مقایسه گلکسی‌ نوت ۱۰ و گلکسی‌ نوت ۹: آیا ارتقا محصول امری توجیه‌پذیر است؟

شرکت سامسونگ در جدیدترین اقدام خود از پرچم‌داران گلکسی‌نوت 10 و گلکسی‌نوت 10 پلاس رونمایی کرد. این هندست‌ها، محصولاتی پر زرق‌وبرق، هیجان‌انگیز و در عین‌حال گران‌قیمت هستند. چنان‌چه دارنده هندست سال گذشته گلکسی‌نوت 9 هستید و یا خریداری این اسمارت‌فون برای شما مقدور است؛ در این‌صورت احتمالا از خود می‌پرسید که اسمارت‌فون‌های نسل جدید با چه اصلاحاتی نسبت به گذشته عرضه می‌شوند؟ آیا ارتقاء دستگاه به نمونه جدیدتر اقدامی ارزشمند خواهد بود؟ در ادامه به بررسی دقیق‌تر پرچم‌داران جدید سامسونگ می‌پردازیم:

طراحی جدید

طراحی مدلهای قدیمی‌تر گلکسی‌نوت 9 و گلکسی‌نوت 8 بسته به عقیده شخصی شما می‌تواند در حد فاصل واژه‌های “بسیار زیبا” و “فوق‌العاده زشت” تفسیر شود. طراحی این گوشی‌ها از شمایل سری گلکسی S در آن سال‌ها الهام گرفته شد و به این هندست‌ها، ظاهری مستطیلی‌تر بخشیده است.

از سوی دیگر، دستگاه‌های نوت 10 از این فرمول طراحی رها شده و شخصیتی مستقل و ظاهری منحصربه‌فرد پیدا کرده‌اند. اکنون با اطمینان می‌توان گفت که این هندست‌ها از ظاهری جذاب و آینده‌گرا برخوردار بوده و نسبت به گوشی نوت سال گذشته شاهد اصلاحاتی بوده‌اند. کماکان برخی افراد احتمالا معتقدند که حفره دوربین تعبیه شده در مرکز نمایشگر گوشی در موقعیت نامناسبی قرار دارد و یا ماژول دوربین عمودی در قسمت کناری پنل پشتی گوشی از ظاهری نامتقارن و متفاوت با دیگر محصولات سامسونگی برخوردار است. در واقع، زیبایی امری ذهنی است. در ادامه به بررسی برخی جزئیات جالب‌توجه این هندست‌ها می‌پردازیم.

یقینا بر هیچ‌کس پوشیده نیست که امسال شاهد عرضه 2 مدل مختلف گلکسی‌نوت هستیم. نسخه غیر پلاس در واقع محصولی است که اکنون بخشی از طرفداران سرسخت محصولات سامسونگ، سال‌هاست پیرامون آن رویاپردازی می‌کنند. این مدل یک گوشی سامسونگی نسبتا جمع‌وجور با قلم S Pen محسوب می‌شود. در واقع نسخه معمولی گلکسی‌نوت 10 از ابعادی مشابه با  مدل معمولی گلکسی S10 (عرضه شده در اوایل سال جاری) برخوردار است؛ پدیده‌ای که یقینا بسیار جالب‌توجه خواهد بود.

در این میان، گزینه‌های رنگی جدیدی نیز وجود دارند. با توجه به این‌که الگوهای سایه‌دار جزو محبوب‌ترین مدل‌های رنگی امروزی به‌شمار می‌روند؛ لذا سامسونگ نیز تصمیم گرفته از یک مدل رنگی جدید قرمز درخشان رونمایی کند. با تابش پرتوهای نوری از زوایای مختلف به گوشی شاهد تغییر جزئی رنگ‌آمیزی دستگاه خواهیم بود. چنان‌چه به‌دنبال هندست‌های پر زرق‌وبرق هستید؛ در این‌صورت کلیه مدل‌های گلکسی‌نوت 9 به‌سختی قادر به مغلوب نمودن هندست فوق خواهند بود. مدل‌های رنگی مشکی درخشان و سفید درخشان نیز کماکان برای علاقه‌مندان به گزینه‌های رنگی مرسوم‌تر ارائه خواهند شد. درخشش این 2 مدل رنگی در مقایسه با شمای نام‌گذاری آن‌ها بسیار کم‌تر است. لذا یقینا سری گلکسی‌نوت 10 در زمینه طراحی نسبت به مدل‌های سال گذشته برتر ظاهر می‌شود.

سخت‌افزار و دوربین

اسمارت‌فون‌های گلکسی‌نوت 10 و نوت 10 پلاس بسته به منطقه سکونت کاربران با یکی از پردازنده‌های اسنپ‌دراگون 855 ساخت کوالکام یا تراشه بومی اگزینوس 9825 ساخت سامسونگ عرضه خواهند شد. تراشه کوالکامی در هندست‌های نوت ارائه شده در ایالات‌متحده به‌کار گرفته می‌شود؛ در حالی‌که مدلهای مجهز به تراشه اگزینوس در بازارهای بین‌المللی عرضه خواهند شد.

