نرم‌افزار امنیتی روسی ضد امنیتی بوده است!

 
تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده در منابع خبری نشان می‌دهد که نرم‌افزار امنیتی کاسپرسکی سالها به وب‌سایت‌های مختلف امکان ردیابی کاربران محصولات این شرکت را می‌داده است.
 
 بر اساس افشاگری‌های یک خبرنگار آلمانی به نظر می‌رسد که شرکت روسی توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی ویروس‌های کاسپرسکی سالهای طولانی به مدیران و مسئولان سایت‌های مختلف در جهان اجازه می‌داده تا کاربرانی را که از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند، ردیابی کند.
 
این مساله که حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران نرم‌افزارهای رایانه‌ای را زیر سوال برده و به چالش می‌کشاند، به شدت از سوی کارشناسان و منتقدان فعال در حوزه امنیت سایبری مورد انتقاد و سرزنش قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران ممکن است در صورت تایید این خبر، شرکت کاسپرسکی سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را از دست بدهد.
 
بر اساس این گزارش‌های منتشر شده که در وب سایت tom's guide نیز آمده است، نرم‌افزار امنیتی کاسپرسکی روی یک لپ‌تاپ به صورت آزمایشی نصب شده بود و بعد از بررسی‌های فراوان معلوم و مشخص شد که این نرم افزار کد جاوا اسکریپتی را به وب‌سایت‌های مختلف می‌دهد که شامل یک شماره شناسه برای هر صفحه بازشده در مرورگر اینترنتی است و با هر بار بازشدن مجددا افزایش و تکثیر می‌یابد و به این وب سایت‌ها اجازه می‌دهد که کاربرانی را که از محصولات و نرم افزارهای کاسپرسکی استفاده می‌کنند، ردیابی کند.
 
کارشناسان امنیتی بر این باورند که حتی با پاک کردن کوکی‌ها یا استفاده از حالت ناشناس در مرورگرهای اینترنتی نیز این مشکل امنیتی نرم‌افزارهای کاسپرسکی برطرف نمی‌شود و وب‌سایت‌ها در هر صورت قادرند که کاربران موردنظر را ردیابی کنند.
 
شرکت توسعه دهنده نرم افزارهای امنیتی کاسپرسکی نیز با تایید این مشکل و نقص امنیتی اعلام کرده است که این مشکل که در تمامی نسخه‌های آنتی ویروس‌های کاسپرسکی عرضه شده در پاییز ۲۰۱۵ به بعد وجود داشته، با ارائه یک وصله امنیتی از ماه ژوئن برطرف شده است و کاربران تنها کافی است که این وصله امنیتی را دریافت و نسخه مورد استفاده خود را به‌روزرسانی کنند.