نوکیا هشدار داد: بدافزارهای اینترنت اشیا دو برابر شده اند

ICTna.ir - اینترنت اشیا (IoT) با سرعت بالایی درحال توسعه است و به موازات آن میزان دستگاه های متصل به اینترنتی که توسط هکرها در معرض خطر قرار می گیرند نیز رو به افزایش است.
 
IoT Malware.JPG
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی نوکیا از کل دستگاه های آلوده روی شبکه های موبایل 32 درصد آنها متعلق به دستگاه های IoT بوده و این درحالیست که در سال 2019 این رقم 16.2 درصد بوده است.
 
کامپیوترهای ویندوزی با 38.9 درصد بیشترین نرخ آلودگی را دارند و گوشی های هوشمند اندرویدی با ضریب 26.6 درصدی در جایگاه سومین دستگاه های آلوده به بدافزار قرار دارند.
 
این وندور فنلاندی علت و مقصر این رشد هشدار دهنده را اقدامات معمول و نادرست ارتقای امنیت سایبری دستگاه ها از یک سو و حملات فریبکارانه هکرها از سوی دیگر می داند.
 
نوکیا با طرح جزییات بیشتری از این اتفاق گفته است آسیب پذیری دستگاه IoT به این بستگی دارد که آیا برای اسکنرهای شبکه هکرها قابل مشاهده است یا خیر.
 
در گزارش نوکیا آمده است: میزان موفقیت هکرها در آلوده کردن دستگاه های اینترنت اشیا به میزان قابل توجهی به قابلیت دیده شدن دستگاه ها در اینترنت بستگی دارد. بطوریکه در شبکه هایی که دستگاه ها به صورت معمول به آدرس های IP عمومی متصل شده اند، میزان آلودگی بالایی مشاهده می شود. این درحالیست که در شبکه هایی که اپراتورها از NAT استفاده می کنند، میزان آلودگی به شدت پایین است زیرا دستگاه های آسیب پذیر توسط اسکنرهای شبکه قابل مشاهده نیستند. 
 
با توسعه 5G و افزایش یکباره دستگاه هایی که به اینترنت متصل می شوند، این مشکل می تواند وجهه بسیار بدتری نیز داشته باشد چراکه به طور قطع تعداد دستگاه هایی که به طور مستقیم به اینترنت دسترسی خواهند داشت، افزایش می یابد.
 
نوکیا هشدار داده است که علاوه بر این، شبکه های 5G براساس ماهیت خودشان بالقوه نیز آسیب پذیر هستند.