هواوی از تراشه ۷ نانومتری های‌سیلیکون کایرین ۸۱۰ رونمایی کرد

اخیرا شرکت هواوی از برند جدید تراشه کایرین 810 رونمایی کرد. این تراشه میان‌رده بر اساس فرآیند 7 نانومتری مشابه با نمونه به‌کارگیری شده در تراشه کایرین 980 تولید می‌شود. همچنین این مدل، تنها تراشه میان‌رده با فرآیند تولید 7 نانومتری به‌شمار می‌رود؛ با این‌حال تراشه ساخت کوالکام نیز با لیتوگرافی 8 نانومتری ارایه می‌شود.

این تراشه از یک پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP6 بهره می‌گیرد. پردازنده مذکور از 2 هسته ARM Cortex-A76 با کارآیی بالا و فرکانس 2.27 گیگاهرتز و 6 هسته کوچک‌تر ARM Cortex-A55 با فرکانس 1.88 گیگاهرتز تشکیل شده است.

بر اساس ادعای هواوی، عملکرد پردازنده گرافیکی تراشه کایرین 810 در مقایسه با نمونه نسل قبلی موجود در تراشه کایرین 710 حدودا 162 درصد افزایش یافته است.

عملکرد چیپست کایرین 810 در زمینه پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای نسبت به رقیب کوالکامی خود یعنی اسنپ‌دراگون 730 به ترتیب 11 و 13 درصد ارتقا یافته است. پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP6 با 44 درصد نرخ فریم بالاتر نسبت به پردازنده آدرنو 618 موجود در تراشه اسنپ‌دراگون 730 از این GPU پیشی می‌گیرد.

پردازش‌گر عصبی داوینچی (DaVinci NPU) مبتنی بر واحد محاسبات استریو مکعب روبیک، سلاح مخفی تراشه کایرین 810 به‌شمار رفته و توانایی این تراشه در زمینه امور مرتبط با هوش مصنوعی را در سطحی فراتر از تراشه‌های اسنپ‌دراگون 855 و هلیو P90 مدیاتک قرار می‌دهد.

عملکرد واحد پردازش عصبی در سایر محیط‌ها نیز مدنظر قرار گرفته است. این واحد به برقراری ارتباط سریع‌تر میان GPU، CPU و حافظه کمک نموده و با افزایش بهره‌وری این المان‌ها، کارآیی پایدار دستگاه در دوره‌های زمانی طولانی‌تر را تضمین می‌کند. سیستم هوش مصنوعی قادر به پیش‌بینی بار پردازشی بیش‌ازاندازه GPU و تنظیم فرکانس پردازنده مبتنی بر آن است. همچنین این واحد، اطلاعات مربوط به نرخ فریم، عملکرد روان و تغییرات ورودی نمایشگر لمسی را به‌صورت آنی رصد می‌کند.

واحدهای IVP (پردازنده ویدیویی) و ISP (پردازنده سیگنال تصویر) این تراشه با بهره‌گیری از واحد پردازش پیکسلی ارتقایافته و الگوریتم‌های پیشرفته‌تر برای توازن رنگ سفید و کاهش سطح نویز در پردازش تصاویر RAW، عملکردی در رده نمونه‌های پرچم‌دار ارایه نموده و مشخصا مایه مباهات هواوی به‌شمار می‌روند. این مشخصه بایستی به افزایش سطح جزئیات در تصاویری با روشنایی پایین کمک کند.

این تراشه، توان پردازشی اسمارت‌فون جدیدا معرفی شده هواوی نوا 5 را تامین خواهد کرد و نهایتا در سایر اسمارت‌فون‌های میان‌رده هواوی و آنر نیز به‌کارگیری خواهد شد.

نوشته هواوی از تراشه 7 نانومتری های‌سیلیکون کایرین 810 رونمایی کرد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.