مینگ‌ چی کو: اپل و سامسونگ از کاهش فروش محصولات هواوی بیش‌ترین بهره را خواهند برد

در حال حاضر هواوی دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در جهان به‌شمار می‌رود. این کمپانی در رتبه‌ای پایین‌تر از سامسونگ و بالاتر از اپل قرار دارد. اما با توجه به ممنوعیت‌های وضع شده توسط ایالات‌متحده، این عنوان به‌زودی می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد و به گفته تحلیل‌گری با نام مینگ چی کو، نزدیک‌ترین رقبای هواوی از این موضوع بیش‌ترین منفعت را خواهند برد.

فروش هواوی احتمالا کاهش یافته و به تنها 180 میلیون دستگاه خواهد رسید

پیش از قطع روابط گوگل و بسیاری از کمپانی‌های دیگر با هواوی، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که تا پایان سال 2019 میزان فروش اسمارت‌فون‌های این برند به حدودا 270 میلیون دستگاه خواهد رسید. با این‌حال تحلیل مشکلات و سناریوهای بحرانی با توجه به گفتگوهای صورت گرفته با سرمایه‌گذاران طی چند هفته گذشته نشان می‌دهد که اکنون این رقم به میزان قابل‌توجهی کم‌تر است.

در صورت موفقیت هواوی جهت عرضه پلتفرم جایگزین اندروید تا ماه جولای، این کمپانی در بهترین سناریو طی سال 2019  می‌تواند مجموعا 240 تا 250 میلیون هندست را به فروش برساند. متاسفانه هواوی اخیرا تائید کرد که سیستم‌عامل بومی این شرکت تا اوایل سال 2020 برای عرضه در مقیاس جهانی آماده نخواهد شد. در نتیجه تحقق چنین سناریویی بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.

‌پیش‌بینی شده که با هر ماه تاخیر اضافی در عرضه این سیستم‌عامل، فروش دستگاه‌های هواوی به‌طور متوسط بین 8 تا 10 میلیون واحد کاهش پیدا کند. چنان‌چه هواوی در عرضه سیستم‌عامل خود سرعت عمل به خرج ندهد؛ در این‌صورت تا پایان سال 2019 میزان فروش کمپانی احتمالا به تنها 180 تا 200 میلیون دستگاه خواهد رسید. این پدیده به‌صورت بالقوه می‌تواند غول چینی را در رتبه‌ای پایین‌تر از اپل قرار دهد.

هواوی در کنار فروش پایین‌تر با مشکل بزرگ اعتمادسازی برای برند خود مواجه است. حتی در صورت لغو ممنوعیت‌های صادراتی ایالات‌متحده، مشتریان احتمالا دوباره به هواوی روی خوش نشان نداده و محصولات ساخت این کمپانی را خریداری نخواهند کرد. به‌صورت مشابه، تامین‌کنندگان قطعات در سراسر جهان نیز احتمالا در خصوص پیامدهای تجارت با هواوی در آینده نگران هستند. از سوی دیگر اشتیاق شرکت‌های مخابراتی بین‌المللی برای فروش دستگاه‌های ساخت کمپانی نیز احتمالا کاهش خواهد یافت. در واقع پیش‌تر برخی اپراتورها فروش اسمارت‌فون‌های هواوی را متوقف نموده‌اند.

چنین وضعیتی احتمالا سود قابل ملاحظه‌ای را متوجه سامسونگ و اپل خواهد کرد

اعمال ممنوعیت علیه هواوی مسلما وضعیت مثبتی را برای مصرف‌کنندگان رقم نخواهد زد؛ چرا که رقابت کم‌تر به‌معنای کاهش فشار بر برندها برای ارائه نوآوری است. با این‌حال کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و اپل از چنین وضعیتی خرسند خواهند شد.

چنان‌چه مطابق پیش‌بینی‌ها، سهم هواوی از بازارهای غیرچینی از قبیل اروپا و هندوستان کاهش یابد؛ در این‌صورت جدیدترین برآوردها نشان می‌دهند که طی سال جاری سامسونگ قادر به فروش حداقل 300 میلیون و حداکثر 320 میلیون اسمارت‌فون خواهد بود. برای مقایسه جالب است بدانید که پیش‌بینی قبلی از فروش 290 میلیون دستگاهی این برند حکایت داشت.

بخش عمده‌ای از رشد مضاعف فروش سامسونگ احتمالا مدیون محصولات اقتصادی و میان‌رده این برند خواهد بود و این موضوع به لطف عرضه هندست‌های به‌روزرسانی شده سری گلکسی A با محبوبیت فراگیر در سطح جهان و سری اقتصادی گلکسی M تحقق خواهد یافت. با این‌حال اسمارت‌فون‌های آینده گلکسی‌نوت 10 و گلکسی‌نوت 10 پرو نیز از سقوط هواوی، منافع قابل‌توجهی را کسب خواهند کرد. با این همه مصرف‌کنندگان احتمالا نسبت به پرچم‌داران سری میت 30 علاقه کم‌تری از خود نشان خواهند داد.

همچنین مینگ چی کو پیش‌بینی می‌کند که امسال به لطف افزایش سهم اپل در بازارهای جهانی، میزان فروش دستگاه‌های ساخت کمپانی مجددا به 200 میلیون دستگاه خواهد رسید. این وضعیت، کاهش فروش محصولات اپل در چین را جبران خواهد کرد. پیش از این برآوردها نشان دادند که غول کوپرتینویی قادر به فروش حدودا 185 میلیون دستگاه خواهد بود. همچنین بر اساس پیش‌بینی آقای کو تا سال آینده و عرضه نخستین آی‌فون 5G، فروش اسمارت‌فون‌های اپل به رقم 200 میلیون دستگاهی پیشین باز نخواهد گشت. با این‌حال اکنون احتمالا زمان برگزاری جشن پیش از موعد برای اپل فرا رسیده است.

جای تعجب نیست که فروش بیش‌تر اپل بایستی از دستگاه‌های ممتاز این برند ناشی شود. هواوی از نظر فروش اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار کماکان در رتبه سوم قرار دارد؛ اما بدون‌ شک کاهش محبوبیت مدل‌های سری میت و P هواوی تا حدوی به اپل کمک خواهد کرد.

متاسفانه یادداشت امروز سرمایه‌گذاران به هیچ کمپانی دیگری اشاره نکرده است. با وجود تمایل شیائومی برای حضوری پررنگ‌تر در بازار جهانی به واسطه برند فرعی ردمی خود، یقینا رشد چشمگیر رقبای چینی هواوی نیز امری محتمل خواهد بود.

نوشته مینگ‌ چی کو: اپل و سامسونگ از کاهش فروش محصولات هواوی بیش‌ترین بهره را خواهند برد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.