مقایسه پیکسل ۳ با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

1-5 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

به‌نظر می‌رسد این روزها تولیدکنندگان تلفن‌همراه برای استفاده از برچسب‌های قیمتی 1000 دلاری بر روی جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار خود عجله دارند. اما گوگل در زمینه قیمت‌گذاری اسمارت‌فون جدید پیکسل 3 خود همچنان ملاحظاتی را لحاظ نموده است. برچسب قیمتی جدیدترین دستگاه پیکسل ممکن است نمایانگر افزایش قیمت 150 دلاری نسبت به اسمارت‌فون پیکسل 2 باشد؛ اما گوشی جدید با قیمت 799 دلاری خود اگرچه یقینا ارزان‌قیمت نیست، اما قیمت آن در مقایسه با سایر گوشی‌های هم‌رده خود پایین‌تر خواهد بود.

1-5 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

شرکت اپل که دقیقا به خاطر عدم ارایه تخفیف بر روی سخت‌افزارهای خود شناخته شده است، هندستی نسبتا ارزان‌قیمت در رده خود با نام آی‌فون XR را در اختیار دارد. نقل و انتقال این آی‌فون با قیمت 749 دلاری در اواخر ماه جاری آغاز خواهد شد. مقایسه جدیدترین آی‌فون اپل با اسمارت‌فون پیکسل 3 اقدامی جالب و منطقی به‌نظر می‌رسد. زیرا هر 2 گوشی در محدوده قیمتی مشابه روانه بازار شده و به منظور ارایه ویژگی‌های شاخص بر دوربین‌های خود متکی هستند. کدام‌یک از این هندست‌ها با قیمت ارزان‌تر از 800 دلار، توجه شما را جلب می‌کنند؟ در ادامه به مقایسه ویژگی‌ها و قابلیت‌های این 2 اسمارت‌فون پرچم‌دار می‌پردازیم.

2-3 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

مقایسه مشخصات پیکسل 3 و آی‌فون XR

طراحی

در نگاه اول، بحث پیرامون اسمارت‌فون‌های پیکسل 3 و آی‌فون XR مشابه آخرین مدخل در بازی جدیدی است که طرفداران گوشی‌های هوشمند در آن نقش‌آفرینی می‌کنند: نمایشگر ناچ‌دار مناسب است یا خیر؟ نمایشگرهای هر 2 گوشی دارای نسبت ابعاد مشابهی هستند؛ به گونه‌ای که صفحه‌نمایش آی‌فون XR از نسبت 19.5:9 و نمایشگر پیکسل 3 از نسبت ابعاد 18:9 استفاده می‌کند. اما آن‌ها با روش‌هایی متفاوت به چنین نمایشگرهای کشیده‌ای دست یافته‌اند.

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS81LzkvNzk3MjI5L29yaWdpbmFsL0FwcGxlLUV2ZW50LWlQaG9uZS1YX18wMy5qcGc-e1539600560791 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

اپل با قرار دادن ناچ در بخش فوقانی صفحه‌نمایش آی‌فون XR به فضای واقعی بیش‌تری بر روی نمایشگر دست یافته است. پیکسل 3 گوگل مجهز به حاشیه‌ای با پهنای بیش‌تر است و شما بسته به احساس خود پیرامون ناچ می‌توانید یکی را بر دیگری ترجیح دهید. آی‌فون XR با نمایشگر 6.1 اینچی خود نسبت به صفحه‌نمایش 5.5 اینچی پیکسل 3، فضای نمایشی بیش‌تری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. اما پیکسل 3 با ابعاد 5.7×2.7×0.3 اینچی خود در مقایسه با اندازه 5.9x3x0.3 اینچی آی‌فون XR، جمع‌ وجورتر است. بعلاوه پیکسل 3 وزن سبک‌تری دارد (5.3 اونس در مقابل 6.4 اونس برای آی‌فون XR).