هر 2 تراشه فوق بر اساس فرآیند 7 نانومتری تولید شده و از توان پردازشی بسیار بالایی برخوردار هستند. در حال حاضر تراشه اسنپ‌دراگون 855 در برخی گوشی‌های پرچم‌دار عرضه شده طی سال جاری مورد بهره‌برداری و تست قرار گرفته است و کلیه این هندست‌ها در زمینه کاربری حقیقی روزمره، عملکرد درخشانی از خود ارائه داده‌اند. به‌طور معمول، عملکرد سری اگزینوس اندکی ضعیف‌تر است؛ اما سامسونگ با ارائه مدل جدیدی از تراشه‌های خود، کارشناسان را شگفت‌زده کرده است و یقینا بسیاری از کاربران مشتاق هستند تا با محاسن تراشه قدرتمند اگزینوس 9825 آشنا شوند. البته در وهله نخست، این تراشه بایستی توانمندی‌های خود را اثبات نماید.

نکته‌ای که یقینا توجه طرفداران پرشور را به خود جلب می‌کند این است که مدل کوچک‌تر گلکسی‌نوت 10 از نمایشگری با رزولوشن +QHD (1440×3040 پیکسل) استفاده نخواهد کرد؛ خصوصا آن‌که اکنون سال‌هاست که سامسونگ از پنل‌های QHD در محصولات خود بهره می‌گیرد. در عوض نمایشگر این دستگاه صرفا دارای رزولوشن 1080×2280 پیکسلی (فول اچ‌دی پلاس) است و برچسب قیمتی 950 دلاری دستگاه نیز تا حدودی این موضوع را توجیه می‌کند. نمایشگر 6.3 اینچی گوشی کماکان چگالی پیکسلی 400 پیکسل بر اینچ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ لذا به‌نظر می‌رسد که این مشخصه در روند کاربری روزمره هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد. این عقب‌گرد احتمالا تنها زمانی مشهود خواهد بود که کاربر به‌همراه گوشی خود از عینک‌های واقعیت‌مجازی استفاده کند.

بعلاوه مدل‌های جدید نوت از حسگر اثرانگشت اولتراسونیکی یکپارچه با نمایشگر استفاده می‌کنند. لذا عصر به‌کارگیری اسکنر اثرانگشت در پنل جلویی هندست‌ها فرا رسیده است؛ مشخصه‌ای که چندین سال پیش، خلاء وجودی آن به شدت احساس می‌شد.

البته بایستی خاطرنشان کرد که توان پردازشی مدل سال گذشته نوت 9 نیز توسط سخت‌افزارهای نسل قبلی تامین می‌شود. مدل‌های مجهز به تراشه‌های اسنپ‌دراگون 845 و اگزینوس 9810 به‌ترتیب در بازارهای ایالات‌متحده و سایر مناطق جهان عرضه شدند. هر 2 مدل، توان پردازشی بالای خود در کلیه سناریوهای احتمالی را به اثبات رسانده‌اند. لذا اگرچه سخت‌افزار به‌کارگیری شده در گلکسی‌نوت 9 به لحاظ فنی “قدیمی” به‌نظر می‌رسد؛ اما حتی امروزه نیز می‌تواند تجربه‌ای کاملا بی‌نقص از یک هندست پرچم‌دار را برای کاربران خلق نماید و در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. با بررسی مدل قدیمی‌تر یعنی گلکسی‌نوت 8 یقینا شاهد افت کارآیی دستگاه خواهیم بود. لذا چنان‌چه صاحب یک گوشی نوت 2 ساله هستید؛ در این‌صورت توصیه می‌شود تا گزینه ارتقاء محصول را مدنظر قرار دهید.

اسمارت‌فون‌های گلکسی‌نوت 10 و نوت 10 پلاس در زمینه بهره‌مندی از حافظه‌داخلی نیز حقیقتا پر زرق‌وبرق ظاهر می‌شوند. مدل سال گذشته گلکسی‌نوت 9 با قیمت‌گذاری پایه 999 دلاری مجهز به 128 گیگابایت حافظه‌داخلی بود؛ در حالی‌که امسال، مدل 256 گیگابایتی گلکسی‌نوت 10 با قیمت‌گذاری پایه 949 دلاری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. با این‌حال کماکان یک مورد منفی وجود دارد. دستگاه‌های کوچک نوت 10 فاقد درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی خواهند بود. در صورت تمایل جهت دسترسی به این مشخصه ناچارا بایستی مدل بزرگ‌تر نوت 10 پلاس را خریداری نمایید. اما این هندست نیز با حداقل ظرفیت 256 گیگابایتی ارائه می‌شود.

