نقشه‌راه کوالکام برای سال ۲۰۲۰: عرضه قابلیت ۵G برای چیپست‌های اسنپ‌دراگون سری ۶، ۷ و ۸

کوالکام امروز از چند محصول جدید خود در نمایشگاه IFA 2019 رونمایی کرد. شرکت ابتدا، نخستین چیپست 5G دنیا که متشکل از یک مودم، یک گیرنده/فرستنده RF و یک جز RF Front-end است را معرفی کرد. این تراشه که اسنپ‌دراگون 5G Modem-RF System نام دارد، به کاربران اجازه خواهد داد تا با بهینه‌ترین مصرف انرژی، عملکرد 5G عالی داشته باشند. نسخه فعلی این چیپست که اسنپ‌دراگون X55 5G Modem-RF System نام دارد، از مودم اسنپ‌دراگون X55 5G استفاده کرده است. این مودم از شبکه‌های mmWave 5G و Sub-6GHz 5G پشتیبانی می‌کند. اسنپ‌دراگون X55 5G Modem-RF System هم‌اکنون در حال بارگیری و ارسال برای شرکت‌های مختلف است و از اواخر سال جاری در داخل اسمارتفون‌ها، پی‌سی‌های 5G، تبلت‌ها، خودروها و سایر محصولات تجاری ارایه خواهد شد.

Durga Malladi، مدیر ارشد بخش مهندسی کوالکام می‌گوید: ما از چند سال پیش متوجه شدیم که فراهم ساختن قابلیت 5G نیاز به یک استراتژی طراحی پیشرفته دارد و روش‌های فعلی برای رسیدن به عملکردی که مورد انتظار کاربران و اپراتورها است، دیگر کافی نیست. بنابراین ما یک پارادایم سیستمی را در پیش گرفتیم و بر روی توسعه راهکارهایی مانند مودم، آنتن و RF front-end سرمایه‌گذاری کردیم. این رویکرد، تکنیک‌ها و بهینه‌سازی‌های منحصربه‌فردی را در اختیارمان قرار داد تا ما بتوانیم یک عملکرد 5G عالی با کم‌ترین میزان مصرف انرژی را به مشتریان خودمان عرضه کنیم.

اسنپ‌دراگون X55 5G Modem-RF System

شرکت کوالکام گفته است که تصمیم دارد ارایه چیپست‌های اسنپ‌دراگون سری ۸، ۷ و ۶ خود را در سال ۲۰۲۰ افزایش دهد. این تراشه‌ها، اسنپ‌دراگون 5G Modem-RF System را در کنار خود خواهند داشت. هم‌اکنون تراشه پرچمدار سری ۸ (اسنپ‌دراگون ۸۵۵)، امکان 5G را برای دستگاه‌هایی که امسال معرفی شدند، فراهم کرده است. اطلاعات مربوط به نسل بعدی پلت‌فرم موبایلی سری 8 5G (اسنپ‌دراگون ۸۶۵) نیز اواخر امسال اعلام خواهد شد.

سازندگانی مانند ال‌جی، موتورولا و HMD گلوبال (نوکیا) در حال کار بر روی دستگاه‌های 5G مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون سری 7 5G هستند.

تراشه اسنپ‌دراگون سری 7 5G با استفاده از فناوری ۷ نانومتری ساخته شده و دارای قابلیت 5G و سایر امکاناتی است که بر روی هر چیپست میان‌رده دیگری یافت می‌شود. این امکانات شامل آخرین موتور هوش مصنوعی کوالکام و قابلیت‌های پلت‌فرم اسنپ‌دراگون اِلیت گیمینگ شرکت می‌شوند. تراشه مذکور، همچنین همه مناطق و باندهای فرکانسی را پشتیبانی خواهد کرد. هم‌اکنون، ۱۲ کمپانی در حال کار بر روی دستگاه‌های 5G هستند که همه آنها مجهز به پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون سری 7 5G خواهند بود. این شرکت‌ها شامل اوپو، ریلمی، ردمی، ویوو، موتورولا، HMD گلوبال و ال‌جی الکترونیکس می‌شوند. نمونه‌برداری از این چیپست‌ها در سه ماهه دوم امسال شروع شده و کوالکام زمان عرضه آنها را به سه ماهه چهارم امسال منتقل کرده است.

کوالکام می‌گوید که پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون سری 6 5G، اتصال 5G را برای شرکت‌هایی که به دنبال عرضه گوشی‌هایی با قابلیت 5G در سرتاسر دنیا هستند به‌طور گسترده‌ای قابل دسترس خواهد کرد. این بدین معنی است که سری مذکور بسیار ارزان قیمت خواهد بود و شرکت‌ها امکان استفاده از آن را بر روی گوشی‌های مقرون به صرفه 5G خود خواهند داشت.

Alex Katouzian، نایب رییس ارشد کوالکام گفته است که: شرکت ما اولین و پیشرفته‌ترین پلت‌فرم موبایلی 5G را که شامل جدیدترین فناوری Modem-RF System می‌شود، معرفی کرد. ما با این کار می‌خواهیم به تجاری‌سازی 5G در سال ۲۰۱۹ سرعت بیشتری بدهیم. هدف ما این است که مسیر پیش‌رو را به کمک مشتریان اپراتوری و تامین‌کننده‌های خودمان و با معرفی چیپست‌های اسنپ‌دراگون سری ۸، ۷ و ۶ در سال ۲۰۲۰ ادامه دهیم.

البته کوالکام امروز در نمایشگاه IFA 2019 از ماژول آنتن QTM527 mmWave جهت استفاده در اسنپ‌دراگون X55 5G Modem-RF System نیز رونمایی کرد. این ماژول به اپراتورهای موبایلی اجازه خواهد داد تا سرویس‌های اینترنت پهن‌باند ثابت خود را با استفاده از شبکه‌های 5G موجود، به مصرف‌کنندگان خانگی و اداری ارایه بدهند.

نوشته نقشه‌راه کوالکام برای سال 2020: عرضه قابلیت 5G برای چیپست‌های اسنپ‌دراگون سری 6، 7 و 8 اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.