هواوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به اندازه نیاز دو سال خود چیپست ذخیره کرده است

جلسه کاخ سفید

اوایل این ماه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌ هواوی را تا سال 2021 تمدید کرد. اخیرا نیز وزارت بازرگانی آمریکا بزرگترین سازنده چیپست دنیا یعنی شرکت TSMC را از فروش تراشه به هواوی منع کرد.

حالا منابع نزدیک به هواوی به وب‌سایت Nikkei Asian گفته‌اند که این شرکت به اندازه نیاز دو سال خود چیپست ذخیره کرده است. این چیپ‌ها عمدتا شامل پردازنده‌های اینتل می‌شوند که برای کسب‌وکار ایستگاه‌های شبکه هواوی و کسب‌وکار ابری آن موردنیاز هستند. منابع مذکور گفته‌اند که هواوی خرید تراشه‌ها را از اواخر سال 2018 و بلافاصله بعد از دستگیری منگ وانژو (Meng Wanzhou) مدیر ارشد مالی شرکت در کانادا شروع کرد.

هفته گذشته هواوی فاش کرد که ۱۶۷.۴ میلیارد یوان چین (معادل ۲۳.۴۵ میلیارد دلار آمریکا) برای ذخیره چیپ‌ها و قطعات مرتبط با آن در سال 2019 هزینه کرده است.

ایده اصلی ذخیره‌سازی چیپ‌ها به این صورت بوده که اگر تقاضای واقعی برای محصولی فقط ۱۰۰ دستگاه در هر ماه بود، ۱۵۰ دستگاه سفارش بده و ۵۰ تا را ذخیره کن. ساخت چیپ‌های حافظه راحت‌تر است و برخلاف چیپ‌های پردازنده اغلب ارتقا خاصی در طول سال‌های متمادی نمی‌یابند. شرکت‌های اینتل، AMD و Xilinx به وب‌سایت Nikkei گفته‌اند که در رابطه با عرضه چیپست به هواوی از دستورات دولت ترامپ تبعیت خواهند کرد.

شرکت Xilinx گفته است که از اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه هواوی آگاه است و اثرات احتمالی آن را روی کسب‌وکار خود ارزیابی می‌کند.

اینتل هم گفته که همچنان به تبعیت از قوانین صادرات دولت آمریکا و از جمله عدم تجارت با شرکت‌های قرار گرفته در لیست تحریم‌های این کشور ادامه می‌دهد.

کمپانی AMD هم گفته است که براساس ارزیابی اولیه آن‌ها، تغییرات اخیر در قوانین صادرات آمریکا، توانایی این شرکت برای فروش محصولاتش به هواوی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

شرکت‌های هواوی، میکرون و سامسونگ SK Hynix از اظهارنظر کردن در این رابطه خودداری کرده‌اند. از طرف دیگر، شرکت Kioxia تاکید کرده است که از قوانین جدید دولت آمریکا تبعیت خواهد کرد.

نوشته هواوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به اندازه نیاز دو سال خود چیپست ذخیره کرده است اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.