بر روی کاغذ، ظرفیت‌های باتری 2 دستگاه بسیار متفاوت از یکدگیر به‌نظر می‌رسند. نوت 10 به‌همراه یک باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی عرضه می‌شود؛ در حالی‌که نوت 10 پلاس مجهز به یک باتری 4300 میلی‌آمپرساعتی است. اما شارژدهی باتری گلکسی‌نوت 10 هنوز به شکل دقیقی مورد بررسی قرار نگرفته است. گلکسی S10 با یک باتری 3400 میلی‌آمپرساعتی عرضه شد و در موارد کاربری روزمره نیز شارژدهی باتری آن کاملا مناسب بود. گلکسی‌نوت 10 با شارژدهی باتری فوق‌العاده خود احتمالا کلیه کاربران را شگفت‌زده خواهد کرد؛ خصوصا آن‌که باتری این هندست صرفا بایستی انرژی موردنیاز یک نمایشگر 1080p را تامین نماید. برای مقایسه جالب است بدانید که نوت 9 مجهز به یک باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی بود؛ بنابراین باتری گلکسی‌نوت 10 پلاس در مقایسه با این هندست، پیشرفتی جزئی را تجربه نموده است.

ماژول دوربین نیز تا حدودی ارتقاء یافته است. پیش‌تر گلکسی‌نوت 9 نیز با وجود یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی و یک لنز تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی جهت ثبت عکس‌های پرتره از پیکره‌بندی دوربین درخشانی برخوردار بود. گلکسی‌نوت 10 به منظور ثبت عکس‌های افقی بزرگ یا تصاویر اکشن از یک حسگر سوم فوق‌عریض با رزولوشن 16 مگاپیکسل بهره می‌گیرد. گلکسی‌نوت 10 پلاس با بهره‌گیری از دوربین DepthVision، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. این حسگر جدید اساسا با هدف کمک به تشخیص اشیاء و اسکن مناسب‌تر فضای سه‌بعدی به هندست اضافه شده است. به بیان دیگر، این دوربین با هدف ارتقاء کارآیی اپلیکیشن‌های واقعیت‌افزوده و فرآیند تشخیص لبه در حالت پرتره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامسونگ از حالت پرتره تحت‌عنوان فوکوس زنده (Live Focus) یاد می‌کند. اکنون حالت فوکوس زنده برای ویدیوها نیز قابل دسترس است. این موضوع بدان معناست که کاربران هنگام ضبط یک کلیپ ویدیویی قادر به استفاده از افکت بوکه سینمایی خواهند بود.

این‌بار شاهد عقب‌گردی هستیم که شایسته تقدیر است. سامسونگ نهایتا جک صوتی هدفون را از هندست‌های سری نوت خود حذف کرد. یقینا چنین اقدامی نارضایتی برخی طرفداران را در پی خواهد داشت و چنان‌چه این موضوع برای شما مشکل‌ساز باشد؛ در این‌صورت احتمالا ترجیح خواهید داد تا از هندست نوت 9 خود برای مدت زمان بیش‌تری استفاده کنید. متاسفانه به‌نظر می‌رسد که آینده‌ای فاقد جک صوتی هدفون را پیش رو خواهیم داشت و کاربران احتمالا دیر یا زود ناچار به پذیرش چنین واقعیتی خواهند بود.

لذا اگرچه اسمارت‌فون‌های نوت 10 و نوت 10 پلاس یقینا ادامه‌دهنده سیر تکامل سخت‌افزاری سامسونگ هستند؛ اما نوت 9 نیز کماکان عملکرد کاملا مناسبی را ارائه خواهد داد. مگر آن‌که کاربران واقعا نیازمند یک دوربین فوق‌عریض یا حسگر تشخیص عمق باشند. حداقل نوت 9 مجهز به نمایشگری با رزولوشن QHD است؛ مشخصه‌ای که نوت 10 از آن بی‌بهره خواهد بود.

رابط کاربری و قلم S Pen

طی سالیان گذشته، رابط کاربری One UI سامسونگ کاملا یکنواخت بوده است. سامسونگ ماموریت خود برای تحت کنترل قرار دادن نرم‌افزار و ارائه ظاهر و عملکردی مشابه در نسل‌های مختلف دستگاه‌های تولیدی خود را به اتمام رسانده و این موضوع کاملا شایسته تقدیر است. به بیان دیگر انتظار می‌رود که نرم‌افزار نوت 10 از شباهت فوق‌العاده زیادی با نمونه به‌کارگیری شده در نوت 9 یا حتی نوت 8 (در مقطع کنونی) برخوردار باشد.

