هشتگ “اوبر را پاک کنید”؛ سو تفاهمی به علت افزایش تعرفه!

کمپین " اوبر را پاک کنید "؛ سو تفاهمی به علت افزایش تعرفه!

هشتگ اوبر را پاک کنید (deleteuber#)، درواقع سو تفاهمی به علت افزایش تعرفه بود. برای بررسی بیشتر این موضوع در ادامه با تکرا همراه باشید.

این روز ها مردم به سرعت و در اکثر مواقع برای اهداف ارزشمندی دست به اعتراض می زنند، اما کمپین (اوبر را پاک کنید) جزء این دسته از اعتراض ها نیست.

اوبر (Uber) شرکت فعال در زمینه حمل و نقل با ارائه یک اپلیکیشن، رانندگان و مسافران را با هم مرتبط می کند. اگرچه این شرکت در گذشته بی نقص نبوده و در بعضی مواقع رضایت مشتریانش را به خوبی جلب نکرده است؛ اما این کمپین اساسا سو تفاهمی در رابطه با افزایش تعرفه هایش در زمان اعتصاب تاکسی های فرودگاه JFK است.

اگر به گذشته ای نه چندان دور بازگردیم، همه چیز از آنجا آغاز شد که فرمان ممنوعیت مهاجرت توسط رییس جمهور ایالات متحده، ترامپ صادر شد. اعتراضات گسترده ای علیه این فرمان در کشور امریکا صورت گرفت؛ یکی از این اعتراض ها، توسط رانندگان تاکسی فرودگاه JFK در شهر نیویورک صورت گرف که تعداد زیادی از آنان مهاجر بوده یا افراد خانواده آن ها مهاجرند.

سو تفاهم آنجا رخ داد که لغو شدن افزایش تعرفه های شرکت اوبر درست پس از اعتراض رانندگان تاکسی اتفاق افتاد. مردم در پی شنیدن این خبر آن را حرکت فرصت طلبانه از سوی اوبر بر علیه رانندگان تاکسی و جهت سرکوب اعتراضشان تصور کردند و در حقیقت شرکت اوبر را موافق قانون منع مهاجرت نمایان می کرد؛ که مسلما این موضوع حقیقت ندارد.

مردم به این دلیل دچار سو تفاهم شده اند و تمرکز آن ها تنها روی لغو افزایش تعرفه بدون در نظر گرفتن عملکرد حقیقی آن است. همه چیز در رابطه با عرضه وتقاضاست. هنگامی که در جایی تقاضا زیاد است، اوبر تعرفه را افزایش داده تا عملی برای جذب رانندگان خود به آنجا باشد. اوبر از سیستم قدیمی استفاده نمی کند و نمی تواند به راننده بگوید که برای گرفتن مسافر باید به کجا برود بلکه این راننده است که بسته به دستمزد، مقصد و مسافر را انتخاب می کند.

اوبر نمی تواند رانندگان را مجبور کند تا به یک محل خاص بروند، در عوض با افزایش تعرفه در زمان تقاضای زیاد به آن ها انگیزه لازم (دستمزد بالا تر) را می دهد، تا به سمت مکان های با تقاضای بالا بروند.

بسیار خب! اکنون بیایید به بررسی اتفاقی که در فرودگاه JFK رخ داد بپردازیم:

اعتصاب رانندگان تاکسی یقینا افزایش تقاضا برای تاکسی و در پی آن، افزایش تعرفه را برای رانندگان طرف قرارداد اوبر به همراه دارد. پس رانندگان را به خاطر افزایش تعرفه به سمت فرودگاه می کشاند که خود، اعتصاب رانندگان مهاجر JFK را به علت برآورده شدن نیاز مسافران به تاکسی، کم رنگ می کند.

پس اوبر افزایش تعرفه را لغو کرد تا به نحوی از این اتفاق جلوگیری کند و بنابراین به بهترین نحوی که می توانست از رانندگان معترض حمایت کرد!

us-taxis-muslim-ban.jpg-1718483346

البته می توان گفت که اوبر می توانست به سادگی اپلیکیشن خود را برای کسانی که تاکسی را برای فرودگاه JFK درخواست کردند غیر فعال کند؛ اما مشکل اینجا بود که در این صورت اوبر رانندگان طرف قرارداد با خود را ملزم به تصمیم خود قرار داده و آنها را از رفتن به فرودگاه JFK بازداشته است.

رانندگان طرف قرار داد اوبر می توانند به سادگی انتخاب کنند که برای حمایت از همکارانشان در فرودگاه JFK برای سوار کردن مسافر به آنجا نروند، اما این که اوبر آن ها را به شرکت در این اعتصاب ملزم کرده، از اختیارات شرکت خارج است.

رانندگان تاکسی شاغل در فرودگاه همگی برای شرکت هایی کار می کنند که عضو یک اتحادیه هستند، پس این امکان فراهم است تا آنها برای چنین اعتراضی متحد شوند، پر واضح است که این امر برای سیستم غیر متمرکزی مثل اوبر غیر ممکن است.

پس، اوبر نمی تواند به رانندگان خود بگوید که برای گرفتن مسافر و حمایت از اعتصاب به منطقه ای خاص نروید!

تمام آنچه اوبر می تواند انجام دهد برداشتن قانون افزایش تعرفه در صورت افزایش نیاز است تا رانندگان را به گرفتن مسافر از مناطقی با درخواست بالا تشویق نکند. از آنجا که شرکت اوبر به صورت آشکارا حمایت خود را از اعتراض به قانون منع مهاجرت اعلام کرده بوده، در این اقدام به گونه ای از رانندگان تاکسی برای جبران کاهش دستمزدی که به خاطر این قانون پدید می آید، حمایت می کند؛ چرا که مسافران فرودگاه در آینده کم تر خواهد شد.

حال بیایید این عمل را برای سناریوی دیگری متصور شویم:

فرض کنید کشاورزان محلی دست به اعتصاب می زنند. در صورتی که تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی بخواهند اعتصاب شکست بخورد، کافی است محصول بیشتری برای آن منطقه بفرستند. اما اگر بخواهند اعتصاب را حمایت کنند باید برای پای بر جا بودن تقاضا از فرستادن محصول بیشتر برای آن منطقه خودداری کنند. این دقیقا کاری است که اوبر سعی در انجام آن داشت، یعنی: محدود کردن تامین خدمات خود در فرودگاه با لغو کردن افزایش تعرفه.

متاسفانه اعتصاب کنندگان اوبر را پاک کنید و پوشش رسانه ای حول این اتفاق، به نظر می رسد که این پدیده را به درستی درک نکرده اند. به ظاهر لغو افزایش قیمت ها می تواند به این معنی باشد که برای مسافران ارزان تر تمام شده و بنابراین، اعتصاب سرکوب می شود؛ اما چیزی که این کمپین به آن بی توجه است این است که وقتی به تعداد رانندگان اوبر در فرودگاه افزوده نشده است، حمل و نقل ارزان تر دیگر بی معنی بوده و در واقع هدف اصلی، کاهش خدمات در منطقه برای حمایت از اعتصاب بوده است.

در نهایت شاید بهتر است جمله پایانی را خطاب به شهروندان نیویورک یا کاربران اوبری که دست به این اعتصاب زدند، گفت: لطفا پیش از انجام هرکاری، به درستی آن فکر کنید!

.

منبعphonearena

نوشته هشتگ “اوبر را پاک کنید”؛ سو تفاهمی به علت افزایش تعرفه! اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.