هنگام ارتقای رم کامپیوتر باید به مقدار حافظه توجه کنیم یا سرعت آن؟

ارتقا رم کامپیوتر

همیشه ارتقای کامپیوتر صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به خرید یک رایانه جدید داشته است. اما همیشه این قضیه نیز وجود دارد که جهت ذخیره پول، باید کمی هم دانش و اطلاعات داشته باشید. اگر قصد ارتقا رم کامپیوتر خود را دارید، آنگاه به شما پیشنهاد می‌دهیم که این مطلب را از دست ندهید.

اگر بدانید که دلیل کندی رایانه شما به رم مربوط است، چه کاری را در این رابطه انجام می‌دهید؟ آیا از رم بیشتر استفاده کرده و یا اینکه می‌خواهید که از ماژول‌های رم سریع‌تر بهره ببرید؟ پاسخ این پرسش چندان سرراست نیست.

چرا به رم نیاز داریم؟

کاربران باید مطمئن شوند که جهت نیازهای عمومی خود، مقدار رم کافی در اختیار دارند. به‌طور خلاصه، رم یک حافظه کوتاه مدت بوده و پردازنده رایانه شما فایل‌هایی را که جهت دسترسی سریع و مکرر نیاز دارد، در آنجا نگهداری می‌کند. استفاده از این نوع حافظه باعث می‌شود تا رایانه شما تأخیرهای چند ثانیه‌ای را از بین برده و بتواند سریع‌تر پاسخگو باشد. شاید در نگاه اول این تفاوت زیاد نباشد، اما در هر صورت همین چند ثانیه تأخیر است که باعث می‌شود تا یک کامپیوتر قدرتمند و دیگری ضعیف نامیده شود.

اگر رایانه شما نتواند به‌آسانی برنامه‌ها را باز کند، آنگاه می‌توان گفت که به رم بیشتر نیاز دارید. در این فرایند، کامپیوتر شما مجبور می‌شود که سایر وظایف را از رم به هارد درایو منتقل کند. هارد درایو شما حافظه بسیاری دارد، اما نسبت به رم، کندتر است.

اگر کامپیوتر قدیمی شما برای امورات امروزی چندان مناسب نیست، آنگاه شاید مشکل از رم باشد. طبیعتا لپ‌تاپ‌های ارزان‌‌ نیز مشکلاتی در این زمینه خواهند داشت. معمولا هنگامی‌که دستگاهی را خریداری می‌کنید، در ابتدا سریع است، اما از آنجایی که نرم‌افزارها تغییر کرده و برنامه‌ها نیز از رم بیشتری استفاده می‌کنند، آنگاه به مرور زمان کندی را احساس خواهید کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: رم کامپیوتر چگونه کار می‌کند؟

تفاوت بین حافظه و سرعت رم

جهت ارتقا رم کامپیوتر خود، باید به مقوله‌های ظرفیت و سرعت، توجه ویژه‌ای داشته باشید. معمولا ظرفیت رم را با واحدهای مگابایت (MB) و گیگابایت (GB) می‌سنجند. با افزایش ظرفیت رم، احتمال نیاز به استفاده از هارد درایو جهت فایل‌های موقت، کاهش می‌یابد. اگر به مقدار کافی حافظه رم در اختیار داشته باشید، آنگاه افزایش آن دیگر چندان سرعت کامپیوتر شما را افزایش نخواهد داد. در چنین مواقعی، اگر رمی سریع‌تر (با همان ظرفیت حافظه) داشته باشید، آنگاه احتمالا بیشتر منتفع خواهید شد.

معیارهایی وجود داشته که سرعت رم شما را مشخص می‌کنند. فرکانس، پهنای باند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرکانس به‌معنای مقدار داده‌ای است که در آن واحد می‌تواند در رم شما جریان داشته باشد. تأخیر (Latency) نیز به‌معنای سرعت واکنش رم شما به درخواست‌ها است.

واحد فرکانس رم، مگاهرتز (MHz) بوده و هر چه بیشتر باشد، بهتر است. تأخیر نیز با یک سری از اعداد نمایش داده شده (همانند 12-5-5-5) و هر چه کمتر باشد، بهتر است.

اگر حافظه رم موردنیاز خود را داشته باشید، آنگاه افزایش فرکانس و کاهش تأخیر، نسبت به حافظه رم بیشتر، می‌تواند کارایی بهتری را برای شما به ارمغان آورد. تغییرات ایجاد شده نیز به شرایط گوناگون بستگی دارند.

