نگاهی نزدیک به اسمارت‌فون گیمینگ ایسوس راگ‌فون ۲ با چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس

شرکت تایوانی ایسوس پس از شایعات و اخبار درباره تلفن گیمینگ خود، سرانجام از اسمارتفون راگ‌فون 2 رونمایی کرد. این تلفن تجربه‌ای عالی از گرافیک و اجرای بازی‌های سنگین را با نمایشگر 120 هرتز 10 بیتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هم‌چنین، دومین گوشی گیمینگ ایسوس همراه با مجموعه کاملی از لوازم جانبی و همکاری با شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی‌ها معرفی شده است.

این تلفن، هم برای اجرای بازی‌های سنگین و هم برای کاربران حرفه‌ای اندروید مناسب است. به همین منظور نیز ایسوس تصمیم گرفت تا در این تلفن از دو رابط کاربری مختلف استفاده کند. رابط کاربری معمولی راگ‌فون 2 به رابط کاربری نسخه خام اندروید شباهت زیادی دارد و رابط کاربری مخصوص بازی هم با نام ROG UI در این تلفن تعبیه شده است.

این ماهیت دوگانه در طراحی تلفن هم مشاهده می‌شود. عرض بدنه دستگاه فقط 78 میلی‌متر است تا کاربران قادر باشند توسط یک دست از آن استفاده کنند. ایسوس با ایجاد تغییرات و بهبود‌هایی در این تلفن، حالت نمایش عمودی را نیز فراموش نکرده و نسبت به بهینه‌سازی این حالت نیز اقدامات مفیدی انجام داده است.

صفحه‌نمایش 6.59 اینچی آمولد دستگاه با نرخ رفرش 120 هرتز و تاخیر 1 میلی‌ثانیه‌ای، عملکرد خوبی را از خود به نمایش خواهد گذاشت. هم‌چنین، این نمایشگر قادر به استفاده از حالت‌های 60 و 90 هرتز نیز هست. سنسور لمسی صفحه‌نمایش دارای نرخ نمونه‌برداری 240 هرتز بوده و به لطف بهینه‌سازی‌های هسته اندروید، ایسوس ادعا می‌کند که تاخیر لمسی این صفحه‌نمایش بسیار پایین‌تر از نمایشگر آیفون XS Max اپل است. همیشه در این زمینه، گوشی‌های آیفون سریع‌تر از تلفن‌های اندروید عمل می‌کردند.

راگ‌فون 2

این نمایشگر دارای رزولوشن 1080 در 3344 و نسبت تصویر 19.5:9 بوده و از فناوری HDR ده بیتی پشتیبانی می‌کند. محدوده فضای رنگی این صفحه‌نمایش از DCI-P3 بیشتر است (108 درصد) و دقت بسیار بالایی در نمایش رنگ‌ها دارد.

ایسوس در این تلفن از لانچر بازی اختصاصی خود با نام Armoury Crate استفاده کرده است. این لانچر به کاربر اجازه می‌دهد تا تنظیمات مربوط به هر بازی را سفارشی کند. به‌ عنوان مثال، اگر نیاز به اجرای یک بازی خاص در حالت نمایشگر 120 هرتزی داشته باشید و یا برای اجرای بازی‌های سنگین به استفاده از حالت X-Mode مایل باشید، با استفاده از این لانچر می‌توانید تمامی تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید. هم‌چنین، اپلیکیشن Game Genie نیز برای مدیریت اعلانات، تماس‌های دریافتی و قفل‌کردن میزان نور نمایشگر در یک حد معین به کار می‌رود.

در بالا و پایین نمایشگر راگ‌فون 2 نیز بلندگو‌های استریو با پشتیبانی از فناوری DTS:X Ultra قادر به شبیه‌سازی صداهای چندکاناله است. میزان صدای خروجی این اسپیکرها نیز 2.5 برابر بلندتر از اسپیکر نسل اول راگ‌فون است.

راگ‌فون 2

گیره‌های AirTriggers نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند. هم‌اکنون، شما می‌توانید انگشت خود را برروی این گیره‌ها قرار دهید تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که این گیره‌ها به دکمه‌های قسمت بالایی دسته‌ کنسول‌های بازی شباهت زیادی دارند. هم‌چنین، گیره‌های جدید قادر به تشخیص ژست‌های حرکتی نیز هستند.

در بخش داخلی تلفن نیز دو موتور لرزشی در سمت چپ و راست گوشی قرار گرفته‌اند. این موتور‌های لرزشی در بازی‌هایی مثل آسفالت 9 می‌توانند همانند دسته بازی کنسول‌ها بازخورد‌های لرزشی ایجاد کنند. موتور‌های لرزشی موجود در این تلفن با گیره‌های AirTriggers نیز هماهنگ هستند تا هنگامی که کاربر دکمه‌های این گیره را فشار می‌دهد، حس فشردن واقعی کلید‌ها را داشته باشد. ایسوس با تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی که در این موتور‌ها اعمال کرده، میزان تاخیر بازخورد لرزشی آن‌ها را به 20 میلی‌ثانیه رسانده است.

جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز در این دستگاه وجود دارد تا صدای تلفن را با کمترین تاخیر به گوش کاربر برساند. حتی جک هدفون این دستگاه سریع‌تر از فناوری aptX LL کوالکام عمل می‌کند. هم‌چنین، چهار میکروفون نیز در قسمت‌های مختلف راگ‌فون 2 تعبیه شده‌‌اند تا بدون در نظرگرفتن حالت قرارگیری تلفن، قادر به ارسال صدای بسیار واضح و شفاف باشند. این میکروفون‌ها در هنگام اجرای بازی‌های آنلاین تیمی و استریم بازی‌ها به کار می‌رود.

