ناسا پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را تا سال ۲۰۲۰ به تاخیر انداخت

ناسا بار دیگر پرتاپ تلسکوپ فضایی جیمز وب را تا ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی به تعویق انداخت. این تاخیر به علت ارزیابی مجدد در تعیین زمان مورد نیاز برای بررسی‌های بیشتر در مورد این پروژه عنوان شده است.

از آن‌جا که این پروژه یکی از ماموریت‌های مهم فضایی محسوب می‌شود، پرتاب تلسکوپ جیمز وب برای آژانس فضایی ناسا در اولویت فوری قرار دارد. با وجود این تاخیر، ناسا اعلام کرده که کار ساخت بخش سخت‌افزار پروازی این تلسکوپ به طور کامل به پایان رسیده است. پروژه ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب حقیقتا مسئولیت بزرگی است که بر دوش ناسا قرار داشته و طبق اظهارات قبلی، بزرگ‌ترین برنامه علمی بین‌المللی در صنعت هوافضاست که تاکنون در ایالات متحده به اجرا درآمده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بیش از صد برابر قوی‌تر از تلسکوپ فضایی هابل است و تاکنون چیزی در حدود ده میلیارد دلار هزینه در برداشته است. این آژانس فضایی پروژه ساخت تلسکوپ جیمز وب را بسیار پیجیده ارزیابی می‌کند و ابراز داشته که تیم بررسی و بازبینی به مدت زمان بیشتری برای انجام تست‌های ضروری و کنترل بخش‌های فضاپیما و دیگر موارد نیاز دارد.

رابرت لایت‌فوت از مدیران ناسا در این رابطه توضیح داد که تلسکوپ فضایی جیمز وب در بین ماموریت‌های فضایی آژانس از اولویت بالایی برخوردار بوده و بزرگ‌ترین پروژه علمی فضایی در تاریخ ایالات متحده آمریکا است. تمام تجهیزات مورد نیاز برای پرتاب این تلسکوپ آماده شده اما با این حال بررسی برخی مسائل مربوط به پرواز و فضاپیما به زمان بیشتری نیاز دارد. ما تمام تمرکز و تلاش خود را برای انجام اقدامات لازم به منظور تکمیل فرایند پرتاب و استقرار این تلسکوپ پیچیده به‌کار گرفته‌ایم.

لازم به ذکر است که تجهیزات مورد نیاز فضاپیما و تلسکوپ به طور مجزا آماده‌سازی می‌شوند و تاخیر ایجاد شده به منظور اتصال و ادغام این دو بخش به یکدیگر و تست مجدد آن است. هم‌اکنون تست‌های زیست محیطی در پایگاه سیستم‌های هوافضای نورثروپ گرومن در ایالت کالیفرنیا در حال انجام است. ناسا اعلام کرده که فرایند اتصال بخش فضاپیما و تلسکوپ به یکدیگر در طی سال جاری نقطه عطفی حیاتی در روند پروژه این رصد‌خانه فضایی محسوب می‌شود.

به دلیل اهمیت بالای این پروژه و با هدف عاری بودن آن از هرگونه نقص و مشکل، آژانس فضایی ناسا علاوه بر تیم کنترل و بازرسی، از یک تیم نظارتی مستقل و یک گروه ناظر خارجی نیز به منظور افزایش اطمینان از صحت عملکرد کلیه بخش‌ها استفاده خواهد کرد. ناسا در این رابطه عنوان داشت که نتیجه کلیه بررسی‌ها، توصیه‌ها و پیشنهادات هر دو تیم کنترل را دریافت خواهد کرد و سرانجام نتیجه نهایی ارزیابی‌ها را در کنگره‌ای که در اواخر تابستان امسال برگزار خواهد شد، اعلام می‌کند.

نوشته ناسا پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را تا سال ۲۰۲۰ به تاخیر انداخت اولین بار در پدیدار شد.