نقد و بررسی هوآوی Y9a: میان‌رده قلدر!

در این مقاله با نقد و بررسی کامل قابلیت‌های مختلف گوشی Y9a جدید‌ترین میان‌رده شرکت هوآوی در بازار ایران، همراه شما هستیم.

هوآوی Y9a جدیدترین گوشی این شرکت چینی در بازار کشورمان است که البته با تاخیر حدود سه ماهه نسبت به تاریخ عرضه در جهان به ایران رسید. هوآوی برنامه گسترده‌ای برای معرفی Y9a تدارک دید و با اجرای یک مراسم ویژه و تبلیغات وسیع، میان‌رده جدید سری Y خود را رونمایی کرد. البته تیم هوآوی حق دارند که به این گوشی توجه ویژه‌ای داشته باشند، در حال حاضر میان‌رده‌ها فروش بسیار خوبی در بازارهای جهانی دارند و مردم با همین میان‌رده‌های قدرتمند بازار نیز می‌توانند تمام نیازهای خود را برطرف سازند. از طرفی هوآوی طی سال اخیر با جریان تحریم از طرف آمریکا مواجه شده که بر روی فروش محصولاتش تاثیر گذاشته است و حالا امید دارد تا مدل Y9a با اقبال خوبی در بازار ایران همراه شود.

بزرگ‌ترین چالش هوآوی، عدم دسترسی به سرویس‌های گوگل در گوشی‌های جدید این شرکت است که موجب شده تا محصولات این شرکت چینی از نظر پشتیانی نرم افزاری دچار مشکل شوند. اما همزمان با معرفی Y9a اعلام شد که مشکل اجرای اغلب برنامه‌های ایرانی بر روی گوشی‌های جدید این شرکت حل شده و خریداران ایرانی می‌توانند بدون مشکل از اپ‌های بومی استفاده کنند.

بر خلاف بخش نرم افزاری، تحریم‌های آمریکا نتوانست بر روی سخت افزار گوشی‌های هوآوی تاثیر بگذارد و مدل‌های جدید این شرکت از نظر طراحی، قدرت و کیفیت، تفاوتی با پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ندارند. میان‌رده نسبتا جدید هوآوی یعنی Y9a نیز بر روی کاغد یک گوشی قدرتمند با سخت افزار نزدیک به یک پرچمدار است. ما در آی‌تی‌رسان با دقت، جزئیات گوشی Y9a هوآوی را مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم Y9a از نظر طراحی، عملکرد، قدرت سخت افزاری و اجرای نرم افزاری چه نمره‌ای کسب می‌کند، با ما و بررسی این گوشی همراه باشید.

جعبه گشایی هواوی Y9a

پیش از هرچیزی، پیشنهاد می‌کنم تا ویدیو جعبه‌گشایی و بررسی مختصر گوشی Y9a که توسط تیم آی‌تی‌رسان تولید شده را تماشا کنید. در این ویدیو با قطعات موجود در جعبه گوشی آشنا می‌شوید و نقد و بررسی مختصری از عملکرد گوشی را مشاهده خواهید کرد.

مشخصات گوشی هوآوی Y9a

ابعاد
163.5 در 9 در 76.5 میلی‌متر
وزن
197 گرم
نمایشگر
6.63 اینچ با IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2400
پردازنده
مدیاتک Helio G80
پردازنده گرافیکی
Mali-G52 MC2
رم
8 گیگابایت
حافظه داخلی
128 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 10 با رابط کاربری EMUI 10.1 بدون سرویس‌های گوگل
دوربین اصلی
چهارگانه: 64 واید + 8 التراواید + 2 ماکرو + 2 عمیق
دوربین سلفی
16 مگاپیکسل
باتری
4200 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 40 واتی

بررسی هوآوی Y9a – کیفیت ساخت و طراحی

هوآوی Y9a یک گوشی به اصطلاح چغر و بد بدن است. زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید کیفیت آن توجه شما را به خود جلب می‌کند و احساس خواهید کرد که یک گوشی پرچمدار را در دست گرفته‌اید. میان‌رده جدید چینی‌ها، 16.3 سانتی‌متر طول، 7.6 سانتی‌متر عرض، 8.9 میلی‌متر ضخامت و نزدیک به 200 گرم وزن دارد و کمی سنگین و بزرگ است.

هوآوی پس از طراحی ماژول مربعی دوربین گوشی میت 20 و میت 20 پرو، در نسخه‌های بعدی پرچمدار سری میت، یعنی میت 30 و میت 30 پرو از ماژول دایره‌ای شکل استفاده کرد. پس از آن دو گوشی میت 40 و میت 40 پرو نیز با طراحی ماژول دایره‌ای عرضه شدند و به طور کل می‌توان ماژول دوربین دایره‌ای شکل را زبان جدید طراحی شرکت هوآوی دانست. در گوشی Y9s، هوآوی برای اولین بار از ماژول دایره‌ای شکل در گوشی میان‌رده استفاده کرده است، اتفاقی که احتمالا در آینده باز هم شاهد آن خواهیم بود.

هوآوی y9a

هوآوی y9a هوآوی y9a هوآوی y9a هوآوی y9a

در قاب پشتی به جز دوربین دایره‌ای شکل، بدنه پلاستیکی با کیفیت و براق که در تجربه اول حس شیشه را به شما می‌دهد نیز قابل توجه است. بدنه پلاستیکی و مستحکم Y9s احتمالا یکی از دلایل وزن 197 گرمی آن محسوب می‌شود. قاب پشتی گوشی دارای طرح‌هایی است که در بازتاب نور نمایان می‌شود و ظاهری جذاب را به این میان‌رده می‌دهند. هوآوی این طرح را تلفیقی از حرکات موزون نور و سایه تفسیر می‌کند؛ البته قاب پشتی به شدت قابلیت جذب لکه را دارد و تنها در هنگامی که قاب را تمیز می‌کنید از انعکاس نور در طرح‌های آن لذت خواهید برد. ما قاب مشکی رنگ گوشی را در اختیار داشتیم ولی به نظر می‌رسد طرح قاب در رنگ‌های نقره‌ای و صورتی زیباتر باشد. همچنین یک نوار دایره‌ای شکل دور ماژول دوربین قرار دارد که از نظر رنگ با دیگر نقاط بدنه متفاوت نیست اما در بازتاب نور طرحی متمایز و مجزا به خود گرفته است. در قاب پشتی به جز این موارد، نام هوآوی و فلاش LED در کنار ماژول دوربین دیده می‌شود.