ظرفیت یا سرعت موردنیاز شما چقدر است؟

اگر قصد ویرایش حرفه‌ای ویدیو و یا صدا را داشته باشید، آنگاه حافظه رم بیشتر، مفید خواهد بود. حافظه رم 8 الی 16 گیگابایت برای مدیریت همزمان چند اپلیکیشن حرفه‌ای، کافی است. بدین ترتیب تا چند سال نیازی به ارتقا رم کامپیوتر خود نخواهید داشت.

اگر یک گیمر هستید، آنگاه شاید رم 16 گیگابایت برای شما ایدئال باشد، هر چند که 8 گیگابایت رم نیز پاسخگوی بسیاری از بازی‌ها است. ارتقای رم به 32 گیگابایت، در حال حاضر لزوم چندانی ندارد.

فارغ از کاربری رایانه، اگر مادربورد شما به اندازه رم مورد استفاده سریع نباشد، آنگاه تفاوتی را احساس نخواهید کرد. یک مادربورد 1333 مگاهرتزی، سرعت 2000 مگاهرتزی رم شما را به 1333 محدود خواهد کرد.

موقعیت‌هایی هم هستند که در آن‌ها به رم زیادی (32 و بیشتر) احتیاج دارید. معمولا چنین مواردی بیشتر در هنگام مدیریت سرورها به وجود می‌آیند. بنابراین جهت مدیریت بازی‌ها، نرم‌افزارها و بازدید از وب‌سایت‌های گوناگون، لازم نیست که این مقدار رم را تهیه کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: مقدار رم موردنیاز شما در تبلت، لپ‌تاپ و رایانه‎‌های دسکتاپی چقدر است؟

چگونه باید رم کامپیوتر خود را ارتقا دهید؟

آیا قصد ارتقا داشته و یا اینکه می‌خواهید از اول شروع کنید؟ اگر از دسته اول هستید، آنگاه با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو خواهید بود. اگر ماژول رم شما لحیم شده باشد، آنگاه شوربختانه نمی‌توانید آن را ارتقا دهید. اگر هم این‌گونه نیست، پس باید بفهمید که دستگاه شما چه تعداد شکاف رم دارد. این شاخص بیانگر مقدار رم قابل نصب است.

ماژول‌های تکی DDR2 حداکثر تا 4 گیگابایت، ماژول‌های DDR3 تا 8 گیگابایت و ماژول‌های DDR4 نیز حداکثر تا 16 گیگابایت ظرفیت دارند. بنابراین می‌توانید بسته به شرایط خود، مقدار رم موردنیاز را خریداری و نصب کنید.

اگر پیش‌تر یک ماژول رم را نصب کرده و قصد ارتقای رم دارید، آنگاه بهتر است که به‌جای تعویض رم قدیمی با یک رم جدید، یک ماژول اضافی را در کنار ماژول قدیمی خود قرار دهید. بدین ترتیب توانسته‌اید که رم خود را دو-کاناله کنید. پلتفرم‌های دو-کاناله بسته به شرایط می‌توانند مزیت‌های خود را نشان دهند.

اگر هم از اول شروع کرده و می‌خواهید که از بین یک ماژول 8 گیگابایتی و دو ماژول 4 گیگابایتی به انتخاب بپردازید، پیشنهاد ما، اولی است. بدین ترتیب در آینده می‌توانید با افزودن یک ماژول 8 گیگابایتی، به رم 16 گیگابایتی دسترسی پیدا کنید. تفاوت بین رم یک و دو-کاناله آن‌قدر زیاد نیست که شما را از رم تک-کاناله پشیمان کند. حتی شاید متوجه این موضوع نیز نشوید.

اگر هم تمامی اسلات‌های رم مادربورد شما در حداکثر ظرفیت خود باشند، آنگاه جهت ارتقا چاره‌ای جز خرید ماژول‌های سریع‌تر ندارید.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه حافظه رم کامپیوتر خود را خالی و بهینه کنیم؟

ظرفیت مهم‌تر است یا سرعت؟

تا حدودی، ظرفیت حافظه رم شما مهم‌تر از سرعت آن است. در حال حاضر اگر نیاز مبرمی به رم نداشته باشید (مانند بازی و یا نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو)، آنگاه مقدار 8 گیگابایت رم برای شما کفایت خواهد کرد.

در نهایت اگر نتوانسته‌اید که به یک جواب واضح دست یابید، آنگاه باید به شما بگوییم که در برخی از مواقع، حافظه رم بیشتر، بهتر است. در مواردی نیز، فرکانس بیشتر و یا تأخیر کمتر باعث بهبود کارایی می‌شوند. همچنین نوع سیستم‌عامل نیز در این قضیه دخیل است، بنابراین بهتر است که این موضوع را نیز در نظر داشته باشید.

نوشته هنگام ارتقای رم کامپیوتر باید به مقدار حافظه توجه کنیم یا سرعت آن؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.