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9PL0IvODAzMDk5L29yaWdpbmFsL0lNR18yMDE4MTAwOV8xMjE5NDUtY29weS5qcGc-e1539600597811 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

هر 2 گوشی از ساختار شیشه‌ای در بخش پشتی دستگاه بهره می‌گیرند. اگرچه گوگل با به‌کارگیری طراحی 2 رنگ که بافت‌های مات و براق را با یکدیگر ترکیب می‌کند، عملکرد شایسته‌ای از خود نشان داده است. در بررسی‌های هندز-آن پیکسل 3 مشخص شد که این هندست به اندازه برخی گوشی‌های دیگر مستعد جذب لکه‌های اثرانگشت نخواهد بود. آی‌فون XR با تنوع رنگ بسیار بیش‌تری به بازار عرضه می‌شود. پیکسل 3 با گزینه‌های سنتی سفید روشن و مشکی یکپارچه و یک مدل رنگی جدید غیرصورتی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. از سوی دیگر اپل با ارایه آی‌فون XR در رنگ‌های مشکی، آبی، سفید، مرجانی، زرد و قرمز، امکان انتخاب از میان یک طیف رنگین‌کمانی واقعی را فراهم نموده است.

نمایشگر

بزرگ‌ترین تفاوت میان این 2 گوشی به نمایشگرهای آن‌ها مربوط می‌شود. اپل احتمالا با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها از یک پنل 6.1 اینچی LCD بر روی آی‌فون XR استفاده نموده است. در حالی‌که گوشی پیکسل 3 گوگل از یک نمایشگر اولد 5.5 اینچی بهره می‌گیرد. این موضوع بایستی به معنای غنای رنگ بالاتر و نمایش واقعی‌تر رنگ مشکی بر روی نمایشگر پیکسل 3 باشد. با این‌حال گوشی‌های مجهز به پنل‌های LCD مستعد برخورداری از روشنایی بیش‌تر هستند.

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9VL1IvNzk2ODUxL29yaWdpbmFsL0lNR18xOTg4LkpQRw-e1539600644797 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

در کنار مزایای نمایشگر اولد، گوشی جدید گوگل با رزولوشن نمایش 2160 در 1080 پیکسلی خود نسبت به آی‌فون XR با نمایشگر 1792 در 828 پیکسلی، تصاویر واضح‌تری را ارایه می‌نماید.

برش موجود بر روی نمایشگر آی‌فون XR تنها برای دستیابی به فضای نمایشی بیش‌تر به کمک اپل نیامده است؛ بلکه این ناچ از دوربین جلویی TrueDepth نیز میزبانی می‌کند. این دوربین امکان بازگشایی قفل آی‌فون و تائید پرداخت‌های موبایلی از طریق سیستم فیس آی‌دی را فراهم خواهد کرد. پیکسل 3 از این فناوری بی‌بهره بوده و در عوض بر یک حسگر اثرانگشت در قسمت پشتی گوشی تکیه دارد.

دوربین‌ها

بزرگ‌ترین نبرد میان جدیدترین هندست‌های ارایه شده توسط اپل و گوگل احتمالا به دوربین‌های آن‌ها کشیده خواهد شد. تا زمان عرضه آی‌فون XR در اواخر ماه جاری، مقایسه منصفانه عملکرد آن با پیکسل 3 امکان‌پذیر نخواهد بود. اما اکنون گوگل با ارایه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دوربین پشتی پیکسل 3 برای پرچم‌دار اپل خط و نشان می‌کشد.

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9PLzgvODAzMDk2L29yaWdpbmFsL0lNR18yMDE4MTAwOV8xMjE4MzQtY29weS5qcGc-e1539600792412 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

مشخصه شاتر پیشرفته دوربین به اسمارت‌فون پیکسل 3 امکان خواهد داد تا در کلیه حالات نورپردازی، بهترین تصاویر ممکن را به ثبت برساند. (به‌نظر می‌رسد این ویژگی تنها با هدف درک پلک زدن برخی افراد حین فشردن دکمه شاتر و به‌عنوان روشی برای ممانعت از عکس‌برداری تعبیه شده است.)