قاب گوشی در دو سمت چپ و راست به صورت خمیده به فریم متصل می‌شوند، این خمیدگی نسبت به قاب‌های تخت، در هنگام در دست گرفتن گوشی، حس بهتری به شما می‌دهد. دکمه پاور که با حسگر اثر انگشت ادغام شده به همراه دکمه صدا در قسمت سمت راست فریم قرار دارند، در سمت چپ فریم چیزی نخواهید یافت اما در قسمت زیرین گوشی، اسپیکر، خشاب سیمکارت، درگاه USB-C شارژر و میکرفون دیده می‌شوند. در قسمت اتصال فریم به بالای نمایشگر، بلندگو باریکی برای تماس قرار داده شده، در فریم بالایی گوشی نیز جک 3.5 هدفون و مکانیزم دوربین سلفی پاپ‌آپ وجود دارد. بله! هوآوی مجددا در میان‌رده‌های خود از دوربین سلفی پاپ‌آپ استفاده کرده است. به این ترتیب نمایشگر Y9a بدون هیچ بریدگی یا حفره‌ای، به صورت کامل طراحی شده است.

بررسی هوآوی Y9a – نمایشگر

هوآوی طبق عادت در میان‌رده جدید سری Y نیز از نمایشگر IPS LCD استفاده کرده است. نمایشگر با اندازه 6.63 اینچ، محیطی به اندازه 106 سانتی‌متر مربع را در بر گرفته است. صفحه نمایش این گوشی با رزولوشن فول‌اچ‌دی پلاس (1080 در 2400) و تراکم 397 پیکسل در هر اینچ، کیفیت خوبی در میان گوشی‌های هم‌رده چینی دارد ولی قطعا به پای سوپر آمولدهای هم رده همچون گلکسی A51 نمی‌رسد. نکته برجسته در صفحه نمایش هوآوی Y9a نبود بریدگی یا حفره برای دوربین سلفی است که موجب می‌شود با یک نمایشگر Ultra FullView کاملا یکپارچه طرف باشیم. به این ترتیب در هنگام وبگردی، تماشای ویدیو و بازی، هیچ عنصر یا نقطه مزاحمی در تصویر وجود ندارد و می‌توانید از تمام نمایشگر با نسبت 20:9 به صورت کامل بهره ببرید.

حاشیه گوشی دور نمایشگر در مدل Y9a بسیار کم است، صفحه نمایش این گوشی 92 درصد از قاب جلویی را پوشانده که رقم قابل توجهی است. حاشیه‌ها در هر چهار طرف بسیار باریک هستند البته حاشیه پایینی نمایشگر کمی ضخیم‌تر از دیگر قسمت‌هاست. در گوشه‌ها نیز حاشیه دایره‌ای شکل دیده می‌شود، به طور کلی گوشی Y9a نه در قسمت قاب و نه در قسمت فریم، گوشه‌های تیز ندارد.

صفحه نمایش این گوشی 16.7 میلیون رنگ را به نمایش می‌گذارد و از این نظر نقطه ضعفی ندارد. تصاویر در این نمایشگر بسیار غنی، شفاف و روشن هستند. وقتی گوشی را زیر نور آفتاب در دست می‌گیرید، تمام اجزای صفحه مشخص هستند و مشکلی از این بابت وجود ندارد، همچنین بازتاب نور در نمایشگر نیز آزاردهنده نیست.

هوآوی y9a

در نوار نوتیفیکیشن دو گزینه Eye Comfort و eBook mode برای تغییر نور صفحه به جهت محافظت از چشم دیده می‌شود، گزینه Eye Comfort با کاهش نور آبی صفحه، تم زرد رنگی به رابط کاربری می‌دهد که موجب کم شدن آسیب چشم به ویژه در استفاده‌های طولانی مدت و مداوم از گوشی می‌شود. حالت eBook mode نیز همانطور که از نامش پیداست، برای زمان خواندن کتاب الکترونیکی، خواندن مطالب طولانی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی طراحی شده که رنگ‌ها را از بین برده و کل رابط کاربری را به شکل سیاه و سفید در می‌آورد.

می‌توان در منوی تنظیمات نمایشگر میزان روشنایی صفحه را تنظیم و یا به حالت اتوماتیک درآورد، حالت خودکار دقت بالایی دارد و در شرایط پرنور و کم نور، به سرعت روشنایی صفحه را تغییر می‌دهد. در تنظیمات همچنین رنگ نور صفحه را می‌توانید به طور کامل شخصی سازی کرده و تغییر دهید یا از تنظیمات پیش‌فرض رنگ گرم یا سرد برای تم رابط کاربری استفاده کنید. در بخشی دیگر می‌توان حالت Eye Comfort را که در موردش صحبت کردیم، به صورت سفارشی شده درآورید، قابلیت زمان بندی حالت Eye Comfort، میزان سطح تغییر رنگ صفحه و حتی تغییرات روزانه در تنظیمات نمایشگر هوآوی Y9a وجود دارد.

از دیگر قابلیت‌های جذاب  Y9a گزینه اسمارت رزولوشن است که با انتخاب آن در هنگام ذخیره انرژی (Power Saving)، میزان رزولوشن صفحه کاهش پیدا می‌کند تا در مقدار مصرف باتری، صرفه جویی شود.

