هواوی در سری میت ۳۰ به جای جیمیل از ProtonMail استفاده خواهد کرد!

خبرها حاکی از آن است که هواوی تصمیم دارد تا در گوشی‌های آتی میت 30 خود از اپلیکیشن دیگری به جای جیمیل استفاده کند.

همانطور که در جریان هستید اواخر ماه گذشته خبری در رویترز منتشر شد مبنی بر اینکه هواوی قادر به استفاده از سرویس‌های اندرویدی گوگل پلی در سری آتی خود یعنی میت 30 نخواهد بود. این بدین معنی است که هواوی مجبور خواهد بود از یک سیستم عامل دیگر بر روی اسمارتفون جدید خود استفاده کند. در مورد سیستم عامل خود شرکت یعنی HarmonyOS که در ماه آگوست امسال معرفی شد، هواوی گفته است که از آن بر روی اسمارتفون‌های بالارده خود استفاده نخواهد کرد.

با این شرایط، گزینه‌های دیگری که برای هواوی باقی می‌ماند، یکی استفاده از ورژن اوپن سورس اندروید است؛ درست مانند کاری که آمازون در مورد تبلت‌های فایر خود انجام داد. شرکت همچنین می‌تواند از یک سیستم عامل دیگر مانند Sailfish استفاده کند، اما براساس گزارش‌هایی که اوایل تابستان امسال منتشر شده بود، مشخصه‌های امنیتی این سیستم عامل برای سرویس‌های اندرویدی گوگل پلی، پنج سال قدیمی‌تر است. Sailfish، بر پایه سیستم عامل MeeGo ساخته شده و در سال ۲۰۱۱ بر روی گوشی نوکیا N9 استفاده شده بود.

هواوی میت 30

تحریم‌های آمریکا علیه هواوی همچنین باعث خواهد شد تا سری میت 30 این شرکت قادر به استفاده از اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند گوگل مپس، جیمیل، یوتیوب، پلی استور و چند برنامه دیگر نیز نباشد. یک جایگزین احتمالی برای جیمیل، ProtonMail است. براساس پستی که در وب‌سایت خود شرکت ProtonMail منتشر گردیده، هواوی در حال گفتگو با ProtonMail است تا بتواند سرویس ایمیل رمزگذاری شده این شرکت را بر روی گوشی‌های میت 30 خود استفاده کند. در صورت توافق این دو شرکت، اپلیکیشن مذکور می‌تواند یا از قبل بر روی هندست‌های هواوی نصب گردد یا اینکه در گالری‌اپ آن ارایه شود. Andy Yen، مدیر اجرایی ProtonMail، این گفتگوها را تایید کرده، اما درباره اینکه آیا شرکت اجازه استفاده از اپلیکیشن را به هواوی داده است یا نه، چیزی نگفته است. از آنجاییکه شرکت ProtonMail در کشور سوییس فعالیت می‌کند، شامل ممنوعیت‌های آمریکا نخواهد شد.

ProtonMail به دنبال پلت‌فرم‌های جدیدی برای انتشار اپلیکیشن خود است

اپلیکیشن ProtonMail در حال‌حاضر برای کاربران iOS و اندروید قابل دسترس است و نسخه دسکتاپی آن نیز در اینترنت وجود دارد. این برنامه از شیوه رمزگذاری مبدا به مقصد (end-to-end) استفاده می‌کند، بطوریکه خود شرکت هم قادر به خواندن پیام ارسالی و دریافتی کاربران نخواهد بود. ضمن اینکه در وب‌سایت شرکت، تبلیغ گسترده‌ای درباره امنیت فیزیکی زیرساخت‌های این اپلیکیشن شده است.

ProtonMail در وب‌سایت خود می‌گوید که گوگل به حریم شخصی کاربران احترام نمی‌گذارد و با یک اپلیکیشن رایگان مثل جیمیل، اطلاعات آنها را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشد و از این راه درآمد زیادی را به جیب می‌زند. وب‌سایت مذکور، همچنین هر دو برنامه پلی استور گوگل و اپ استور اپل را نمونه یک بازار تک قطبی دانسته است. با وجود اینکه شرکت ProtonMail برای دسترسی به کاربران اندرویدی و iOS خود به این استورها نیاز دارد، اما با این‌حال، به دنبال جایگزین‌های دیگری برای انتشار اپلیکیشن ایمیل خود می‌گردد که از جمله آنها می‌توان به گلکسی استور سامسونگ، اپ‌استور آمازون و گالری‌اپ هواوی اشاره کرد.

ProtonMail در وب‌سایت خود همچنین گفته است که به دلیل جنگ تجاری چین و آمریکا، این امکان وجود دارد که همه دستگاه‌های هواوی در همه جای دنیا دیگر قادر به دسترسی به پلی استور گوگل نباشند. در نتیجه، امکان دانلود یا به‌روزرسانی اپلیکیشن ProtonMail نیز برای کاربران این دستگاه‌ها وجود نخواهد داشت. از آنجاییکه محصولات هواوی در کشورهای در حال توسعه از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است و اپلیکیشن ProtonMail هم در این کشورها کاربران زیادی دارد، به نظر می‌رسد که انتشار این برنامه در گالری‌اپ هواوی برای ادامه پشتیبانی از کاربران‌ برنامه، ضروری خواهد بود.

در وب‌سایت آمده است: به محض اینکه ما اپلیکیشن مذکور را بر روی یک پلت‌فرم جایگزین منتشر کنیم، جزییات و اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهیم داد. ما قبلا شاهد انتشار برنامه‌های ProtonMail جعلی بر روی سایر پلت‌فرم‌ها بوده‌ایم، بنابراین به کاربران توصیه می‌کنیم که در این‌باره کمی محتاط باشند. همچنین باید به خاطر داشته باشیم که امنیت دستگاه موبایلی در وهله اول به سیستم عامل موجود بر روی آن بستگی دارد و مهم نیست که این دستگاه محصول کدام شرکت باشد. ضمن اینکه انتظار می‌رود سازندگان دستگاه‌ها نیز از حریم شخصی افراد محافظت کنند.

اپلیکیشن ProtonMail در حال‌حاضر ۱۷ میلیون کاربر در سرتاسر دنیا دارد. مدیر اجرایی شرکت گفته است که آنها از هر فرصتی برای افزایش تعداد کاربران برنامه استقبال خواهند کرد، اما او همچنین به خطراتی هم در این‌باره اشاره کرده است. Andy Yen می‌گوید که شرکت باید فرصت به وجود آمده برای همکاری با هواوی را در مقابل ریسک‌های احتمالی آن سبک‌وسنگین کند.

Charles Shum، تحلیلگر Bloomberg Intelligence می‌گوید که بدون سرویس‌های اندرویدی گوگل پلی، فروش اسمارتفون‌های هواوی در دوازده ماه آینده به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

نوشته هواوی در سری میت 30 به جای جیمیل از ProtonMail استفاده خواهد کرد! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.