هر آنچه باید در رابطه با “هارپ” بدانید

هارپ چیست

حدود ۶ یا ۷ ماه پیش بود که زلزله کرمانشاه رخ داد و اتفاقاتی که در جریان آن هستید، به وقوع پیوست. در اثنای خبرهایی که در رابطه با علت وقوع این زلزله رد و بدل می شد صحبت هایی از یک پدیده عجیب و غریب بود که اصطلاحا آن را هارپ می نامند. در بین خبر معمولا گفته می شد که، این زلزله چقدر به هارپ ارتباط دارد؟ برای امثال من که تا کنون اسمی از هارپ نشنیده بودند، شنیدن یک نام تازه وارد، در کنار پدیده ای دهشت انگیز، قطعا ترسناک بود تا اینکه تصمیم گرفتیم، در رابطه با هارپ اطلاعاتی کسب کنیم و آن را با شما در میان بگذاریم.

هارپ چیست

 

هارپ چیست؟

هارپ مخفف عبارت High Frequency Active Auroral Research Program است که در واقع داستان پشت پرده آن از این قرار است که در سال ۱۹۹۳ آمریکا یک پژوهش بر روی لایه یونوسفر، در جو زمین قرار داد تا از طریق آن بتواند به برخی اهداف غیر نظامی و امنیتی برسد. البته این پروژه به دو صورت مورد بررسی قرار می گیرد که بخش عظیمی از توجه ها به بخش نظامی و نابود گری آن جلب شده است.

برای این که با ماهیت هارپ بیشتر آشنا شویم لازم است که با برخی اصطلاحات و زمینه ها و بستر های این پژوهش در ابتدا آشنا شویم.

یونوسفر در پروژه هارپ

 

یونوسفر در پروژه هارپ چیست؟

لایه یونوسفر در پروژه هارپ بستر آزمایشات صورت گرفته به شمار می آید. به طور کلی یونوسفر ناشناخته ترین و دور ترین لایه جو زمین است، که به صورت لایه لایه، در امتداد اتمسفر و غیره قرار دارد. دانشمندان محقق در این پروژه قصد داشته اند طی دو دهه کاری کنند که بتوانند از قدرت این لایه استفاده کنند از آن به عنوان یک آزمایشگاه طبیعی استفاده کنند.

یونوسفر در پروژه هارپ

 

زیر ساخت های پروژه هارپ چیست؟

همانطور که گفته شد اساس فعالیت هارپ بر این گونه است که بتوانند تاثیراتی بر لایه یونوسفر ایجاد کرده و از قدرت این پدیده طبیعی در جو زمین استفاده کنند. برای این که این تاثیر گذاری بهتر و بیشتر باشد، در محدوده ی وسیعی از زمین آنتن های خاصی به صورت  ۱۸۰ برج آنتن آلومینیومی به ارتفاع ۵۰/۲۳ متر قرار داده شده است تا امواج مافوق کوتاه ELF/ULF/VLF را با ۳٫۶ مگاوات ERP تولید کرده و از منطقه آلاسکا ( محل قرار آنتن ها ) به یونوسفر ارسال کنند.

البته قرار نیست که همه این انرژی ها جذب شوند، بلکه تنها در محدوده  ۱۰۰ تا ۳۵۰ بخشی از این انرژی ها جو زمین دریافت می شود و با شتاب الکترونیکی ایجاد شده، یونوسفر گرمتر و گرم تر می شود.

مثلا در تصویر زیر می توانید آن چه که توضیح داده شد را به صورت فرضی مشاهده کنید:

پروژه هارپ

اهداف پروژه هارپ از واقعیت تا شایعات

برای اینکه بتوانیم از اهداف این پروژه سر در بیاوریم، سری به وب سایت هارپ زدیم. در این وب سایت، به وضوح اعلام شده که هدف از این پروژه و تحقیق این است که شناخت بهتری از این لایه یعنی یونوسفر صورت بگیرد و بتوان از قدرت آن در زمینه های غیر دفاعی استفاده کرد.

اما در کنار ادعای مجریان هارپ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که می توان از قدرت یونوسفر و این پروژه برای تغییرات آب و هوایی، زلزله، جنگ ها و ویرانی های لحظه ای استفاده کرد که چیزی تا حد بمب اتم، آن را خطرناک نشان می دهد.

  پروژه هارپ

به طور کلی این پروژه می تواند تاثیرات منفی بر روی ارتباطات رادیویی، و تجهیزات فضاپیماها و راکت‌ها داشته باشد و بدین ترتیب با در هم ریختگی شبکه‌های الکتریکی و خط لوله‌های نفت و گاز سلامتی مردم را دچار تهدید کند.

 

چرا برای مطالعه یونوسفر پروژه هارپ ابداع شد؟

همانطور که می دانید، چیزهایی که بر بالای سطح زمین رخ می دهد، به وسیله ماهواره ها و بالن ها مورد مطالعه قرار می گیرند اما برای این که بتوان از یونوسفر اطلاعاتی کسب کرد و پتانسیل های آن را بدست آورد، استفاده از هیچ کدام از این دو روش یعنی بالن ها و ماهواره ها سازنده نبود.

