ناسا از موشک SpaceX برای اجرای ماموریت تامین آذوقه بعدی خود استفاده می‌کند

در رویدادی تاریخی و برای نخستین بار، آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) با ارسال محموله آذوقه به ایستگاه فضایی بین‌المللی از طریق تقویت‌کننده موشکی فالکون ۹ که قبلا نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، موافقت کرد.

در آینده نزدیک، موشک SpaceX با محموله آذوقه ۲.۵ تنی، از پایگاه پد ۴۰ در کیپ‌کاناورال فلوریدا به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد شد و این کار را به کمک یک تقویت‌کننده موشکی که پیش‌تر مورد استفاده قرار گرفته است، انجام خواهد داد. این اقدام، یک هدف آرمان‌گرایانه نیست؛ زیرا موشک SpaceX، تاکنون ۳ مرتبه چنین ماموریتی را اجرا کرده و تنها این‌بار، ناسا نقش مشتری را ایفا می‌کند.

این حرکت، اقدامی سریع و جسورانه برای این سازمان سنتی محافظه‌کار است. اکنون ناسا در کنار سیستم‌های فضایی SES، لورال و ایریدیوم، به فهرست سازمان‌هایی پیوست که از قابلیت موشک SpaceX برای انتقال محموله به فضا استفاده می‌کنند. سپس، راکت تقویت‌کننده موشک مذکور، به زمین بازمی‌گردد تا دوباره بتواند مورد استفاده قرار گیرد. این پرتاب موشک، چهارمین مرتبه‌ای است که کمپانی ایلان ماسک، از تقویت‌کننده‌ای که پیش‌تر پرواز کرده است، استفاده خواهد کرد. کلیه این ماموریت‌ها تا به امروز، بدون کوچک‌ترین اشکالی اجرا شده‌اند.

براساس گزارش وب‌سایت Spaceflight Now، چند روز پیش ناسا این ماموریت را تایید کرد؛ اما تصمیم‌گیری در مورد آن، به سادگی انجام نشده است. مهندسان ناسا، فرآیند نوسازی و تست موشک SpaceX را با دقت تمام، مورد مطالعه قرار دادند تا مطمئن شوند که محموله آژانس فضایی، در ایمنی کامل به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داده شود.

“برخی اجزای تقویت‌کننده موشک، حذف و اجزای جدیدی به آن اضافه شده است. در اوایل هفته، گرستنمایر، مدیر بخش کاوش‌های انسانی و ماموریت‌های ناسا در جلسه انجمن مشورتی کمیته فضانوردی انسانی این سازمان گفت: ” فهرستی کامل از بازرسی‌هایی که بایستی اجرا شوند، وجود دارد.” آن‌ها طرح و برنامه تست را به‌‌صورت دقیق، اجرایی نموده‌اند.

ناسا گفته از این‌که تقویت‌کننده پیش‌تر استفاده شده SpaceX، به اندازه یک تقویت‌کننده جدید مورد اعتماد خواهد بود، خوشنود است. آژانس فضایی گفته که استفاده مجدد از تقویت‌کننده را به‌صورت رویه‌ای عمومی نخواهد پذیرفت؛ بدین معنا که این نمونه، بخشی از یک سیاست جدید به شمار نمی‌رود و مهندسان ناسا، هر تقویت‌کننده موشکی را به‌صورت مورد به‌ مورد ارزیابی می‌کنند. کاملا غیرمنتظره است؛ اما به‌نظر می‌رسد که ناسا نمی‌خواهد هیچ شانسی برای این موضوع قائل شود.

برخی افراد معتقدند که اگر ناسا به استفاده از فرصت‌ها، عادت داشت و یا از بودجه دولتی کافی بهره‌مند بود، اکنون خود، موشک‌هایی با قابلیت استفاده مجدد را در اختیار داشت.

نوشته ناسا از موشک SpaceX برای اجرای ماموریت تامین آذوقه بعدی خود استفاده می‌کند اولین بار در پدیدار شد.