هوآوی Y9a با رابط کاربری EMUI 10.1 بر پایه اندروید 10، قابلیت دارک مود را به شما می‌دهد. رنگ مشکی در نمایشگر IPS LCD قطعا مانند صفحه نمایش اولد جذاب نیستند، اما به جرات می‌توان گفت دارک مود شما را راضی خواهد کرد. در حالت دارک مود تفاوت رنگ مشکی پس زمینه و رنگ سفید درخشان نوشته‌ها شاید کمی اذیت کننده باشد، به همین دلیل، هوآوی از ترکیب رنگ‌های طوسی در منوی دارک مود نیز استفاده کرده تا تعادل رنگی برقرار باشد، به عنوان مثال نوار اعلان‌ در حالت دارک مود به رنگ طوسی در می‌آید، یا آنکه شماره‌ها در قسمت تماس طوسی هستند.

البته کیبورد در دارک مود، سفید رنگ است و این حالت به خصوص در هنگام چت و ارسال پیام یا باز کردن کیبورد تقریبا نیمی از صفحه، سفید رنگ می‌شود که هنگام کار در شب کمی آزاردهنده است، تنظیمات رنگ و تم کیبورد را باید خودتان جداگانه تغییر دهید. به طور کلی باید توقع‌تان از این گوشی در حد یک نمایشگر LCD باشد، صفحه نمایش Y9a از نظر نور، تاچ و رنگ‌ها، شما را شگفت زده نمی‌کند اما کارتان را راه می‌اندازدو می‌توان روی آن حساب کرد. با این حال باید بدانید که نمایشگر Y9a قطعا نقط قوت این گوشی محسوب نمی‌شود.

بررسی هوآوی Y9a – حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت میان‌رده جدید هوآوی بر روی سمت راست فریم، پایین دکمه ولوم قرار داد. دکمه پاور با حسگر اثر انگشت ادغام شده و مانند دیگر دکمه‌ها قابل فشردن است. عملکرد حسگر در هنگام تعریف قفل و پس از آن در هنگام استفاده بسیار روان و کم نقص است. اگر انگشت خود را به صورت عمودی یا افقی بر روی حسگر بگذارید، قفل باز خواهد شد. به طور کلی اگر انگشت خود را به صورت صاف بر روی حسگر بگذارید، سریعا تشخیص داده خواهد شد، اما اگر انگشت را در زاویه‌های مختلف بر روی حسگر بگذارید، ممکن است، حسگر از تشخیص باز بماند. همچنین هنگامی که گوشی بر روی زمین است، معمولا انگشت به صورت کامل بر روی حسگر قرار نمی‌گیرد. در این حالت باید قلق کار با حسگر دست‌تان بیاید تا بتوانید بدون تکان دادن گوشی، قفل را باز کنید. در بررسی ما از هوآوی Y9a ، حسگر با دست خیس نیز عمل کرد. تا 5 اثر انگشت را می‌توانید برای قفل گوشی تعریف کنید. در مجموع کار کردن با این حسگر بسیار لذت بخش بوده و سرعت و دقت آن مثال زدنی‌ است.

هوآوی y9a

در منوی Biometrics & Password قابلیت Smart Lock نیز به شما داده می‌‌شود که به وسیله آن با اتصال یک دستگاه بلوتوث به گوشی، به صورت خودکار قفل صفحه باز می‌شود. قابلیتی دیگر به نام LockDown وجود دارد که با فعال کردن آن، زمانی که دکمه پاور را نگه می‌دارید، در کنار دو گزینه Power Off و Restart گزینه دیگری به نام LockDown دیده خواهد شد که با انتخاب آن می‌توانید صفحه را قفل کنید و در این حالت تنها با وارد کردن پسورد قفل صفحه باز می‌شود. این گزینه بیشتر برای زمانی کاربرد دارد که احساس می‌کنید فردی ممکن است از اثر انگشت شما هنگام خواب یا حالتی دیگر سوء استفاده کند، به این ترتیب قفل صفحه تنها با وارد کردن پسورد باز خواهد شد، با غیرفعال کردن این قابلیت مجددا قفل صفحه با اثرانگشت‌هایی که از قبل تعریف کرده‌اید، باز می‌شود.

بررسی هوآوی Y9a – نرم افزار

شاید مهم‌ترین قسمت برای مخاطبان ما، بررسی نرم افزاری میان رده جدید هوآوی باشد، با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت چینی و نبود سرویس‌های گوگل، تمام افرادی که در سراسر دنیا به دنبال خرید گوشی‌های هوآوی هستند با شک و تردید مواجه شده‌اند و می‌خواهند به طور دقیق شرایط استفاده از یک گوشی بدون سرویس‌های گوگل را بدانند.

هوآوی y9a

گوشی‌های جدید هوآوی مانند Y9a از رابط کاربری EMUI که توسط خود هوآوی ساخته شده، استفاده می‌کنند. در گوشی Y9a رابط کاربری EMUI نسخه 10.1 مورد استفاده قرار گرفته که برپایه اندروید است، به این ترتیب این مدل در اصل از اندروید 10 بهره می‌برد و استفاده از آن هیچ‌فرقی با گوشی‌های اندرویدی ندارد، شما به راحتی می‌توانید برنامه‌های اندروید دلخواه خود را در این گوشی نصب کرده و استفاده نمایید. اما هیچ کدام از برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل در گوشی‌های جدید هوآوی به طور پیش‌فرض نصب نیستند، سرویس‌های گوگل مانند گوگل‌پلی و پلی‌گیمز، به طور کلی بر روی گوشی اجرا نمی‌شوند، به این ترتیب همه برنامه‌ها و بازی‌هایی که برای اجرا به این سرویس‌ها متصل می‌شوند نیز کار نخواهند کرد، مثال واضح این ماجرا، برنامه اسنپ است که تا کنون برای نصب بر روی گوشی‌های هوآوی بهینه نشده و نمی‌توان از آن استفاده کرد. اما شما این قابلیت را دارید که برنامه‌ای مانند یوتیوب را بر روی مرورگر خود اجرا کنید، همچنین گوگل کروم نیز به صورت جداگانه دانلود و نصب می‌شود و قابلیت استفاده از این مرورگر را نیز دارید.

