نتایج مربوط به تست باتری اسمارت‌فون اکسپریا ۱ II سونی منتشر شد

بررسی‌های پیش‌تر انجام شده روی اسمارت‌فون اکسپریا 1 II سونی از توانایی‌های بالای دوربین و امکانات گسترده این هندست حکایت داشتند. با توجه به اینکه سونی در هندست جدید خود از ورژن نهایی فیرم‌ور استفاده نکرده بود؛ لذا پیش از این امکان اجرای تست‌های باتری روی اکسپریا 1 II فراهم نشد. اکنون با انتشار نرم‌افزار جدید گوشی به‌صورت محدود امکان اجرای تست‌های باتری روی آن فراهم شده است.

رکوردهای زمانی ثبت شده توسط اکسپریا 1 II در مقایسه با هندست نسل قبلی به‌مراتب مطلوب‌تر هستند؛ با این‌حال هیچ‌گونه اختلاف فاحشی قابل مشاهده نیست. بر اساس نتایج تست‌ها شارژدهی باتری اکسپریا 1 II حین وبگردی در بستر شبکه وای‌فای معادل با 10 ساعت است؛ در حالی‌که در اکسپریا 1 این رکورد برابر با 9 ساعت بود. همچنین هندست جدید قادر به پخش آفلاین ویدیو برای مدت 12.5 ساعت است؛ رکوردی که در مقایسه با نسل پیشین 1.5 ساعت افزایش یافته است. با توجه به استانداردهای امروزی هیچ‌کدام از رکوردهای مذکور فوق‌العاده نیستند؛ خصوصا آنکه اکسپریا 1 II از نمایشگری با نرخ نوسازی 60 هرتزی بهره می‌گیرد. با این‌حال پیشرفت‌های اعمال شده یقینا قابل تقدیر هستند.

همچنین میزان شارژدهی باتری حین برقراری تماس صوتی نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. بر اساس نتایج تست‌های انجام شده باتری اکسپریا 1 II قادر به تامین شارژ موردنیاز برای برقراری 31 ساعت تماس صوتی است؛ در حالی‌که شارژدهی مدل قدیمی‌تر معادل 25 ساعت بود. مدت زمان استندبای گوشی نیز در مقایسه با استانداردهای امروزی چندان دلچسب نبود و اکسپریا 1 II نهایتا موفق به کسب رتبه استقامتی 83 ساعته در این زمینه شد.

اکسپریا 1 II از فناوری USB Power Delivery با حداکثر سرعت 21 وات پشتیبانی می‌کند؛ اما این محصول به‌همراه یک شارژر 18 واتی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. بدیهی است که این شارژر سریع‌ترین عملکرد ممکن را ارائه نخواهد داد و شارژ 0 تا 100 درصدی باتری گوشی 1 ساعت و 51 دقیقه زمان خواهد برد. اسمارت‌فون‌های برتر در این زمینه ظرف مدت حدودا 1 ساعت به‌طور کامل شارژ شده و شارژ برترین مدل‌ها نیز کمتر از 40 دقیقه زمان خواهد برد. با اتصال گوشی به شارژر برای مدت 30 دقیقه میزان شارژ باتری از 0 به 46 درصد خواهد رسید؛ رکوردی که کم و بیش با سایر هندست‌های مجهز به باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی و شارژر 18 واتی مطابقت دارد. نکته جالب‌توجه اینکه هندست اکسپریا سریع‌تر از اسمارت‌فون موتورولا اج پلاس شارژ می‌شود.

در صورت استفاده از شارژهای USB Power Delivery متفرقه با قابلیت خروجی حداکثر 65 واتی میزان شارژ باتری ظرف مدت نیم ساعت 53 درصد افزایش یافت و شارژ کامل آن نیز 1 ساعت و 44 دقیقه زمان برد. چنین پیشرفتی نسبتا جزئی به‌نظر می‌رسد؛ لذا فقدان شارژر 21 واتی درون بسته‌بندی اکسپریا 1 II یا سایر محصولات سونی چندان حائز اهمیت نخواهد بود. اکسپریا 1 II از قابلیت شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. این ویژگی در اسمارت‌فون اکسپریا XZ3 مورد استفاده قرار گرفت و بعدها بنا بر دلایلی از اکسپریا 1 حذف شد. این هندست تائیدیه سازگاری با استاندارد Qi Extended Power Profile جهت انتقال شارژ با حداکثر توان 11 وات را دریافت نموده است.

شرکت سونی پد شارژر WCH20 را شخصا تولید می‌کند. این شارژر پیش‌تر و همزمان با اسمارت‌فون اکسپریا XZ2 عرضه شد و توان خروجی آن برابر با 9 وات است. در حال حاضر این شارژر بسیار قدیمی، کمیاب و احتمالا گران‌قیمت است؛ لذا کاربران می‌توانند از شارژرهای بی‌سیم متفرقه بهره‌برداری نمایند.

اکسپریا 1 II مطابق روال معمول با مشخصه Battery Care سونی عرضه می‌شود. این مشخصه با هدف به حداقل رساندن مدت زمان لازم برای رسیدن شارژ باتری به بیش از 90 درصد طراحی شده است و در بلندمدت می‌تواند برای سلامت باتری گوشی مفید باشد. این مشخصه عادات شارژ کاربر را فرا گرفته و بلافاصله پیش از نیاز کاربر به گوشی فرآیند شارژ را ادامه می‌دهد. مشخصه مذکور هنگام شارژ گوشی در طول مدت شب بهترین کارآیی را از خود نشان داده و عادات خواب و بیداری شبانه‌روزی کاربران را به خوبی فرا می‌گیرد. بدیهی است که کاربران قادر به تنظیم بازه‌های زمانی سفارشی و موردنظر خود خواهند بود. تحقیقات سونی نشان می‌دهند که به لطف وجود این فناوری، افت شارژدهی باتری اکسپریا 1 II به کمتر از 80 درصد ظرفیت اولیه آن 2 برابر بیش‌تر زمان خواهد برد.

مشخصه Battery Care سونی

مشخصه H.S.Power Control یکی از قابلیت‌های جدید اسمارت‌فون سونی در قالب پکیج Game Enhancer به‌شمار می‌رود. با فعال‌سازی این مشخصه چنان‌چه گوشی حین اجرای بازی به شارژر متصل باشد؛ در این‌صورت شارژ باتری متوقف شده و انرژی موردنیاز دستگاه از طریق اتصال شارژر تامین خواهد شد.

مشخصه H.S. Power Control

هدف از به‌کارگیری فناوری مذکور این است که تولید گرما در اثر شارژ باتری متوقف شده (H.S نیز مخفف توقف تولید گرما است) و بدین‌ترتیب از تخریب باتری گوشی جلوگیری خواهد شد.

نوشته نتایج مربوط به تست باتری اسمارت‌فون اکسپریا 1 II سونی منتشر شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.