نرخ برق ماینینگ در بازار ثانویه تعیین شود، بدون دخالت دولت!

سازمان فناوری اطلاعات به وزارت ورزش پیشنهاد کرده است تراکنش‌های پرسپولیس و استقلال با استفاده از بلاک‌چین ذخیره و شفاف شود
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: پیشنهاد ما این بوده که به جا آن که وزارت نیرو در بازار دخالت کند، اجازه دهد قیمت برق برای استخراج کنندگان رمزارز در یک بازار ثانویه میان بخش خصوصی تعیین شود.
 
 
 امیر ناظمی در کارگاه آموزشی یک روزه فناوری بلاکچین، که ویژه خبرنگاران برگزار شد، به تشریح سیاست‌گذاری در حوزه رمزارزها پرداخت.
 
وی درباره ضرورت ورود به صنعت استخراج رمزارز برای کشور گفت: این کار چند مزیت دارد از جمله این که فناوری‌های تحول‌آفرین، فرصت‌های لازم را برای لایه‌های مختلف حاکمیت، کسب و کارها و کاربران فراهم کرده و امکان درک ابعاد مختلف این فناوری‌ها، وضع قوانین مناسب را می‌دهد.
 
ناظمی با بیان این که ظهور و بروز فناوری بلاکچین و اولین فراورده آن تحت عنوان رمزارز، تبادلات ملی و پولی جهان را تحت تاثیر قرار داده است گفت: آشنایی با زیست‌بوم استخراج رمزارزها، سبب شناخت و بکارگیری هرچه بیشتر فناوری بلاک‌چین و استفاده از آن در سایر کاربردها از جمله پزشکی، زنجیره تامین کالا، تبادلات اطلاعات، هویت و.. خواهد شد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: بر طبق سند منتشر شده در اجلاس اقتصاد دیجیتال داووس در سال 2016، ضمن اعلام شروع اقتصاد صنعتی چهارم، بلک و رمزارزها به عنوان قلب موتور محرکه این انقلاب نام‌گذاری شده است.
 
چالش برق برای استخراج رمزارز
ناظمی در ادامه با طرح این سوال که رمز ارز، قاچاق برق محسوب می‌شود گفت: از نظر ما استفاده از برق یارانه‌ای جهت مانینگ، سواستفاده از برق ارزان است. همچنین در ساعات پیک، مصرف برق حق شهروندان بوده و استفاده از برق در ساعات غیرپیک که صادرات انجام نمی‌شود، مدنظر است. با این شرایط استخراج رمزارز نه تنها قاچاق محسوب نشده که برای کشور عایدی ارزی دارد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات با تشریح پیشنهاد وزارت ارتباطات برای نحوه محاسبه قیمت برق گفت: ما پیشنهاد کردیم میزان مصرف برق در کشور و میزان صادرات آن را درنظر گرفته و آن بخش از تولید برقی که باقی می‌ماند، در یک بازار ثانویه معامله شود. وقتی تولیدکننده و مصرف کننده برق، هر دو بخش خصوصی هستند، چرا باید دولت در این بازار مداخله کرده و قیمت آن را تعیین کند.
 
وی با بیان این که در سال حدود 200 ساعت پیک مصرف برق (حدود 50 هزار مگاوات) داریم گفت: در نتیجه بیش از 99 درصد ساعات، مصرف برق در حالت پیک خود نیست.
 
ناظمی با بیان این که چرا باید میان صنایع مختلف در تعیین قیمت برق فرق گذاشت گفت: چرا باید مثلا صنعت کاشی برق صنعتی بگیرد ولی نرخ برق صنعت ماینینگ به صورت میانگین صادراتی محاسبه شود؟ این تفاوت در سیاست‌گذاری توجیهی ندارد. از سوی دیگر برای صادرات برق سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی ویژه‌ای شده اما فارم‌های استخراج رمزارز در شبکه داخلی قرار دارند و نباید هزینه این سرمایه‌گذاری‌ها را بپردازند.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: اکنون برق تولیدی نیروگاه‌های خصوصی هر کیلووات 500 تومان از سوی وزارت نیرو خریداری می‌شود. حالا گفته‌اند این برق را به میانگین قیمت صادراتی می‌فروشند که حدود 7 تا 8 سنت می‌شود. باید پرسید چرا وزارت نیرو باید در این بازار مداخله کرده و برقی که این قدر ارزان می‌خرد را به یک صنعت گران بفروشد.
 