هوآوی y9a هوآوی y9a هوآوی y9a هوآوی y9a

اما از طرفی یک نکته بسیار با اهمیت وجود دارد، بسیاری از برنامه‌ها برای اجرای برخی از قابلیت‌هایشان به سراغ برنامه‌های پایه‌ای گوگل مانند google maps، google assistant یا google voice می‌روند، این برنامه‌ها به طور پیشفرض بر روی گوشی‌های هوآوی نصب نیستند و در صورت نصب هم اجرا نمی‌شوند. به این ترتیب مثلا زمانی که در یک برنامه مسیریاب مانند بلد می‌خواهید با فرمان صوتی یک نقطه را جستجو کنید، این قابلیت کار نخواهد کرد، زیرا فرمان صوتی به google voice مربوط می‌شود که در تمام گوشی‌های اندرویدی به‌جز مدل‌های هوآوی، به صورت پیشفرض نصب است. بنابراین با نبود برنامه‌های گوگل، برخی از قابلیت‌های دیگر اپلیکیشن‌ها نیز از کار خواهد افتاد.

ما در بررسی هوآوی y9a تقریبا تمام اپلیکیشن‌های محبوب جهان مانند اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، یا برنامه‌های داخلی مانند آپ، اسنپ، تپسی، دیجی‌کالا، تلوبیون، آنتن، روبیکا، دیوار، بازار، بلد و … را بر روی گوشی نصب و اجرا کردیم که همه آن‌ها به جز اسنپ، نصب و تقریبا بدون مشکل اجرا می‌شوند. برنامه‌های پیشفرض بسیاری برای پخش ویدیو و موزیک، محافظت از دستگاه، خواندن کتاب، کیف پول دیجیتال و البته App Gallery یا مارکت اندرویدی هوآوی نیز به طور پیشفرض بر روی گوشی نصب هستند.

اپ گالری

اما اپ گالری شاید مهم‌ترین برنامه‌ای باشد که با آن سر و کار خواهید داشت، این مارکت برای پر کردن جای خالی گوگل‌پلی ساخته شده و می‌توان با ورود به آن، برنامه‌های مختلف را دانلود کرد. یکی از اولین نکاتی که با ورود به اپ گالری متوجه خواهید شد، آن است که در هنگام ثبت نام و در بخش انتخاب کشور، نام ایران دیده نمی‌شود، دلیل این اتفاق برای ما مشخص نیست اما به نظر می‌رسد به تحریم‌های آمریکا ارتباط داشته باشد. در هر حال نبود نام ایران اتفاق خوشایندی نیست و از همان ابتدا شما را دلسرد می‌کند. شما با انتخاب هر کشور دیگری می‌توانید در اپ گالری ثبت نام کنید، مارکت اپ گالری دارای هزاران برنامه مختلف و متنوع است که با دانلود کردن هرکدام می‌توان از آن استفاده کرد، اما با کمی جستجو در این مارکت، جای خالی اپلیکیشن‌های زیادی را در آن حس خواهید کرد.

در بحث شبکه‌های اجتماعی برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، اسنپ چت، تیک تاک و توییتر در این مارکت حضور دارند. در اپ گالری برخی برنامه‌ها مانند فیسبوک در جستجو پیدا می‌شوند اما شما را برای دانلود به صفحه دانلود خود سایت آن اپ پاس می‌دهد. به طور کلی اپ گالری فاصله زیادی با گوگل‌پلی دارد و حالا حالا‌ها به پای مارکت بزرگ گوگل نمی‌رسد. خیلی از برنامه‌ها و بازی‌های مشهور در این سرویس یافت می‌شوند اما از طرفی جای خالی تعداد زیادی از برنامه‌ها مانند پیام رسان واتساپ، بازی پابجی، تمام برنامه‌های ادوبی، بازی Among Us و به ویژه برنامه‌های ایرانی در این سرویس خالیست. البته قابلیت ADD کردن برنامه‌ها وجود دارد، به طور مثال می‌توانید پابجی را در فهرست انتظار خود ADD کنید تا زمانی که در اپ گالری موجود شد، به شما اطلاع داده شود.

هوآوی y9a

رابط کاربری

رابط کاربری EMUI 10.1 به نسخه‌های قدیمی این رابط کاربری که در گوشی‌های هوآوی استفاده می‌شد، شباهت بسیاری دارد، همانطور که گفتیم، گوشی‌های جدید هوآوی با این رابط کاربری دقیقا مانند مدل‌های اندرویدی هستند. رابط کاربری هوآوی Y9a تا حد زیادی ساده و بی‌آلایش است، گشت و گذار در این رابط کاربری به سه شکل امکان پذیر است، حالت اول وجود نوار ناوبری (گزینه‌های خانه، بازگشت و برنامه‌ها)، حالت دوم استفاده از داک ناوبری و گزینه سوم استفاده از ژست‌های حرکتی است.

هوآوی y9a

در این رابط کاربری با استفاده از حالت Simple Mode همه اجزای صفحه و رابط کاربری تغییر می‌کنند، آیکون‌ها و فونت نوشته‌ها بزرگ می‌شود و در قسمت نوار اعلان و تنظیمات، تنها گزینه‌های اصلی به نمایش در‌ می‌آیند. این قابلیت بیشتر برای افرادی که ضعف بینایی دارند یا کهن‌سال هستند، مناسب است. حالتی دیگر به نام Ride Mode وجود دارد که هنگام رانندگی می‌توانید از آن استفاده کنید، در این حالت با تنظیماتی که خودتان مشخص می‌کنید به تماس‌ها و پیامک‌ها به صورت خودکار جواب داده خواهد شد، بلوتوث و اتصال بلوتوث به هدست یا موارد دیگر قطع می‌شود، همچنین می‌توانید حالت ترکینگ یا پیگیری گوشی را فعال کنید تا رانندگی شما بر اساس روزها یا هفته‌های اخیر ارزیابی شود.

