هر آن چیزی که درباره موشک سجیل سپاه باید بدانید

طی 4 دهه گذشته کشورمان مورد هجمه تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه برخی دولت‌های متخاصم قرار گرفته است. بخش عمده‌ای از این تحریم‌ها با هدف تضعیف بنیه دفاعی کشور، صنایع موشکی و پدافندی ایران اعمال شده‌اند. با این‌حال طی این مدت کشورمان به موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه دفاعی دست یافت و تولید موشک‌های بالستیک از جمله این دستاوردها به‌شمار می‌رود.

با وجود تهدیدات فرامنطقه‌ای و تولید سامانه‌های راداری پیشرفته دفاع هوایی، تولید موشک‌های بلندبرد با سرعت پیمایش بسیار بالا امری ضروری به‌نظر می‌رسید. نمونه‌ای از موشک‌های بالستیک پیشرفته فعلی کشور، سجیل نام دارد. این موشک زمین به زمین 2 مرحله‌ای بلندبرد توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی شده است.

این موشک در نیمه دوم دهه 80 خورشیدی و در قالب پروژه‌ای بومی موسوم به عاشورا تولید شد. در واقع سجیل نخستین موشک دوربرد ایران مجهز به سوخت جامد محسوب می‌شود. این موشک دارای 2 موتور سوخت جامد مرکب بوده و بردی بالغ بر 2500 کیلومتر دارد. آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک در روز 22 آبان ماه 1387 انجام شد. موشک سجیل پس از شلیک به خارج از فضای جو حرکت کرده و سپس با بازگشت به اتمسفر سریعا به سوی هدف زمینی خود حرکت می‌کند.

موشک سجیل در 2 مدل سجیل 1 و سجیل 2 طراحی و تولید شده است. سرعت آماده‌سازی بالای این موشک و بهره‌مندی از لانچر متحرک، ریسک حمله به سکوی پرتاب پیش از شلیک موشک را کاهش می‌دهد. بعلاوه شتاب فوق‌العاده بالای این موشک در مراحل اولیه پرتاب عملا ردیابی آن توسط سامانه‌های دفاعی دشمن را بسیار دشوار می‌کند. نمونه ارتقایافته سجیل 2 از قدرت مانور بالاتر، زمان آماده‌سازی کمتر و توان تخریبی بالاتری برخوردار است. با این‌حال دقت موشک سجیل جزو امتیازات شاخص آن محسوب نمی‌شود؛ چرا که با وجود سرعت بالا و عدم بهره‌مندی موشک از باله‌های هدایت‌کننده در لحظات آخر پرتاب، خطای سجیل بین 200 تا 500 متر برآورد شده است.

به عقیده کارشناسان مسائل نظامی، به‌کارگیری سوخت جامد و پوشش‌های ضد راداری در این موشک باعث شده تا ردیابی آن بسیار دشوار باشد. بعلاوه الگوی رنگ‌آمیزی، جنس بدنه و بهره‌مندی از سامانه‌های الکترونیکی پیشرفته، سجیل را به یک موشک بالستیک رادارگریز مبدل نموده است. وجه تسمیه این موشک به آیه‌ای از سوره فیل در قرآن کریم مربوط می‌شود.

سرعت بازگشت موشک سجیل به جو زمین و اصابت آن با اهداف زمینی معادل 13 ماخ (حدودا 4300 متر بر ثانیه) است. بعلاوه وزن آن برابر با 23540 کیلوگرم، طول آن معادل 17.9 متر و قطر آن برابر با 125 سانتی‌متر است؛ بدین‌ترتیب سجیل، سنگین‌ترین موشک ساخت داخل محسوب می‌شود. موشک سجیل قادر به حمل یک کلاهک 1500 کیلوگرمی برای مسافت 1750 کیلومتر خواهد بود. برد این موشک، کلیه اراضی اشغالی اسرائیل و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را تحت پوشش قرار می‌دهد.

نوشته هر آن چیزی که درباره موشک سجیل سپاه باید بدانید اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.