استفاده از بزرگ‌نمایی سوپر رزولوشن در عکاسی محاسباتی و جایگزینی آن با بزرگ‌نمایی اپتیکال، امکان فریم برداری مجدد و نزدیک از یک عکس و ثبت جزئیات شارپ‌تر برای دستیابی به تصویری واضح‌تر را فراهم می‌کند. پیکسل 3 یک ماه پس از عرضه به مشخصه دید شب مجهز خواهد شد. این ویژگی به‌ منظور بهبود کیفیت رنگ عکس‌های به ثبت رسیده در شرایط نوری ضعیف از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. بدین ترتیب شما عکس‌های روشن‌تری را دریافت خواهید کرد؛ تصاویری که کماکان طبیعی به‌نظر می‌رسند.

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9VL0YvNzk2ODM5L29yaWdpbmFsL0lNR180Nzg0LkpQRw-e1539600873855 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

آی‌فون XR نیز مجهز به یک دوربین پشتی منفرد بوده و فاقد پیکره‌بندی دوربین دوگانه، همانند نمونه موجود روی آی‌فون‌های XS و XS مکس است. این موضوع بدان معناست که از بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابری خبری نیست؛ اما سایر ویژگی‌های تحسین‌برانگیز در زمان ارزیابی آی‌فون XS و آی‌فون XS مکس شامل سوپر HDR در این‌جا نیز قابل‌دسترس هستند. این مشخصه، چندین عکس را با نورپردازی‌های متفاوت ثبت نموده و از طریق ترکیب آن‌ها با یکدیگر، نتیجه نهایی را ارایه خواهد داد. این عکس‌ها قادر به ثبت جزئیات موجود در سایه ها هستند و اشیاء با روشنایی بالا را نیز نمایش می‌دهند.

به لطف مهارت‌های پردازش محاسباتی در آی‌فون XR، شما حتی پس از ثبت یک عکس نیز قادر به تنظیم عمق فوکوس در تصاویر پرتره خواهید بود. پیکسل 3 در قسمت جلویی دستگاه مجهز به 2 دوربین است؛ در حالی‌که آی‌فون XR از این دوربین منفرد استفاده می‌کند. لنز دوم گوشی پیکسل به پرچم‌دار گوگل امکان می‌دهد تا عکس‌های سلفی پرتره و عریضی را ثبت نماید. این پدیده بایستی به معنای پوشش دادن تعداد بیش‌تری از افراد یا مناظر پس‌زمینه در یک عکس باشد.

کارآیی

پیش از اظهارنظر قاطعانه در خصوص عملکرد مناسب‌تر هر یک از هندست‌ها، انجام برخی آزمایشات ضروری خواهد بود. اما شانس با اپل یار است. آی‌فون XR همانند آی‌فون‌های XS و XS مکس از پردازنده جدید A12 بیونیک که توسط اپل طراحی شده، استفاده می‌کند. این تراشه 7 نانومتری در بنچ‌مارک‌های ترکیبی نظیر گیک‌بنچ 4، بعضا سریع‌ترین امتیازات را به خود اختصاص داده است. بعلاوه در تست‌های ویدیویی شاهد ارتقاء سرعت دستگاه نسبت به هندست قدرتمند و فوق‌العاده سریع آی‌فون X با پردازنده A11 هستیم. آی‌فون XR از دستاوردهای تراشه A12 نیز بهره‌مند شده است. مهم‌تر از همه در تست‌های انجام شده، آی‌فون‌های مجهز به تراشه A12 از دستگاه‌های اندرویدی با پردازنده موبایلی اسنپ‌دراگون 845 پیشی گرفتند. اسنپ‌دراگون 845 دقیقا همان تراشه مورد استفاده در گوشی جدید پیکسل 3 است. گوشی‌های مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون 845 که در ارزیابی‌ها، بهترین عملکرد را دارند، از حافظه رم قابل‌توجهی نیز بهره می‌گیرند. برای مثال می‌توان به نسخه 8 گیگابایتی اسمارت‌فون وان‌پلاس 6 اشاره کرد.