از قسمت‌های مهم نرم افزاری گوشی Y9a بخش Huawei Assistant است که با هوش مصنوعی چهار قسمت Al Lens، Al Touch، Al Tips و Al Search را شامل می‌شود. امکانات گزینه Al Lens در بخش دوربین قابل دسترس است، با این قابلیت می‌توانید دوربین گوشی را به بارکد خوان تبدیل کنید، همچنین این قسمت دارای مترجم نوشتاری است که متن‌های مختلف از زبان‌ها زنده دنیا مانند انگلیسی، فرانسه، ژاپنی، روسی، چینی و… را به یک دیگر ترجمه می‌کند، این قسمت زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند.

همچنین در بخش Shopping می‌توانید دوربین را بر روی کالایی که مد نظر دارید، نگه داشته تا فروشگاه‌هایی که این کالا را می‌فروشند به شما معرفی شوند. بخش دیگر دوربین هوشمند هوآوی، کالری شمار است که با نگه داشتن دوربین بر روی غذا، کالری آن را محاسبه و نمایش می‌دهد، همچنین می‌توانید دوربین را بر روی آثار هنری و معماری مهم نگه‌دارید تا اطلاعاتی از آن اثر به شما داده شود. لنز هوشمند هوآوی متاسفانه با آی‌پی ایران کار نمی‌کند و تنها عملکرد بخش بارکدخوان و Shopping آن قابل قبول است، دیگر قسمت‌ها به خصوص بخش ترجمه کارکرد جالبی نداشتند.

بخش Al Touch مانند قابلیت Shopping است با این تفاوت که شما بدون نیاز به دوربین، اگر تصویری کالایی را در گوشی دارید یا در شبکه‌های اجتماعی و مرور وب، با تصویر کالایی مواجه شدید، با نگه داشتن دو انگشت خود بر روی تصویر، گوشی محل خرید آن کالا را به شما نشان خواهد داد. قابلیت Al Tips بر اساس موقعیت مکانی شما، در طول روز اطلاعات آب‌و‌هوا، رویدادها، مصرف اینترنت برنامه‌ها و مقدار استفاده از برنامه‌ها را می‌دهد و در نهایت بخش Al Search دسترسی آسان به کادر جستجو در موبایل برای یافتن برنامه‌ها و تنظیمات مختلف را فراهم می‌کند.

هوآوی y9a

در این رابط کاربری قابلیت فعال کردن حالت تک دست برای استفاده راحت‌تر گوشی با یک دست، خواندن متن، تصحیح رنگ، قطع تماس با دکمه پاور و همچنین ژست‌های حرکتی متفاوتی برای گرفتن اسکرین شات مانند کشیدن سه انگشت بر روی صفحه از بالا به پایین یا knuckle مانند تصویر بالا یا روشن شدن صفحه هنگام بلند کردن گوشی یا قطع صدای زنگ با برگردان صفحه به سمت پایین وجود دارد.

هوآوی در این گوشی یک قابلیت جالب به نام چند پنجره ارائه داده که مشابه آن را در گوشی‌های سامسونگ نیز دیده بودیم. در این قابلیت با کشیدن انگشت از سمت راست صفحه به سمت وسط، یک پنجره باریک به نمایش در می‌آید که چندین برنامه خاص به انتخاب شما را نشان می‌دهد، می‌توانید برای دسترسی سریع، برنامه‌های پر استفاده خود را در این پنجره قرار دهید، همچنین هنگام انتخاب یک برنامه، پنجره‌ای در وسط صفحه نمایان می‌شود که برنامه در آن اجرا شده و در عین حال شما می‌توانید بر روی صفحه اصلی، برنامه دیگری را اجرا کنید، با این کار دو پنجره برای اجرای دو برنامه مختلف به صورت همزمان را خواهید داشت.

بررسی هوآوی Y9a – سخت افزار

هر چند انتظار می‌رفت مرکز پردازشی میان‌رده پر سر و صدای هوآوی به یکی از پردازنده‌های قدرتمند سری کایرین مجهز شود، اما هوآوی برای Y9a به سراغ پردازشگرهای شرکت مدیاتک رفته و برای این گوشی پردازنده مدل هلیو G80 را برگزیده‌ است. پردازنده هلیو G80 با معماری فین‌فت در انداز 12 نانومتر ساخته شده است، این پردازنده در سال جاری معرفی شده و یک مدل کاملا جدید محسوب می‌شود. پردازنده 8 هسته‌ای هلیو G80 از دو هسته سریع ARM Cortex-A75 با نهایت فرکانس 2 گیگاهرتز برای عملیات‌های سنگین و 6 هسته کوچک ARM Cortex-A55 با نهایت فرکانس 1.8 گیگاهرتز برای بازدهی بیشتر تشکیل شده است. این پردازنده در صورت لزوم برای افزایش قدرت و عملکرد از هر 8 هسته به طور همزمان بهره می‌برد، قابلیتی که در تجربه کاربر تاثیر خواهد گذاشت. در کنار پردازنده، مقدار رم 8 گیگابایت برای یک گوشی میان‌رده بسیار مناسب است، با این مقدار رم می‌توانید از برنامه‌ها و بازی‌های سنگین استفاده کنید، البته این مدل با نسخه رم 6 گیگابایت نیز عرضه شده است. هوآوی جدا از مقدار رم، مدل Y9a را تنها با حافظه 128 گیگابایت تولید کرده که از این مقدار، 108 گیگابایت در اختیار شما قرار می‌گیرد. در جدول زیر می‌توانید امتیازات گوشی‌های در این رنج را ببینید و با Y9a مقایسه کنید:

