منتظر گلکسی نوت ۲۱ نباشید! گوشی تاشو زد فولد ۳ جای سری نوت را خواهد گرفت

برنامه زمانی عرضه پرچم‌داران شرکت سامسونگ پیش از این تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بوده است. بر این اساس هر ساله اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S در فصل بهار معرفی شده و به‌دنبال آن فبلت‌های سری گلکسی نوت در فصل پاییز عرضه می‌شوند. این برنامه‌ اکنون سال‌هاست که به‌صورت منظم اجرا می‌شود.  اما در ادامه شاهد معرفی سری خلاقانه گلکسی فولد بودیم. این محصول نه‌تنها الگوهای طراحی سنتی اسمارت‌فون‌ها را تحت فشار قرار داد؛ بلکه به منزله تهدیدی برای جذابیت تولیدات اصلی و پیشرفته شرکت‌ها به‌شمار می‌رفت.

اگرچه بعدها سریعا مشخص شد که سامسونگ برای تکامل گوشی‌های سری زد فولد و زد فلیپ خود کماکان مسیری طولانی را پیش رو دارد؛ اما پس از مدت زمانی نه‌چندان طولانی مشخص شد که کمپانی نهایتا با یک تصمیم‌گیری دشوار مواجه می‌شود. نگهداری و ارتقاء 4 خانواده از هندست‌های پیشرفته به‌صورت سالیانه حتی برای بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان نیز کاری دشوار خواهد بود. این پدیده بدان معناست که از اوایل سال آینده احتمالا تولید یکی از برندهای پرچم‌دار متوقف خواهد شد.

گلکسی زد فولد 2

گلکسی زد فولد 3 احتمالا در عوض گلکسی نوت 21 و پیش از موعد مقرر عرضه خواهد شد

موضوعی که چند ماه پیش به‌عنوان یک گمانه‌زنی عجیب و غریب مطرح شد؛ سریعا توسط یک منبع ظاهرا معتبر رد شد. اما اکنون مجددا شایعات بیش از هر زمان دیگری در این خصوص مطرح شده است. بر اساس گزارش دیگری از یک رسانه کره‌ای اسمارت‌فون گلکسی نوت 21 به‌دلیل عدم تمایز از مدل‌های گلکسی S21 اولترا و گلکسی زد فولد 3 عرضه نخواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها هر 2 هندست همراه با قلم S Pen روانه بازار خواهند شد. این پدیده تقریبا به‌معنای پایان عصری است که از سال 2011 آغاز شده است. چنان‌چه سامسونگ واقعا تصمیم به عدم عرضه گلکسی نوت 21 در سال 2021 بگیرد؛ در این‌صورت تولید هندست‌های این سری احتمالا برای همیشه متوقف خواهد شد.


گلکسی نوت 20 اولترا

موضوع جالب‌توجه اینکه بر اساس گزارشات سامسونگ به‌دنبال گلکسی زد فولد 3 در ماه ژوئن 2021 است. این در حالیست که مدل نسل قبلی پیش‌تر در ماه آگوست سال جاری معرفی شد و عرضه تجاری آن نیز در ماه سپتامبر کلید خورد. این هندست با استقبال چشمگیر از سوی مشتریان مواجه شد. مدل‌های سه‌گانه سری گلکسی S21 در فاصله زمانی کمتر از 1 سال پس از عرضه خانواده گلکسی S20 عرضه خواهند شد. بنابراین عرضه زودهنگام گلکسی زد فولد 3 کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

از سوی دیگر این پرسش مطرح می‌شود که کمپانی سامسونگ در صورت عدم عرضه اسمارت‌فون گلکسی نوت 21 طی ماه ژوئن تا پایان سال آینده چه اقداماتی را در حوزه پرچم‌داران اجرا خواهد کرد. بدیهی است که اکنون برای هرگونه پیش‌بینی قاطعانه هنوز بسیار زود است. اما اسمارت‌فون گلکسی زد فلیپ 2 و مدل اسرارآمیز گلکسی زد فولد S نیز در دست تولید قرار دارند. گلکسی زد فولد S حتی می‌تواند نسبت به سایر مدل‌ها از انعطاف‌پذیری بیش‌تر و امکانات متنوع‌تری برخوردار باشد.

قلم S Pen جدید احتمالا تنها مشخصه بزرگ و جالب هندست‌های آینده نخواهد بود

گلکسی S21 اولترا از قلم S Pen پشتیبانی خواهد کرد؛ اما این استایلوس به‌صورت استاندارد همراه با آن عرضه نخواهد شد. با این‌حال گلکسی زد فولد 3 احتمالا دارای یک نگه‌دارنده اختصاصی S Pen خواهد بود. این موضوع به‌طور طبیعی بدان معناست که کاربران برای خریداری یک ابزارجانبی نگارشی و ترسیمی مفید، نیازمند پرداخت هزینه اضافی نخواهند بود. در عین‌حال این موضوع موجب ایجاد نگرانی‌های عمده در زمینه قیمت‌گذاری شده است. سامسونگ صرفنظر از اضافه نمودن درگاه قلم S Pen و فناوری دیجیتایزر یکپارچه با نمایشگر جهت تشخیص تماس استایلوس بایستی طراحی گلکسی زد فولد 2 را مورد اصلاح و بازنگری قرار دهد. این تغییرات به منظور افزایش مقاومت نمایشگر در برابر خراشیدگی و در عین‌حال حفظ انعطاف‌پذیری صفحه‌نمایش ضروری هستند.

گلکسی زد فولد 2 از قلم S Pen پشتیبانی نمی‌کند

در آینده شاهد عرضه دومین نسل از شیشه‌‌های فوق‌العاده باریک موسوم به UTG خواهیم بود. بر اساس گزارشات این شیشه پیش‌تر تست‌های کمپانی در زمینه انعطاف‌پذیری، دوام بلندمدت و مقاومت در برابر خراشیدگی ناشی از S Pen را با موفقیت پشت سر گذاشته است. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا گلکسی زد فولد 3 نخستین دستگاه سامسونگی مجهز به فناوری دوربین زیر نمایشگر (UDC) خواهد بود یا خیر. با این‌حال نگرانی‌های پیشین در خصوص کیفیت عملکرد دوربین سلفی زیر نمایشگر کماکان به قوت خود باقی هستند. چنان‌چه نتیجه نهایی بر کیفیت تجربه کاربری تاثیر منفی بگذارد؛ در این‌صورت سامسونگ احتمالا به استفاده از ایده دوربین سلفی درون حفره کروی‌شکل تن خواهد داد. ظاهرا غول کره‌ای پیش از آماده‌سازی اولیه فناوری UDC استفاده از ایده دوربین پاپ‌آپ مکانیکی را نیز مدنظر قرار داده است؛ اما احتمالا به‌دلیل خرابی‌های مکرر از به‌کارگیری این الگو صرفنظر نموده است.

نوشته منتظر گلکسی نوت 21 نباشید! گوشی تاشو زد فولد 3 جای سری نوت را خواهد گرفت اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.