در حال حاضر، تمرکز سامسونگ بر مقوله خدمات چندان مشهود نیست. مشخصه DeX با اضافه شدن قابلیت جدیدی موسوم به “DeX for PC” ارتقاء یافته است. این‌بار شما از یک نمایشگر خارجی استفاده نمی‌کنید؛ بلکه گوشی نوت 10 خود را مستقیما به یک کامپیوتر، مک یا لپ‌تاپ متصل خواهید کرد. کاربران از این طریق می‌توانند فایل‌های خود را مستقیما از یک دستگاه به دیگری منتقل نمایند. همچنین کاربران قادر خواهند بود تصویر نمایشگر گوشی خود را به کامپیوترشخصی منتقل نموده و با بهره‌گیری از موس و صفحه‌کلید از اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند. بعلاوه مشخصه جدید “Link to Windows” به گوشی نوت 10 امکان خواهد داد تا اعلان‌ها، پیام‌های متنی و حتی تصاویر اخیر را به شکل بی‌سیم و مستقیما بر روی کامپیوتر دسکتاپ شما پخش نماید.

امیدواریم که برخی از این قابلیت‌ها در قالب به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای گوشی‌های پیشرفته قدیمی‌تر سامسونگ نیز ارائه شوند.  یقینا سری گلکسی S10 کماکان کاندید بسیار مناسبی برای بهره‌مندی از این امکانات خواهد بود. همچنین نوت 9 و سری گلکسی S9 نیز مطمئنا فاصله زیادی با پرچم‌داران جدید سامسونگی نخواهند داشت.

مشخصه جدید Air Actions برای قلم S Pen یکی از قابلیت‌های دیگری است که احتمالا منحصرا در گوشی گلکسی‌نوت 10 ارائه خواهد شد. اساسا گوشی قادر به دریافت 5 عمل مختلف برای قلم S Pen خواهد بود و این اعمال از قابلیت سفارشی‌سازی کامل برخوردار هستند. حرکت دادن قلم با الگوی افقی یا عمودی، چرخاندن قلم یا فشردن تک‌دکمه آن برای 1 یا 2 مرتبه جهت انجام اعمال متفاوت در گوشی، همگی قابل برنامه‌ریزی هستند. این قلم اساسا نمونه تکامل‌یافته قلم S Pen نوت 9 محسوب می‌شود. استایلوس نوت 9 به‌عنوان یک کنترل از راه دور، البته با موارد کاربری محدودتر قابل استفاده بود. کاربران تنها قادر به فشردن دکمه S Pen بودند و اعمال به‌صورت پیش‌فرض برنامه‌ریزی شده نیز به رسانه، پخش محتوا یا راه‌اندازی شاتر دوربین محدود می‌شدند.

انتظارات

هندست‌های جدید نوت 10 و نوت 10 پلاس دارای جذابیت‌های فراوانی هستند. یقینا سامسونگ از نحوه ساخت یک پرچم‌دار اندرویدی مطلوب و الهام‌بخش آگاهی دارد. اسمارت‌فون‌های مذکور بسیار پر زرق‌وبرق و فوق‌العاده قدرتمند هستند و به‌همراه مجموعه‌ای از قابلیت‌های خیره‌کننده روانه بازار می‌شوند.

با این‌حال چنان‌چه چندین گام به عقب حرکت کنیم و تصویری کلی از این هندست‌ها را مدنظر قرار دهیم؛ در این‌صورت متوجه خواهیم شد که پیشرفت مدل‌های مذکور در مقایسه با نوت 9 چندان چشمگیر نبوده است. یقینا این هندست‌ها فوق‌العاده هستند؛ اما مدل توانمند نوت 9 نیز کماکان می‌تواند امکانات فراوانی را در اختیار کاربران قرار دهد.

چنان‌چه اکنون نسبت به بررسی هندست نوت سال 2018 هیچ‌گونه تمایلی ندارید و یا واقعا به‌دنبال یک دوربین فوق‌عریض، هندستی با ابعاد جمع‌وجور و در عین‌حال مجهز به قلم S Pen هستید و قابلیت عملکرد یکپارچه با کامپیوتر را مطلوب می‌دانید و مایل نیستید جهت عرضه احتمالی این مشخصه برای دستگاه خود در قالب یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتظر بمانید؛ در این‌صورت خریداری اسمارت‌فون‌های نوت 10 یا نوت 10 پلاس احتمالا گزینه معقولی خواهد بود.

جهت اطلاع صاحبان اسمارت‌فون نوت 8 یا مدل‌های تقریبا هم‌رده با آن نیز بایستی خاطرنشان کرد که ارتقاء هندست به سری گلکسی‌نوت 10 یقینا اقدامی ارزشمند به‌شمار می‌رود.

نوشته مقایسه گلکسی‌ نوت 10 و گلکسی‌ نوت 9: آیا ارتقا محصول امری توجیه‌پذیر است؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.