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز 3DMark

امتیاز Antutu

نام مدل

2425/687
376278
nova 5T
1932/610
1636
312455
OnePlus Nord
1603/492
292543
Redmi Note 8 Pro
1960/591
1142
283500
nova 7i
1761/567
776
278791
Redmi Note 9S
1785/570
777
278272
Redmi Note 9 Pro
1770/418
739
264930
Galaxy A71
1237/316
813
193128
Galaxy m31
1303/252
809
192677
Galaxy A51
1309/325
176649 
Honor 9X
1333/348
656
176580
Y9a
1216/352
929
151815
Galaxy A31
1398/332
424
164484
Nokia 7.2
1279/ 307
966
161572 
Redmi Note 8

برای انجام بازی به یک پردازنده گرافیکی مانند ARM Mali-G52 MC2 نیز نیاز دارید، این پردازنده گرافیکی دو خوشه‌ای، با قدرت 950 مگاهرتز می‌تواند بازی‌هایی مانند Armajet، Dead Trigger 2 و Real Racing 3 را در حالت نرمال اجرا کند، البته برای اجرای بازی مشهور پابجی با بیشترین بازدهی بهتر است سطح گرافیک را برروی سطح متوسط یا ضعیف قرار دهید. گوشی هوآوی Y9a توانست در تست بنچمارک Antutu امتیاز 176 هزار و 580 را به دست بیاورد، این در حالیست که گوشی‌های همرده Y9a یعنی گلکسی A51 و شیائومی ردمی نوت 9 پرو، به ترتیب امتیازهای 192677 و 278272 را به دست آورده‌اند.

ما در بررسی هوآوی Y9a فرصت آن را داشتیم تا بازی‌ Real Racing 3 را با این گوشی انجام دهیم، البته بازی Asphalt 9 را نیز نصب کردیم اما این بازی بدون سرویس گوگل‌پلی اجرا نشد. هنگام اجرای بازی Real Racing 3 مشکلی از نظر افت گرافیکی، لگ یا سنگینی اجرای بازی دیده نشد. شما اگر چندین برنامه سنگین را پشت‌سر هم اجرا کنید یا آن‌ها را باز بگذارید، دچار مشکل خاصی نمی‌شوید. با قابلیت اجرای دو برنامه به صورت همزمان، هوآوی Y9a قصد به چالش کشیدن دیگر تلفن‌های همراه را دارد که به این امر هم دست پیدا کرده، شما می‌توانید با قابلیت پنجره در پنجره که در بخش نرم افزار توضیح دادیم، دو برنامه را به صورت همزمان اجرا کنید.

به طور کلی نه در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین، نه وب گردی و نه اجرای بازی، گوشی در حدی داغ نمی‌شود که دست شما را اذیت کند. مقدار گرمای گوشی به خصوص در قسمت دوربین در زمان استفاده حتی در طولانی مدت زیاد نیست و در خیلی از موارد به چشم نمی‌آید. بر اساس اطلاعات منتشر شده، دوربین این گوشی قابلیت ضبط فیلم‌های 4K را دارد اما به نظر می‌رسد به علت ضعف سخت افزاری، این قابلیت از دوربین Y9a گرفته شده است. به صورت کلی سخت افزار این گوشی برای یک مدل میان‌رده مناسب است اما در برابر محصولاتی همچون گلکسی A51 و شیائومی ردمی نوت 9 پرو در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

بررسی هوآوی Y9a – دوربین

همانطور که گفته شد، هوآوی در این مدل از چهار دوربین در یک ماژول دایره‌ای شکل استفاده کرده است. ماژول دوربین کمی از بدنه بیرون زده اما این اتفاق در گوشی‌های امروزی طبیعی است، ضمن اینکه بیرون زدگی دوربین Y9a آنقدری نیست که شما را اذیت کند، از طرفی چون ماژول دوربین در وسط قاب قرار دارد، وقتی گوشی را بر روی زمین می‌گذارید، سطح آن لق نمی‌زند. وقتی به صورت عمودی به دوربین نگاه می‌کنید، لنز بالا سمت چپ محل دوربین اصلی است که 64 مگاپیکسل کیفیت دارد، سنسور بزرگ 1.17 اینچی آن کاملا نسبت به دیگر دوربین‌ها متفاوت است، این دوربین با دیافراگم f/1.8 و لنز واید، مسئول ثبت دقیق جزئیات و رنگ‌ها در تصاویر است.

بررسی هوآوی y9a بررسی هوآوی y9a بررسی هوآوی y9a بررسی هوآوی y9a بررسی هوآوی y9a بررسی هوآوی y9a بررسی هوآوی y9a

سنسور کناری دوربین اصلی در قسمت بالا سمت راست، محل دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید با زاویه 120 درجه‌ای است که تصاویر عریض را با آن خواهید گرفت، دیافراگم این دوربین f/2.4 است. دوربین سوم پایین سمت چپ قرار دارد که با سنسور 2 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.4، مسئول دادن عمق به تصاویر است و موقع گرفتن تصویر پرتره، پشت سوژه را تار می‌کند. اما دوربین آخر باز هم با سنسور 2 مگاپیکسلی و لنز ماکرو با دیافراگم f/2.4 برای گرفتن تصاویر ماکرو کاربرد دارد، با این لنز می‌توانید تصاویری با فاصله تنها 4 سانتی‌متر از سوژه را ثبت کنید.

دوربین هوآوی Y9a با توجه به رده گوشی، تصاویر بسیار خوبی می‌گیرد. جزئیات تصویر و بافت اجسام در تصاویر دوربین Y9a به خوبی نمایان هستند. هنگامی که در هوای ابری قرار دارید یا نور به مقدار کافی وجود ندارد، کیفیت عکس‌ها افت نمی‌کند، سایه‌ها و کنتراست تصویر در موقعیت‌های مختلف قابل قبول است؛ همچنین رنگ‌ها به صورت واقعی و با کمترین اختلاف نسبت به سوژه واقعی ثبت می‌شوند.