بالن ها برای این که بتوانند در بررسی خود برای یونوسفر موفق شوند با یک مانع بزرگ روبرو بودند و آن هم میزان رقیق بودن جو یونوسفر برای بالن ها بود که این شرایط مانع از این می شد که بتوانند ماموریت خود را به خوبی انجام دهند

از طرفی ماهواره ها برای این که در مدار قرار بگیرند، باید برای ان ها نیز شرایطی جمع شود که بتوانند به خوبی از پس وظیفه خود برآیند. اما با اینکه جو یونوسفر برای بالن ها رقیق است، همین میزان برای ماهواره ها بسیار غلیظ است و این هم مانعی دیگر است که ابزارها را برای محققان بی کاربرد می کند.

به همین دلیل محققان تصمیم می گیرند با استفاده از امواج و ایجاد پروژه هایی که از طریق سطح زمین مدیریت می شوند، و با امواج کار می کنند این سطح را مورد بررسی قرار دهند.

یونوسفر در پروژه هارپ

 

تحقیقاتی که از طریق هارپ صورت گرفته کدامند؟

هر چند تا کنون گمانه زنی های مثبت و منفی در مورد هارپ و استفاده از آن در اذهان وجود داشته و برخی از آن ها رسانه ای شده اند اما دستاورد های هارپ تا کنون به صورت زیر بوده اند:

  • بررسی و مشاهده خطوط پلاسما و بررسی جزییات آن
  • تحقیقات در مورد الکترون های تحریک شده و ثبت مشاهدات و تجربیات در مورد این پدیده در هارپ
  • ایجاد یک پروژه حرارت دهی، ژیروفرکانس و بررسی و تحقیق در مورد آن هاست.
  • بررسی میزان محو گشتن انعکاس های رادیویی به دلیل بی نظمی و هرج و مرج در چگالی الکترون ها در لایه f
  • بررسی و ردیابی ذراتی که با سرعت بالا در حرکت هستند.
  • بررسی واکنش های ذرات در حال حرکت
  • بررسی و مشاهده پدیده طبیعی غروب خورشید و نوع نور آن در سطح زمین هنگام غروب
  • بررسی های جالب در مورد سوسو های نور هنگامی که این انوار از طریق حرارت ایجاد می شوند
  • بررسی امواج vlf و ELF و دریافت اطلاعات جالب در مورد این دو موج
  • بررسی شهاب سنگ ها و برداشت های علمی رادیویی در این باره
  • بررسی رادار های فرازمینی
  • بررسی دقیق فرستنده های طیف گسترده که در سال ۲۰۰۹ انجام شدند
  • مطالعه روی یونوسفر به دلیل بارش های شهابی
  • دریافت اطلاعات جالب در مورد تاثیرات شهاب باران بر روی یونوسفر
  • کیفیت سیگنال های GPS و بررسی اختلالات یونوسفر، بر میزان کیفیت سیگنال جی پی اس
  • ایجاد ابرهای متراکم در بالای جو زمین
  • ایجاد ابرهای باران زا و کنترل بارش

 

هارپ

استفاده از هارپ برای وقوع زلزله

در زمانی که کسی فکر نمی کرد که بتوان از هارپ جهت امواج زلزله ساز استفاده کرد، یک وب سایت ونزوئلایی، یک خبر منتشر کرد، که این خبر به قدری مهم بود که توسط پرس تی وی نشر داده شد اما چیزی از صحت و تایید آن بیان نشد. طی این خبر، گفته شد که نیروی دریایی آمریکا، قصد داشته با کمک پروژه هارپ امواج زلزه سازی را به سمت ایران هدایت کند تا یک زلزله بزرگ را در ایران رقم بزند، اما اشتباها امواج ایجاد شده هائیتی را به جای ایران مورد اصابت قرار می دهد و زلزله یاد شده در آن جا شکل می گیرد.

از طرفی با این فرضیه گفته شده که برخی توطئه های لرزشی دیگر مثل زلزله سیچوان در چین و زلزله ۶٫۵ ریشتری کالیفرنیا توسط همین پدیده مدیریت شده است.

البته در این باره هنوز چیزی با سند اثبات نشده اما نمی توان گفت که این موارد گفته شده ۱۰۰ درصد شایعه است و به قصد ایجاد رعب و وحشت بیان شده است.

 

سلاح های الکترومغناطیسی بر پایه هارپ چیستند؟

گفته شده که با توجه به استفاده هایی که می توان از هارپ کرد، می توان تداخل های الکترونی ایجاد کرد، و با این راهکار، سلاح های الکترومغناطیسی ایجاد کرد. با کمک این سلاح ها می توان تاثیراتی روی زمین ایجاد کرد، که قدرت تخریبی آن، بیش از قوی ترین سلاح های دیگر است.

این سلاح ها می تواند در لحظه، تجهیزات الکتریکی در خانه ها را از کار بیندازند و بعد هم خانه ها را به انفجار بکشانند و به طور کامل آن ها را نابود کنند ان هم در یک چشم به هم زدن.