هواوی از سیستم‌عامل HarmonyOS به‌عنوان یک پلتفرم جانبی جایگزین رونمایی کرد

شرکت هواوی در جریان برگزاری کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان خود در شهر دونگوان چین از سیستم‌عامل HarmonyOS رسما رونمایی کرد. بر اساس اظهارات مطرح شده طی سخنرانی ریچارد یو؛ مدیرعامل هواوی، توسعه سیستم‌عامل جدید از سال 2017 آغاز شده است و نخستین محصول مجهز به این پلتفرم نیز در روز 10 آگوست و توسط برند فرعی آنر معرفی خواهد شد.

هدف هواوی از توسعه سیستم‌عامل جدید، ارایه یک پلتفرم متن‌باز با قابلیت اجرا روی طیف وسیعی از دستگاه‌های مختلف از اسمارت‌فون‌ها گرفته تا گجت‌های پوشیدنی هوشمند، تلویزیون‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و حتی خودروها بوده است.

“طراحی ماژولار HarmonyOS در کنار قابلیت انعطاف‌پذیری آن بر روی دستگاه‌های مختلف به خلق تجربه‌ای یکپارچه در سراسر دستگاه منجر خواهد شد. این پلتفرم از طریق ابزارهای توانمند توزیع شده توسعه یافته و اساس یک اکوسیستم اشتراکی توسعه‌دهندگان را ایجاد نموده است. – هواوی موبایل؛ 9 آگوست 2019”

HarmonyOS یک سیستم‌عامل مبتنی بر میکروکرنل است. این موضوع بدان معناست که سیستم‌عامل مذکور، حداقل میزان استفاده از منابع را خواهد داشت و چنین پدیده‌ای نویدبخش سرعت عملکرد بالا و حداقل میزان تاخیر خواهد بود. این سیستم‌عامل متن‌باز به منظور ارتقا امنیت در کلیه دستگاه‌ها با قابلیت TEE (محیط اجرایی مطمئن) عرضه می‌شود. کامپایلر آرک (Arc) در HarmonyOS از کلیه زبان‌های برنامه‌نویسی کلیدی شامل C، جاوا، ++C، جاوا اسکریپت و کوتلین پشتیبانی می‌کند.

“HarmonyOS با استفاده از یک موتور تاخیری قطعی تولید شده است و این موضوع ، تجربه تعاملی روانی را ایجاد خواهد کرد. چنین پدیده‌ای به‌ معنای وجود تاخیر حداقلی و خلق تجربه تعاملی بسیار روان تا حداکثر میزان ممکن خواهد بود. – هواوی موبایل؛ 9 آگوست 2019”

ریچارد یو در جریان سخنرانی خود ادعا کرد که HarmonyOS به لحاظ تئوری می‌تواند به‌عنوان گزینه جانشین اندروید قلمداد شود. اما اکنون کمپانی به منظور رفاه کاربران و با توجه به طیف گسترده اپلیکیشن‌های گوگل، در اسمارت‌فون‌های خود بر نرم‌افزار ساخت شرکت گوگل تکیه خواهد کرد.

با این‌حال آقای یو ادعا می‌کند که در صورت افزایش اختلافات، کاربران ظرف مدت چند روز قادر به مهاجرت به سیستم‌عامل جدید خواهند بود. از جنبه پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها نیز HarmonyOS نهایتا از کلیه اپلیکیشن‌های اندرویدی، HTML 5 و برنامه‌های مبتنی بر لینوکس پشتیبانی خواهد کرد.

رقابت با اندروید و تبدیل شدن به یک سیستم‌عامل جهانی در زمان‌های آینده از جمله اهداف HarmonyOS به‌شمار می‌روند. هواوی به منظور آغاز هرچه سریع‌تر توسعه اپلیکیشن‌های سازگار و تسریع فرآیند یکپارچه‌سازی آن‌ها با سیستم‌عامل جدید، ابزارهای توسعه برنامه را در اختیار شرکای خود قرار خواهد داد. انتظار می‌رود که طی روزهای آینده، جزئیات بیش‌تری پیرامون سیستم‌عامل جدید هواوی منتشر شود.

نوشته هواوی از سیستم‌عامل HarmonyOS به‌عنوان یک پلتفرم جانبی جایگزین رونمایی کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.