هدف از رزمایش قطع اینترنت چه بود؟

سیناپرس: بر اساس اخبار منتشر شده قرار است هفتم بهمن ماه سال جازی «رزمایش قطع اینترنت» در سراسر ایران برگزار ‌شود.
به این معنا که در جریان «رزمایش قطع اینترنت» تمام پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج می شوند.
 
سردار غلامرضا جلالی اواخر هفته گذشته و در حاشیه نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در این نشست اعلام کردم که ما می‌توانیم اینترنت ایرانی ــ اسلامی داشته باشیم چنان‌که اروپایی‌ها، چینی‌ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، ‌موضوعی و معنوی تعریف می‌کنند و این ضرورت جدی و اساسی برای کشور ما نیز وجود دارد که امیدوارم به آن به‌طور جدی پرداخته شود.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: می‌توانیم اینترنت ایرانی ــ اسلامی داشته باشیم که با حفظ تمام ارزش‌های ملی و اسلامی، خدمات، فرصت‌ها و زیرساخت‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهد.
 
این نامه که از عصر روز گذشته در بین جامعه استارت‌آپی کشور دست به دست می‌شود، ابهامات بسیاری را به وجود آورده است.
 
در پی انتشار این اخبار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست لغو این رزمایش را مطرح کرده و با اشاره به اینکه انتخاب این عنوان، ناشیانه بود گفت: این اقدام قرار است برای بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور انجام شود.
 
آذری جهرمی عنوان کرد: عبارت ‎رزمایش قطع اینترنت یکی از فجیع‌ترین عباراتی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم به کار برده شد. اینگونه ناشی‌گری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم. باید بپذیریم در شناخت رسانه ضعف داریم.
 
وی همچنین در توئیتر خود نوشت: زیرساخت بانکداری الکترونیکی از زیرساختهای حیاتی کشور محسوب می‌شود، باید در برابر تهدیدات از جمله تحریم، مقاوم باشد. تست پدافند غیرعامل بر روی شرکت سداد، برای سنجش تاب‌آوری آن بوده و ارتباطی با اینترنت کشور ندارد.
 
امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در توییتری با اشاره به این نامه گفت: این موضوع را بررسی خواهد کرد اما نیاز به بررسی‌های جدی وجود دارد. به این معنا که آیا چنین موضوعی در تناقض با حقوق کاربران هست یا نه؟ و اینکه کدام نهاد با چه قلمروی از اختیارات می‌تواند در خصوص این موضوع تصمیم بگیرد؟
 
رزمایش احتمالی قطع اینترنت به چه معنا است؟
 
طبق بندهای بخشنامه مربوط به این رزمایش، این اتفاق روز هفتم بهمن ماه از ساعت ۱۰تا۱۲ اجرایی خواهد شد و در این ساعات همه کارت‌خوان‌های فروشگاهی، درگاه‌های پرداخت‌های اینترنتی، پرداخت‌های موبایلی و نیز کیوسک‌های پرداخت الکترونیک که میزبان اطلاعات و مدیریت شبکه‌ آن‌ها بیرون از ایران است، از کار می‌افتند و احتمالا در این دوساعت خریدها یا پرداخت‌های اینترنتی بسیاری با مشکل روبه‌رو می‌‌شوند.
 
اگر این رزمایش تکرار شود و خدماتی که به تراکنش‌های اینترنتی برای فروش نیاز دارند، دچار مشکل می شوند و در نتیجه بسیاری سایت‌ها و اپ‌ها از تاکسی‌های آنلاین، تا وب‌سایت‌های خرید اینترنتی و... ناچارند سرورشان را به ایران بیاورند.
 
یعنی این رزمایش جز درگاه‌های پرداخت و پذیرندگان، دامنه‌گسترده‌تری از وب‌سایت‌ها را هدف‌گرفته تا آن‌ها را مجبور کند همه ساختارشان را به ایران بیاورند.
 
بر اساس این گزارش، برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که در آینده نزدیک، این رزمایش تکرار می‌شود تا در نهایت کلیه پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند اقدام به انتقال سرورهای خود به داخل کشور کنند.