هفت هزار روستا به سامانه سلامت الکترونیک متصل شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بیش از هفت هزار خانه سلامت در روستاهای کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سامانه یکپارچه سلامت الکترونیک متصل شده است.
 
محمدجواد آذری جهرمی رو دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با اتصال این تعداد از روستاهای کشور به سیستم یکپارجه سلامت، کار پایش سلامتی روستاییان سریع تر و موثرتر از گذشته انجام خواهد شد و دیگر نیازی به مراجعه های مکرر آنها به مراکز درمانی نیست.
وی ادامه داد: اکنون روستاییان می توانند بیشتر نیاز های سلامت خود را به صورت برخط (آنلاین) دریافت کنند ضمن آنکه خانه های سلامت نیز می توانند به صورت الکترونیک پایش سلامت روستاییان را انجام دهند.
 
** توسعه فناوری اطلاعات و کاهش هزینه زندگی در روستاها
عضو هیات دولت دوازدهم با یادآوری سفری اخیر خود به منطقه زلزله زده کوهبنان در استان کرمان و ملاقات با یکی از روستاییان که خواستار توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی بود، گفت: امروز توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاها از اهمیت بالایی برخودار است که می تواند به بهبود شرایط زندگی در روستاها کمک کند.
آذری جهرمی ادامه داد: بسیاری از خدمات دستگاه ها از روش های الکترونیکی عرضه می شود و علاوه بر آن بخش عمده ای از جمعیت، ساکن مناطق روستایی هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از این روستاییان از نظر مالی در مضیقه هستند، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاهای آنها می تواند گام مثبتی در تغییر شرایط زندگی باشد.
به گفته وی، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاها باعث کاهش هزینه های زندگی چه در بخش رفت و آمد های روستاییان و چه در بخش سلامت و سایر بخش ها خواهد شد.
 
** استقراربیش از یک هزار دستگاه خود پرداز در روستاها
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در یکسال فعالیت دولت دوازدهم یک هزار و 250 دستگاه خودپرداز بانکی در روستاها نصب شد تا روستاییان بتوانند بسیاری از نیازهای خود را که تا پیش از این ناگزیر به حرکت به سمت شهرها بودند، در همان محل زندگی خود دریافت کنند.
آذری جهرمی ادامه داد: اکنون روستاییان می توانند یارانه خود را در همان محل زندگی دریافت و دیگر فعالیت های مالی را بدون نیاز به ترک روستا و درگیر شدن در مسایل شهرها حل کنند.
به گفته وی، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی و کمتر برخوردار که در برنامه ششم توسعه برآن تاکید شده است، در دولت دوازدهم با جدیت بیشتر دنبال می شود و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همه تلاش خود را در این باره به کار می گیرد.
بند 2 ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه کشور تاکید دارد: دولت باید در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند به‌ گونه‌ای که امکان ارائه حداقل چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در 80 درصد روستاهای بالای بیست خانوار کشور امکان‌پذیر شود.