نگاهی بر طول عمر باتری پرچمداران مختلف از گذشته تاکنون

اسمارت‌فون‌های امروزی قادرند به خوبی عکاسی کنند و حتی برخی از مدل‌ها در شب نیز می‌توانند عکس‌های خوب بگیرند. آنها امکانات زیادی دارند که شما به بسیاری از گجت‌های دیگر نیاز پیدا نمی‌کند. پیکسل‌های نمایشگر آنها به حدی زیاد است که تلویزیون شما را شرمنده می‌کند. قدرت پردازش آنها هم از لپ‌تاپ‌های قدیمی بسیار بیشتر است.

اما باتری کماکان معضل بزرگی برای اسمارت‌فون‌ها است. باتری روزبه‌روز برای مصرف‌کنندگان مهمتر می‌شود، چون در می‌یابند که حتی سخت‌افزارهای قدیمی نیز عملکردی بهتر از حد مینیمم دارند. هر چه زمان بگذرد، باتری نقش مهمتری در خرید اسمارت‌فون‌ها پیدا می‌کنند. سازندگان این را می‌دانند و به همین دلیل است که روزانه با تبلیغات برای طول عمر باتری‌های اسمارت‌فون، بمباران می‌شویم.

متاسفانه، داده‌های آماری و گفته‌های تیم بازاریابی شرکت‌ها درباره باتری، در تضاد با یکدیگر است. علی‌رغم پیشرفت‌های تکنولوژی، افزایش طول عمر باتری‌ها مسئله‌ای بسیار پیچید‌ه است،‌ همانطور که در گذشته هم بود. در زیر داده‌ها و نمودارهایی را می‌بینید که این گفته را ثابت می‌کنند.

battery-life۱

در این داده‌ها، هر سال به دو نیمه تقسیم شده است که تقریبا با رونمایی از پرچمداران سازندگان تطابق داشته باشد. در مورد اپل، آیفون ۶ Plus و آیفون ۶s Plus در نظر گرفته نشده‌اند. نکته دیگر اینکه در این مطالعه، فقط پرچمداران یک شرکت در نظر گرفته شده‌اند و ممکن است این آمار برای دیگر گوشی‌های سازنده صادق نباشد.

اولین چیزی که از این نمودار می‌تواند دریافت، این است که سازنده مهم است. همانطور هم که در نمودار می‌بینید، سامسونگ و سونی بهترین طول عمر باتری را داشته‌اند. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، اطلاعات بهتری پیدا می‌کنیم. سونی در آغاز سال ۲۰۱۳، عملکرد خوبی نداشته،‌ ولی با بهبود با‌تری‌های خود، توانسته به بهترین عملکرد در پایان سال ۲۰۱۴ برسد.  این عملکرد خوب را مدیون اکسپریا Z3 است. با اکسپریا Z3+ و اکسپریا Z5، عملکرد سونی کاهش یافته است و با اکسپریا X دوباره به اوج برگشته است. در هر صورت، سونی عملکرد بهتری نسبت به رقبای کره‌ای خود داشته است.

شاید بدترین داده مرتبط با ال‌جی باشد. ال‌جی که در ابتدا با G2 عملکردی بهتر از همه رقبا داشته است، در طول زمان عملکرد بدی داشته و از رقبای خود عقب افتاده است و حتی نسبت به خود نیز در حال پسرفت است. موتو X و گلکسی S‌ها عملکرد چندان خوبی از خود نشان نمی‌دهند. در عوض گلکسی نوت‌ها، عملکرد خود را بهبود داده‌اند و در حال حاضر، بهترین طول عمر باتری را دارد. اپل نیز که در ابتدا از دیگران عقب بوده است، توانسته که عملکرد باتری‌های خود را بهبود بخشد و الان، یکی از بهترین باتری‌ها را دارد.

battery-life۲

در حالت کلی، طول عمر باتری‌ها افزایش یافته است. همانطور هم که نمودار نشان می‌دهد متوسط صنعت در حال حاضر با نیمه اول سال ۲۰۱۴ برابری می‌کند. البته هنوز سال ۲۰۱۶ تمام نشده است و ممکن است این روند تغییر کند. با معرفی گلکسی نوت ۵ و آیفون ۶s، متوسط طول عمر باتری‌ها افزایش چشمگیری در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ داشته است.

Industry-average۳

باتری با دوام و خوب اگر زمان شارژ طولانی داشته باشد، تقریبا هیچ فایده‌ای ندارد. ولی خوب خوشبختانه، میانگین زمان شارژ باتری‌ها به شدت کاهش یافته است.

در این نمودار، نیمه اول سال ۲۰۱۴ بدترین عملکرد را داشته است. زمان متوسط شارژ باتری‌ها از ۱۶۵ دقیقه در نیمه اول سال ۲۰۱۴، به ۱۰۰ دقیقه در نیمه اول سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. این روند بسیار خوبی است و این کار پاسخ سازندگان به نیاز بیشتر برای باتری بوده است. به هر حال، اگر بتوانید ۵۰ درصد ظرفیت را در ۱۵ دقیقه داشته باشید، طول عمر باتری مسئله کم اهمیت‌تری تلقی می‌شود.

recharging-time۴

اگر زمان شارژ هر سازنده را در نظر بگیریم، اپل به شدت از دیگران عقب افتاده است. با این اوضاع، اپل باید به فکر یک تکنولوژی شارژ سریع برای گوشی‌های خود باشد. آیفون‌ها به دلیل باتری‌های کوچک همیشه زمان شارژ کمی داشته‌اند، اما الان عملکرد آیفون به حدی بد است، که نسب به محصولات سونی نیز زمان شارژ کمتری دارند. در مقام مقایسه، زمان شارژ آیفون ۶s دو برابر ال‌جی G5 است!

در حالت کلی، زمان شارژ تمام پرچمداران ۱۰۰ دقیقه یا کمتر است، بجز پرچمداران سونی و اپل. پس اگر زمان شارژ برای شما بسیار مهم است، سراغ دو سازنده گفته شده نروید.

نتیجه‌گیری

نرم‌افزار، اندازه باتری، چیپست و نوع نمایشگر، همه در عمر باتری موثرند. اگر به آمار نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم، این گفته‌ها تایید می‌شود. به عنوان مثال، آیفون ۶s با iOS 9، افزایش شدید در عمر باتری داشته است و این نشان از آن دارد که iOS 9 مصرف باتری کمتری نسبت به نسخه‌های پیشین دارد. در مورد سونی، مهاجرت به اسنپدراگون ۸۱۰، دو نسل از پرچمداران این شرکت را از نظر عمر باتری فلج کرد. همانطور که می‌دانید اسنپدراگون ۸۱۰ بیش از اندازه داغ می‌شد. با مهاجرت سونی به اسنپدراگون ۶۵۰ و اندروید مارشملو، شاهد افزایش عمر باتری اکسپریا X بوده‌ایم.

در هر حال، عملکرد کلی صنعت، در حال حاضر با سال ۲۰۱۴ برابری می‌کند و این ناامید کننده است. طول عمر باتری مسئله مهمی است، ولی کاربران نیز باید فشار بیشتری  به سازندگان وارد آورند. سازندگان نیز باید به جای معرفی ترفندهای پر نقش و نگار برای فروش بیشتر، سرمایه‌گذاری بیشتری برای بهبود تجربه کاربری داشته باشند.

نوشته نگاهی بر طول عمر باتری پرچمداران مختلف از گذشته تاکنون اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.