دوربین اصلی دارای حالت Night برای تصویر برداری در شب است که چند ثانیه برای گرفتن کامل تصویر، زمان می‌خواهد اما عکس نهایی، بسیار شفاف و با کمترین نویز گرفته می‌شود، دو ویژگی که معمولا در تصاویری که در تاریکی گرفته می‌شوند، نمی‌بینیم. همچنین در حالت شب نور محیط بسیار روشن و طبیعی است، جزئیات بهتر مشخص شده‌اند و در کل کیفیت تصویر با توجه به رده گوشی کاملا قابل قبول است.

قدرت زوم گوشی هوآوی Y9a [تصاویر به ترتیب از سمت چپ واید تا سمت راست زوم 10 برابر]
با دوربین اصلی می‌توانید در حالت زیبایی برای روتوش تصویر، پرو (حرفه‌ای) با قابلیت تنظیم دستی نور، فوکوس‌، کنتراست، و..، پانوراما به صورت 360 درجه، HDR برای واقعی‌تر شدن رنگ‌ها، سوپر ماکرو برای عکاسی ماکرو از فاصله بسیار نزدیک و High-Res برای افزایش جزئیات، تصویر برداری کنید.

یکی از نقاط قوت دوربین میان‌رده هوآوی ثبت تصاویر پرتره بسیار عالی با پس زمینه بلور و دقت بالا در شناخت سوژه است که کمک می‌کند مرز میان سوژه و پس زمینه بلور، به بهترین شکل حفظ شود، همچنین تصاویر پرتره کاملا شاداب و واقعی به نظر می‌رسند و مانند خیلی از دوربین‌ها ظاهری مصنوعی ندارند.

اما واقعیت آن است که تنها دوربین اصلی هوآوی Y9a کیفیت بسیار خوبی دارد و بقیه حالات عکاسی با این گوشی در حد معمولی است. در حالت واید در داخل اتاق تصاویر موج‌دار می‌شوند و رنگ‌های شاداب تصاویر نیز از بین می‌روند، در طبیعیت و فضای باز نتیجه بهتری از گرفتن تصاویر واید به دست می‌آورید اما افت نسبی کیفیت تصویر و رنگ‌‌های مصنوعی، دو مشکل عمده دوربین واید هوآوی Y9a هستند. تصاویر زوم نیز در حالت زوم 10 برابر، پیکسلی و مات می‌شوند.

بررسی هوآوی y9a

گوشی y9a گوشی y9a گوشی y9a گوشی y9a گوشی y9a گوشی y9a بررسی هوآوی y9a بررسی هوآوی y9a گوشی y9a

سلفی

دوربین سلفی با مکانیزم پاپ‌آپ نمایشگری یکپارچه و بدون بریدگی را به شما می‌دهد، دوربین پاپ‌آپ بسیار روان باز و بسته می‌شود، هنگامی که بر روی حالت سلفی می‌روید دوربین باز شده و هنگامی از برنامه دوربین بیرون آمده یا در حال تماشای عکس‌های گرفته شده هستید، دوربین بسته می‌شود. دوربین سلفی اندازه کوچکی دارد و به نظر می‌رسد مکانیزم‌ پاپ‌آپ موجب شده تا کیفیت تصاویر سلفی کاهش بیابد. کیفیت تصاویر سلفی هوآوی Y9a قابل قبول هستند، در حالت ساده و با وجود نور مناسب، تصاویری سلفی خوبی می‌توان با این گوشی گرفت، اما دوربین سلفی هیچ‌ گزینه دیگری به جز عکاسی ساده ندارد. با دوربین سلفی نمی‌توان به حالت‌های پرتره، واید و شب که در اکثر گوشی‌های در این رده وجود دارند، عکس گرفت. تنها می‌توانید به حالت معمولی و زیبایی از خودتان عکس بگیرید و فیلترهای رنگی را به عکس برداری اضافه کنید.

از موارد مهم برای خریداران گوشی‌هایی که به دوربین سلفی پاپ‌آپ مجهز هستند، استحکام و کیفیت فیزیکی دوربین پاپ‌آپ است. دوربین سلفی هوآوی Y9a بسیار مستحکم و باکیفیت است و قطعا با یک برخورد ساده اتاقی برایش نمی‌افتد. همچنین اگر هنگام عکس‌برداری سلفی، گوشی از دست‌تان رها شود، گوشی با تشخیص افتادن دستگاه، دوربین پاپ‌آپ را به سرعت می‌بندد تا از آسیب دیدن دوربین سلفی جلوگیری شود. اگر هم هنگام باز کردن دوربین سلفی، مانعی فیزیکی برای بیرون آمدن دوربین پاپ‌آپ باشد، گوشی متوجه شده و به شما این موضوع را اعلام می‌کند.

بررسی هوآوی y9a بررسی هوآوی y9a

فیلم برداری

گوشی هوآوی فیلم‌هایی در حد یک میان‌رده ضبط می‌کند، انتظار زیادی نمی‌توان از کیفیت فیلم برداری دوربین این گوشی در حالت معمولی یا سلفی داشت، هنگام فیلم برداری، رنگ‌ها کمی‌ بی‌روح و تیره به نظر می‌رسند، البته مقدار نور در محیط در کیفیت فیلم برداری بسیار موثر است. برای فیلم برداری می‌توانید از دوربین واید استفاده کنید که کمی کیفیت را کاهش می‌دهد.

گوشی Y9a قابلیت ضبط ویدیوهای 4K را به شما نمی‌دهد و در بالاترین حالت ویدیو با رزولوشن 1080 با نرخ 30 فریم بر ثانیه را ضبط می‌کند. همچنین امکان گرفتن ویدیو به صورت اسلوموشن را نیز نخواهید داشت اما می‌توان به صورت تایم لپس فیلم گرفت. هوآوی تبلیغ زیادی بر روی قابلیت لرزش‌گیر فیلم برداری میان‌رده جدید خود کرده اما در عمل ویدئوهای ثبت شده چیزی نیستند که انتظارش را داشتیم! مثلا در هنگام دویدن در زمان فیلم برداری، لرزش در تصویر کم است، اما گاهی تصاویر به حالت مات در می‌آیند و شاید اصلا متوجه تصاویر نشوید! در ادامه می‌توانید نمونه فیلم‌برداری با گوشی هواوی Y9a را در حالت‌های مختلف و با کیفیت اصلی تماشا کنید.

