هوش مصنوعی گوگل در تشخیص سرطان سینه از انسان‌ها پیشی گرفت!

بر اساس مقاله‌ای که در نشریه Nature به چاپ رسیده، گوگل مشغول توسعه هوش مصنوعی جهت کمک به تشخیص سرطان سینه است. این مدل عکس‌های گرفته‌شده توسط اشعه ایکس (که به ماموگرافی معروف هستند) را اسکن می‌کند. این مدل میزان اشتباه در نتایج منفی را حدود 9.4 درصد کاهش می‌دهد. نیویورک تایمز گزارش داده که آزمایش‌های سرطان سینه حدود 20 درصد از مواقع اشتباه می‌کنند. این روش ابداعی یک جهش امیدوارکننده در رابطه با این موضوع است.

امروزه سرطان سینه شایع‌ترین دلیل مرگ‌و‌میر زنان است. رتبه اول نیز در زمینه شیوع و مرگ‌و‌میر به سرطان ریه تعلق دارد. پیشگیری بهترین رویه‌ای است که مردم می‌توانند در قبال این بیماری اتخاذ کنند. درحالی‌که ماموگرافی رایج‌ترین وسیله تشخیص است، اما این روش میزان خطای بالایی نیز دارد. شراویا شتی (Shravya Shetty)؛ یکی از محققان گوگل و همچنین یکی از نویسندگان مقاله ذکر شده در بالا، به خبرگزاری The Verge گفته که:

ماموگرافی‌ها بسیار مؤثر هستند، اما هنوز در زمینه نتایج مثبت اشتباه و یا نتایج منفی اشتباه، مشکلات قابل‌توجهی دارند.

در این مطالعه که بودجه آن توسط گوگل تأمین شده، محققان از ماموگرافی‌های ناشناس مربوط به 25000 زن در بریتانیا و 3000 زن دیگر نیز در ایالات‌متحده استفاده کرده‌اند. شتی می‌گوید: “ما سعی کردیم که از همان اصولی که ممکن است رادیولوژیست‌ها از آن‌ها بهره گیرند، استفاده کنیم”. بر اساس وبلاگ گوگل، این تیم ابتدا هوش مصنوعی را آموزش داده تا عکس‎‌های اشعه ایکس را اسکن کند، سپس این سیستم با تشخیص تغییرات سینه‌های 28000 زن، به جست‌و‌جوی علائم سرطان سینه می‌پرداخت. محققان سپس حدس‌های کامپیوتری را با نتایج درمانی واقعی این زنان مقایسه می‌کردند.

سرانجام، آن‌ها توانستند که در مورد زنان ایالات‌متحده، نتایج منفی اشتباه را حدود 9.4 درصد و نتایج مثبت اشتباه را حدود 5.7 درصد کاهش دهند. در بریتانیا، دو رادیولوژیست به‌طور معمولی نتایج را دو بار بررسی می‌کردند. این مدل باعث شد تا نتایج منفی اشتباه حدود 2.7 درصد و نتایج مثبت اشتباه حدود 1.2 درصد کاهش یابند. کریستوفر کلی (Christopher Kelly)؛ یکی از محققان گوگل و نیز یکی از نویسندگان مقاله مزبور، به خبرگزاری Wired گفت:

این مدل نسبت به رادیولوژیست‌های فردی، هم در ایالات‌متحده و هم در بریتانیا، نتایج بهتری را به همراه داشته است.

عملکرد این سیستم کامل نبوده است. درحالی‌که هوش مصنوعی توانست که در بیش‌تر موارد تشخیص بهتری نسبت به دکترها داشته باشد، مواردی نیز وجود داشتند که دکترها موردی را سرطان اعلام می‌کردند که هوش مصنوعی آن را نادیده گرفته بود. مازیار اعتمادی؛ یکی از محققان دانشگاه نورت‌وسترن و یکی از نویسندگان این مقاله به وال استریت ژورنال گفت که گاهی اوقات هر 6 محقق آمریکایی، موردی سرطانی را تشخیص می‌دادند که هوش مصنوعی قادر به تشخیص آن نبود.

هنوز هم گوگل می‌گوید که این موضوع امیدوارکننده است که چنین سیستمی در شرایط کلینیکی مورداستفاده قرار گرفته است. دنیل تسی (Daniel Tse)؛ یکی از مدیران محصول گوگل و همچنین یکی از نویسندگان این مقاله اظهار کرد که این نتایج آن‌ها را هیجان‌زده و تشویق کرده است. وی همچنین به خبرگزاری The Verge گفته بود که تیم ‌آن‌ها مشغول کار بر روی این محصول است تا بتوانند آن را در جوامع مختلف مورداستفاده قرار دهند. وی افزود:

هنگامی‌که این سیستم را در شرایط کلینیکی قرار دهیم، واضح است که تفاوت‌های ظریفی وجود خواهند داشت.

گوگل این فناوری را در زمره آن‌هایی قرار داده که به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کنند، نه اینکه جایگزین آن‌ها شوند. شتی می‌گوید:

هر دوی این سازوکارها (رادیولوژیست‌ها و هوش مصنوعی) نقاط قوت خود را داشته و به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند. موادی وجود داشته‌اند که در آن‌ها رادیولوژیست‌ها چیزهایی را تشخیص داده‌اند که هوش مصنوعی قادر به تشخیص آن نبوده و بالعکس. ادغام هر دوی این‌ها می‌تواند نتایج کلی را بهبود بخشد.

این پروژه بخشی از تلاش مستمر گوگل جهت ورود به عرصه مراقبت‌های بهداشتی است. اوایل سال جاری، این شرکت توافقی را با شرکت Ascension امضاء کرد که طی آن می‌توانست به سوابق سلامتی میلیون‌ها شهروند آمریکایی دسترسی داشته باشد. بعدا هنگامی‌که یک افشاگر ادعا کرد که این سوابق سلامتی از حالت محرمانه خارج شده‌اند، این پروژه مورد سرزنش قرار گرفت. در رابطه با مطالعات سرطان پستان، گوگل با محققان کلینیکی در بریتانیا و ایالات‌متحده وارد شراکت شده و از داده‌هایی استفاده می‌کند که تابه‌حال محرمانه باقی مانده‌اند.

نوشته هوش مصنوعی گوگل در تشخیص سرطان سینه از انسان‌ها پیشی گرفت! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.