چگونگی برخورد بانک مرکزی با رمزارزها
رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه گفت: رمزارزها به هیچ عنوان نباید جایگزین پول ملی تلقی شوند. برای مثال پیشنهادی وجود داشت که امکان خرید با بیت‌کوین از برخی فروشگاه‌های آنلاین کشور فراهم شود اما استدلال بانک مرکزی این بود که در این صورت بخشی از مبادلات کشور، به نوسانات این رمزارز گره خورده و امکان استفاده از آن در داخل وجود ندارد.
 
ناظمی افزود: بانک مرکزی موافقت کرد برای برخی صرافی‌های مجاز تخصصی، که قادر به انجام مبادله و نقل و انتقال با شناسایی هویت طرفین معامله باشند، مجوز خرید و فروش بیتکوین صادر کند. به این ترتیب امکان مبادله و تبدیل پول ملی به رمزارزها و برعکس با حدامثل اطمینان، سرعت و کیفیت انجام شده و ضمن ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار استارتاپ‌های فعال در این حوزه، هزینه‌های تراکنش مبادله تومان با رمزارزها و برعکس، به نفع صرافی‌های داخلی خواهد بود.
 
وی درباره این که آیا امکان دورزدن تحریم‌ها با استفاده از رمزارزها وجود دارد گفت: این کار در خریدهای خرد صرفا امکان‌پذیر است. چرا که کشورهای مختلف سقفی را برای معاملات قانونی بیت‌کوین تعیین کرده‌اند که حداکثر آن 5 میلیارد دلار است. بنابراین در بیشترین حالت، بیش از این مقدار امکان تبادل و دورزدن تحریم‌ها وجود ندارد.
 
ناظمی ادامه داد: با این حال این فرصت فراهم است که شرکت‌های ایرانی و استارتاپ‌ها، برای خرید‌های خرد خود به جای استفاده از درگاه‌های بانکی بین‌المللی از بیت‌کوین بهره ببرند.
 
دلیل تمرکز روی رمزارزها
رییس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال فناوران درباره این که چرا از میان تمام کاربردهای بلاکچین، روی رمزارزها تمرکز شده است گفت: باید نگاه ما به این حوزه، به صورت زنجیره تامین باشد. در این زنجیره، رمزارزها تنها بخشی هستند که در جهان به خوبی تجاری‌سازی شده و قاعدتا از نظر اقتصادی باید از این حوزه شروع کرد.
 
وی ادامه داد: این کار کمک می‌کند در حوزه بلاکچین صاحب فناوری شویم . این در حالی است که اگر به سراغ حوزه‌های دیگر برویم، ممکن است به فناوری‌هایی دست یابیم که تاثیری در بهبود کیفیت زندگی مردم نمی‌گذارد.
 
دخیره‌سازی تراکنش‌های پرسپولیس و استقلال با استفاده از فناوری بلاکچین
پیش از سخنان رییس سازمان فناوری اطلاعات، کارشناسان این مرکز به تشریح بلاک‌چین و کاربردهای آن پرداختند.
 
براساس این گزارش، سازمان فناوری اطلاعات پیاده‌سازی دو پروژه را درنظر گرفته است تا بخش‌خصوصی بتواند به تست فناوری بلاک‌چین بپردازد.
 
ایده نسخت برگزاری انتخابات یک نهاد صنفی بربستر بلاک‌چین است. در این راه شرکت پیاده‌کننده این پروژه از میان 20 شرکت فعال ایرانی حوزه بلاک‌چین، انتخاب شده و قرار است یکی از انتخابات نهادهای صنفی زیرمجموعه وزارت علوم براین بستر انجام شود.
 
در پروژه‌ای دیگر، سازمان فناوری اطلاعات در حال مذاکره با وزارت ورزش است تا تراکنش‌های دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال، روی فناوری بلاک‌چین ذخیره شده و در اختیار هواداران‌شان قرار بگیردو موضوعی که احرای آن می‌تواند ضمن جلب توجه نگاه‌ها به این فناوری، شفافیت را برای این دو باشگاه به ارمغان بیاورد.