آی‌دی از زوایای مختلف در گوشی‌های آی‌فون XS و آی‌فون X

اگرچه آزمایش نشان داد که دومین نسل فیس آی‌دی در مقایسه با نخستین نسل آن عموما سریع‌تر است، اما در واقع این موضوع با بررسی فریم به فریم ویدیو مشخص شد و به احتمال فراوان اکثریت کاربران صرفا با تماشای آن متوجه جهش محسوسی نمی‌شوند. همین تست در شرایط نوری ضعیف نیز اجرا شد. در آزمایش دوم، آی‌فون XS نه‌تنها هربار برنده شد؛ بلکه در 3 مورد از 7 نوبت اجرای آزمایش، برتری قابل‌توجهی را از آن خود کرد و این موضوع حتی بدون بررسی آهسته ویدیو نیز کاملا مشهود بود. ظاهرا عملکرد مدل‌های جدید آی‌فون در شرایط نوری تاریک‌تر، نقطه قوت آن‌ها محسوب می‌شود.

نهایتا با قرار دادن هر 2 گوشی در زوایایی عجیب وغریب نسبت به صورت، مشکلات بازگشایی قفل دستگاه توسط فیس آی‌دی مورد بررسی قرار گرفت. طی این فرآیند با نگاه داشتن گوشی در نزدیکی پاهای کاربر، نقطه ضعف آی‌فون X کشف شد. در حالی‌که بازگشایی قفل آی‌فون XS در این موقعیت همواره بدون اشکال انجام شد؛ اما جهت بازگشایی قفل آی‌فون X بایستی اندکی گوشی را به سمت بالا جابه‌جا کرد.

صرف‌نظر از این موقعیت خاص، هر 2 هندست در کلیه زوایای تست شده عملکردی مناسب و مشابه را از خود نشان دادند.

نتیجه‌گیری

لذا بگذارید به پرسش اولیه پاسخ دهیم: آیا دومین نسل از فیس آی‌دی که در آی‌فون‌های XS، XS مکس و XR به‌کارگیری شده است در مقایسه با اولین نسل این فناوری در آی‌فون X سریع‌تر عمل می‌کند؟ بله، همین‌طور است. اما این مسئله در اکثر موقعیت‌های دنیای واقعی و از نظر اغلب افراد چندان متفاوت نخواهد بود. در شرایط نوری ضعیف، پیشرفت بیش‌تری مشاهده می‌شود؛ اما به‌طور کلی عملکرد سیستم چندان سریع‌تر نیست. ظاهرا فیس آی‌دی به همان اندازه سابق قابل‌استفاده بوده و احتمالا تنها امنیت و سرعت آن اندکی ارتقا پیدا کرده است.

اخیرا آزمایشات دیگری بر روی آی‌فون XR اجرا شده است و با توجه به تشابه ویژگی‌های این هندست با آی‌فون XS، احتمالا با داستانی مشابه در خصوص عملکرد فیس آی‌دی سروکار خواهیم داشت.

نوشته مقایسه سرعت عملکرد فیس آی‌دی در آی‌فون XS و آی‌فون X اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.