نبود قانون حمایت از مالکیت فکری در صنعت پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای

دانشگاه صنعتی شریف نخستین سمپوزیوم بین‌المللی «انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای؛ دانش و تجارت جهانی» را از 18 تا 20 اسفندماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌کند.
 
این سمپوزیوم بین‌المللی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی، دست‌اندرکاران در اعتلا و ارتقای سطح هنر انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای و با هدف تقویت این صنعت، انتقال معنویت دینی، حفظ کرامت انسانی و تقویت روحیه ایثار و شهادت، کشف استعدادهای جدید و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برگزار می‌شود.
 
بنا بر این گزارش، در همین خصوص نشستی با حضور دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این رویداد بزرگ بین‌المللی و مدیران شرکت‌های تولیدی انیمیشن، گیم ساز و جلوه‌های بصری و اصحاب رسانه، با رویکرد تجاری‌سازی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای و بررسی تجارب بومی در این عرصه برگزار شد.
 
دکتر لباف‌زاده، دبیر علمی نخستین سمپوزیوم بین‌المللی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای؛ دانش و تجارت جهانی، در این نشست گفت: اهداف این سمپوزیوم بر اساس سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است و ما در دو گروه محتوایی و فنی برای تجارت جهانی گام برمی‌داریم.
 
وی با بیان اینکه بحث اقتصاد دانش بنیاد و کارآفرینی از محورهای اصلی این سمپوزیوم است، افزود: بحث سبک زندگی ایرانی - اسلامی نیز از دیگر محورهایی است که باید در محتوای محصولاتمان گنجانده شود و باید مخاطب شناسی، آموزش و فرهنگ سازی را در تولیداتمان بطور جدی در نظر بگیریم.
 
دبیر تجاری‌سازی این سمپوزیوم نیز در خصوص تجاری‌سازی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه منظور ما از تجاری‌سازی این است که ایده‌ای را به یک محصول تبدیل کنیم، گفت: برخی از افراد با کمک‌های دولتی و برخی با پول شخصی خود این کار کرده‌اند.
 
نوری افزود: درباره فرآیندهایی که باید برای مطرح شدن پویانمایی در بازار جهانی طی شود، موضوع تحریم‌ها مطرح بوده است که خوشبختانه این مشکل اکنون وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: در جلسات آینده روی محتوای انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای تمرکز خواهیم کرد.
 
در ادامه این نشست، مدیران شرکت‌های تولیدی انیمیشن، گیم ساز و جلوه‌های بصری به بیان مشکلات صنعت انیمیشن سازی و راهکارهای رشد و ارتقا در این صنعت پرداختند.
 
بر اساس این گزارش، نبود قانون حمایت از مالکیت فکری، نبود شبکه ارتباطی بین فعالان این صنعت در داخل کشور، فقدان شبکه توزیع محصولات و دانش ناکارآمد فارغ‌التحصیلان از جمله مواردی بود که به عنوان مشکلات صنعت پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای مطرح شد.
 
علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت http://www.sharifanimation.com مراجعه کنند.