وجود 4 گیگابایت رم در گوشی پیکسل 3 یقینا قابل‌قبول است؛ اما انتظار نمی‌رود که این هندست قادر به کاهش شکاف قابل‌توجه میان کارآیی دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 845 و آی‌فون‌های دارای تراشه A12 نظیر آی‌فون XR باشد.

نرم‌افزار

بحث پیرامون سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS از دیرباز وجود داشته است و در حالی‌که این بحث‌ها غالبا به سلیقه شما برای استفاده از هر سیستم‌عامل موبایل منتهی می‌شود؛ اما با وجود ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی پیکسل 3، گوگل امیدوار است تا فضای بحث را به نفع خود تغییر دهد.

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9VL04vNzk2ODQ3L29yaWdpbmFsL0lNR182NTc5LkpQRw-e1539601466780 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

با گوشی جدید گوگل، دستیار گوگل اسیستنت قادر به غربال‌گری تماس‌های دریافتی خواهد بود و در سمت راست نمایشگر گوشی شما، یک رونوشت آنی را ارایه خواهد کرد. بنابراین شما می‌توانید ببینید که آیا واقعا مایل هستید به تماس دریافتی پاسخ دهید یا این‌که تماس مذکور صرفا توسط یک تماس‌گیرنده ثالث انجام شده است. با شروع ماه نوامبر، گوگل پشتیبانی مضاعف در شهرهای مختلف را آغاز خواهد کرد. این اقدام به دستیار گوگل اسیستنت پیکسل 3 امکان خواهد داد تا قرارهای ملاقات و رزرواسیون مدنظر شما را از طریق گوشی ثبت نماید.

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9RL0wvODAzMTgxL29yaWdpbmFsL3BpeGVsLTMtaGFuZHMtb24tMDAyLmpwZw-e1539601561226 مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه

با به‌کارگیری سیستم‌عامل اندروید 9 در اسمارت‌فون پیکسل 3، آخرین هندست گوگل برای نخستین بار ارایه‌دهنده ابزارهای دیجیتالی جدید و مناسبی است که بر کارکرد دستگاه شما نظارت نموده و اعمال محدودیت‌های زمانی و حتی سایلنت کردن گوشی با قرار دادن نمایشگر آن به سمت پایین را امکان‌پذیر می‌کند. برخی از این قابلیت‌ها با امکانات مشخصه جدید Screen Time در iOS 12 مطابقت دارند و آی‌فون XR نیز به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 12 روانه بازار می‌شود. با خریداری آی‌فون XR از سایر توانمندی‌های iOS 12 شامل امکان تبدیل خود به یک میموجی با استفاده از دوربین TrueDepth گوشی نیز بهره‌مند خواهید شد. iOS 12 از مشخصه میان‌برهای سیری نیز رونمایی می‌کند. این ویژگی، امکان ساخت میان‌برهای سفارشی شده با چندین اپلیکیشن را از طریق دستیار دیجیتالی آی‌فون فراهم می‌نماید.

باتری

اپل واقعا ظرفیت باتری‌های به‌کارگیری شده در آی‌فون‌های خود را اعلام نمی‌کند. بر اساس اسناد رگولاتوری، آی‌فون XR دارای یک باتری 2942 میلی‌آمپرساعتی است. اما این رقم، نویددهنده شارژدهی طولانی‌تر باتری برای آی‌فون جدید خواهد بود. اپل مشخصا اعلام کرده که مدت شارژدهی باتری آی‌فون XR در مقایسه با آی‌فون 8 پلاس می‌تواند تا 90 دقیقه بیش‌تر باشد. در تست باتری، گوشی قدیمی‌تر بیش از 11 ساعت دوام آورد. بنابراین مشتاق هستیم که ببینیم آیا آی‌فون XR، ادعای اپل را محقق خواهد کرد یا خیر.