دوربین سلفی اسمارت‌فون گیمینگ ایسوس با کیفیت 24 مگاپیکسل برای استفاده در حالت افقی بهینه‌سازی شده است. فرآیند قراردادن آنتن در این تلفن با دقت بسیار زیادی انجام شده است، به‌طوری که کاربر بتواند با کمترین میزان تاخیر در اتصال وای‌فای به انجام بازی‌های آنلاین و رقابتی بپردازد.

در مهم‌ترین بخش تلفن، یعنی پردازش مرکزی، تراشه اسنپدراگون 855 پلاس مشاهده می‌شود که پردازنده گرافیکی Adreno 640 با فرکانس کاری 675 مگاهرتز، عملکرد مجموعه پردازش مرکزی را تا 15 درصد افزایش می‌دهد. توان هسته اصلی پردازنده نیز اورکلاک شده، اما عملکرد آن فقط حدود 4 درصد بهبود یافته است و افزایش چشمگیری را در بخش عملکرد تراشه مرکزی مشاهده نمی‌کنیم.

راگ‌فون 2

ایسوس برای جلوگیری از گرم‌شدن تلفن، دریچه‌هایی در بدنه راگ‌فون 2 قرار داده تا گرما را از بخش داخلی دستگاه به خارج هدایت کند. در جعبه تلفن نیز نسل دوم خنک‌کننده ایسوس با نام AeroActive Cooler II قرار داده شده تا کاربران با وصل کردن آن قادر به خنک‌سازی تلفن باشند. این خنک‌کننده نسبت به نسل اول خود از صدای کمتری برخوردار بوده (24 دسیبل) و به عنوان یک خنک‌کننده خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دمای تلفن را حدود 4 الی 5 درجه سانتی‌گراد کاهش دهد. هم‌چنین، این خنک‌کننده می‌تواند به عنوان یک پایه نیز مورد استفاده قرار گیرد تا گیمرها با قراردادن تلفن برروی یک میز بتوانند از کنترلر‌های بی‌سیم هم استفاده کنند.

راگ‌فون 2

یکی از بهترین لوازم جانبی در جعبه راگ‌فون 2، گیم‌پد ROG Kunai است که با الهام از کنسول نینتندو سوییچ و حالت‌های مشابه آن تجربه بسیار خوبی را برای کاربر به‌وجود می‌آورد. این گیم‌پد را می‌توان در دو حالت مختلف استفاده کرد. در حالت اول، دو طرف گیم‌پد را می‌توان به کناره‌های تلفن متصل کرد تا راگ‌فون 2 تبدیل به نینتندو سوییچ شود! در دومین حالت نیز می‌توان دو طرف گیم‌پد را به یکدیگر وصل کرد تا بتوان از آن به عنوان یک دسته بازی بی‌سیم بهره برد. در این حالت می‌توان از داک‌های WiGig، Pro Dock یا Mobile Desktop Dock برای انتقال تصویر خروجی به تلوزیون استفاده کرد.

راگ‌فون 2

گیم‌پد Kunai می‌تواند همزمان با TwinView Dock II نیز مورد استفاده قرار گیرد. TwinView Dock II یک نمایشگر لمسی ثانویه را با نرخ رفرش 120 هرتز و تاخیر 1 میلی‌ثانیه به مجموعه تلفن اضافه می‌کند. یک باتری 5000 میلی‌آمپری جدا و سیستم خنک‌کننده نیز برای نمایشگر تعبیه شده است. طراحی این داک نسبت به نسل اولیه دستخوش تغییرات زیادی شده که یکی از آن‌ها وزن کم و توزیع بهتر وزن است. علاوه‌بر آسفالت 9، بازی Shadowgun Legends نیز از این داک پشتیبانی کرده تا همراه با موتور‌های لرزشی دوگانه، حس خوبی را به گیمرهای حرفه‌ای القا کند.

راگ‌فون 2

در بخش تامین انرژی راگ‌فون 2 با عدد بسیار جالبی مواجه می‌شویم. ظرفیت باتری دومین تلفن گیمینگ ایسوس، 6000 میلی‌آمپر است که باتری این تلفن را می‌توان به عنوان یکی از بهترین‌ها یاد کرد. هم‌چنین با استفاده از همین ظرفیت می‌توان هفت ساعت به صورت مداوم، بازی آنلاین پابجی را انجام داد. این تلفن از فناوری شارژ 30 وات (هایپر‌شارژ) توسط یک کابل استاندارد 3A پشتیبانی می‌کند. راگ‌فون 2 از فناوری Quick Chare 4.0 نیز پشتیبانی می‌کند.

راگ‌فون 2

در بخش دوربین اصلی تغییرات زیادی رخ نداده است و ایسوس ترجیح داده تا از سنسور‌های ذن‌فون 6 در این تلفن هم استفاده کند. مجموعه دوگانه دوربین شامل یک لنز 48 مگاپیکسلی و یک لنز الترا‌واید 13 مگاپیکسلی با زاویه ثبت تصاویر تا 125 درجه است. برخلاف ذن‌فون 6، دوربین راگ‌فون 2 مجهز به مکانیزم چرخشی نبوده و لنز سلفی در بخش جلویی دستگاه تعبیه شده است.

نوشته نگاهی نزدیک به اسمارت‌فون گیمینگ ایسوس راگ‌فون 2 با چیپست اسنپدراگون 855 پلاس اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.