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت اچ‌دی

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت فول اچ‌دی

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت فول اچ‌دی در شب

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت فول‌اچ‌دی و در حال دویدن برای تست لرزش‌گیر دوربین

تماشای نمونه فیلم‌برداری با دوربین سلفی

بررسی هوآوی Y9a – صدا

اشاره کردیم که اسپیکر هوآوی Y9a در قسمت پایینی فریم قرار دارد. اسپیکر گوشی صدای بسیار بلند و واضحی را پخش می‌کند، البته هنگام رسیدن به بالاترین حد از صدا، کیفیت کمی افت پیدا می‌کند اما به طور کلی برای گوش دادن به موسیقی یا دیدن فیلم می‌توان بر روی میان‌رده جدید هوآوی حساب باز کرد. اسپیکر گوشی در هنگام بازی نیز صدای شفاف و کاملی را پخش می‌کند، تمام اجزای صدا حتی در بازی‌های اکشن و پرسر و صدا به خوبی شنیده می‌شوند. این اسپیکر در بخش زیرین گوشی بر روی فریم قرار گرفته است. در این حالت ممکن است هنگام بازی دست بر روی اسپیکر قرار بگیرد، این اتفاق هنگام فیلم دیدن نیز شاید رخ دهد.

بررسی هوآوی y9a

همراه گوشی یک هنزفری با کیفیت بسیار معمولی عرضه شده که خیلی قابل استفاده نیست، کیفیت هنزفری مانند مدل‌های پایین‌رده بازار است و اگر صدای موسیقی، فیلم یا بازی برایتان اهمیت دارد، باید به طور شخصی یک هنزفری با کیفیت تهیه کنید. از قابلیت خوب گوشی‌های هوآوی تنظیم دقیق صدا با توجه به نوع هدفون است، از منوی صدا می‌توان نوع هدفونی که استفاده می‌کنید را از بین سه مدل داخل گوش، ایربادز و بر روی گوش انتخاب کنید. همچنین می‌توانید پخش صدا با تنظیم خودکار، به صورت سه‌بعدی، طبیعی و استاندارد را انتخاب کنید. در اپ موسیقی این گوشی می‌توانید قسمتی از فایل‌های صوتی را برش دهید، همچنین حالت مهمانی نیز وجود دارد که با آن با هات‌اسپات چندین گوشی به یک دیگر متصل شده و به صورت سینک آهنگ را پخش می‌کنند تا صدای خروجی بیشتر و مناسب مهمانی باشد.

بررسی هوآوی Y9a – باتری

باتری، مهم‌ترین نقطه قوت گوشی هوآوی Y9a محسوب می‌شود. باتری این گوشی 4200 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد که به راحتی دو تا سه روز جواب کارهای شما را می‌دهد، البته اگر بیش از حد به اینترنت وصل می‌شوید و با شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنید، این زمان تا یک روز کاهش پیدا می‌کند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های هوآوی Y9a شارژ سریع 40 واتی آن است که بر اساس آزمایش‌های ما باتری در 60 دقیقه به صورت کامل شارژ می‌شود. شارژ سریع این مدل زودتر از آن که متوجه شوید ظرفیت باتری را پر می‌کند و معضل متصل بودن گوشی به شارژر را کاهش می‌دهد.

در منوی تنظیمات باتری سه حالت Performance mode، Power Saving mode و Ultra Power Saving mode قابل انتخاب است. در حالت پرفورمنس، عملکرد گوشی به حداکثر می‌رسد. در حالت Power Saving، شارژدهی باتری حداقل تا 5-6 ساعت طولانی‌تر خواهد بود، در حالت اولترا نیز اگر دسترسی خود به اینترنت و بقیه موارد را کم کنید، با وجود درصد شارژ کم، باتری تا 3 روز گوشی را روشن نگه می‌دارد.

بررسی هوآوی Y9a – صحبت پایانی

به طور کلی، هوآوی Y9a یک میان‌رده شگفت انگیز نیست، امکانات این گوشی معمولی هستند، ضمن اینکه نبود سرویس‌های گوگل موضوعی نیست که به‌توان به زودی به آن عادت کرد. سرعت اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف بر روی Y9a مناسب است، طی چند روز بررسی ما از هوآوی Y9a، از این گوشی، به جز یک یا دو مورد جزئی، لگ یا کندی دیگری دیده نشد. دوربین میان‌رده هوآوی کیفیت خوبی دارد اما قابلیت‌های آن بسیار کم است، به طور مثال در اکثر مدل‌های این رده فیلم‌برداری 4K و سلفی پرتره وجود دارد، مواردی که در این گوشی دیده نمی‌شود. شارژدهی باتری و سرعت شارژ سریع آن از جمله نقات قوت و جذاب گوشی محسوب می‌شوند، به طوری که طی چند روز استفاده تنها یک ساعت و نیم تا دو ساعت گوشی به شارژر وصل بود. در مجموع خرید این گوشی به شما و سلیقه‌تان باز می‌گردد. در بازار ایران این مدل هم اکنون با قیمتی در حدود ۸ میلیون تومان قابل خریداری است.

بررسی هوآوی y9a

نقاط قوت

کیفیت ساخت بالا

نمایشگر فول ویو بدون ناچ

حسگر اثر انگشت سریع با دقت بالا

باتری با شارژدهی عالی و سرعت شارژ بسیار سریع

نقاط ضعف

فاقد سرویس‌های گوگل

دوربین‌های پایین‌تر از حد انتظار

قاب پشتی با امکان جذب لکه

 

 

نوشته نقد و بررسی هوآوی Y9a: میان‌رده قلدر! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.