پیکسل 3 از یک باتری 2915 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌گیرد که در مقایسه با باتری به‌کارگیری شده در اسمارت‌فون پیکسل 2 سال گذشته اندکی بزرگ‌تر است. این مسئله دلگرم‌کننده است؛ زیرا پیکسل 2 نیز در تست باتری بیش از 11 ساعت دوام آورد.

آی‌فون XR و پیکسل 3 می‌توانند به‌صورت بیسیم شارژ شوند و هر 2 هندست از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. پیکسل 3 به همراه یک فست شارژر عرضه می‌شود؛ در حالی‌که با خریداری آی‌فون XR ناچارا بایستی این شارژر را به‌صورت مجزا تهیه نمایید.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه به بازار

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، آی‌فون XR در مقایسه با پرچم‌دار گوگل 50 دلار ارزان‌تر است. هر 2 دستگاه در مدل پایه با 64 گیگابایت حافظه‌داخلی عرضه می‌شوند و با افزایش ظرفیت حافظه، تفاوت در قیمت‌گذاری آن‌ها نیز آشکارتر خواهد شد. در آی‌فون XR با افزایش میزان حافظه به 128 گیگابایت، قیمت گوشی به 799 دلار خواهد رسید که معادل با مبلغی است که برای نسخه 64 گیگابایتی پیکسل 3 می‌پردازید. در صورتی‌که مایل به خریداری مدل 128 گیگابایتی پیکسل 3 باشید، بایستی 100 دلار دیگر نیز هزینه کنید. با بهای 899 دلاری این محصول می‌توانید یک آی‌فون XR با ظرفیت 256 گیگابایت را دریافت نمایید.

نقل و انتقال پیکسل 3 در روز 18 اکتبر آغاز می‌شود. با این‌حال اکنون پیش‌سفارش محصول از گوگل یا اپراتور ورایزن امکان‌پذیر است. یک روز پس از عرضه گوشی پیکسل 3، اپل پیش‌سفارش آی‌فون XR را شروع می‌کند و نقل و انتقال این هندست نیز در روز 26 اکتبر آغاز خواهد شد.

تمامی 4 شرکت سرویس‌دهنده مخابراتی بزرگ، آی‌فون XR را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و پیکسل 3 تنها از طریق اپراتور ورایزن به فروش خواهد رفت. با این‌حال شما می‌توانید نسخه آنلاک شده این گوشی را از طریق فروشگاه آنلاین گوگل سفارش دهید. همچنین با تهیه اسمارت‌فون پیکسل 3 می‌توانید در پروژه Fi، سرویس بی‌سیم گوگل ثبت‌نام نمایید. شما در این سرویس تنها بابت داده مصرفی خود، هزینه پرداخت می‌کنید. پروژه Fi برای دارندگان آی‌فون قابل‌دسترس نیست.

چشم‌انداز

خبر خوب این است که با وجود اسمارت‌فون‌های پیکسل 3 و آی‌فون XR در صورتی‌که خریداران اسمارت‌فون مایل به صرف هزینه حدودا 1000 دلاری برای یک دستگاه جدید نباشند، به گزینه‌های امیدوارکننده‌ای با قیمت پایین‌تر از 800 دلار دسترسی خواهند داشت. تا زمان ارزیابی کامل هر 2 هندست نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجح دانست. در این مقایسه، ملاک‌های تعیین‌کننده‌ای نظیر امکانات دوربین، کارآیی و طول عمر باتری را مدنظر قرار دهید. اما در صورتی‌که اکنون ناچار به انتخاب گوشی هستید، آی‌فون XR ظاهرا برای افرادی که به دنبال نمایشگر بزرگ، فیس آی‌دی و عملکرد سریع‌تر هستند، بهترین گزینه خواهد بود. اگر خواهان طراحی جمع وجورتر و امکانات بیش‌تر دوربین هستید، در این‌صورت پیکسل 3 بایستی بهترین پیشنهاد برای شما باشد.

نوشته مقایسه پیکسل 3 با آیفون XR: نبرد پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.