هکرهای روسی به شبکه برق ایالات‌ متحده آمریکا نفوذ کردند!

هکر هکرهای روسی به شبکه برق ایالات‌ متحده آمریکا نفوذ کردند!

سازمان امنیت ملی آمریکا (DHS)، روز دوشنبه اعلام کرد که سال گذشته هکرهای روسی به سیستم‌های الکتریکی ایالات‌ متحده آمریکا نفوذ کرده بودند و می‌توانستند یک خاموشی بزرگ را در داخل این کشور ایجاد کنند.

قبلا شرکت سیمانتیک (Symantec Corporation، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای امنیتی برای رایانه‌های شخصی در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۸۲ توسط گری هندریکس و با کمک بنیاد ملی علوم آمریکا تأسیس شد) گزارش داد که یک تیم هکر روسی با نام دراگون فلای (سنجاقک) در سال ۲۰۱۷ ده‌ها قربانی در بخش شبکه برق آمریکا داشت. اما دوشنبه این هفته، برای اولین بار سازمان امنیت ملی آمریکا، اطلاعاتی در مورد این حادثه به‌صورت یک خبر غیر محرمانه ارایه داد و بیان کرد که این نفوذها صدها قربانی داشته است. این حملات سایبری در سال ۲۰۱۶ توسط این تیم هکر آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ به‌صورت جدی‌تری ادامه پیدا کرد. همچنین چند تن از سران سازمان امنیت ملی آمریکا عنوان کردند که احتمال دارد همچنان این تیم در حال اقدامات مشابهی در جهت هک سیستم‌های دولتی آمریکا باشند.

روز دوشنبه وال‌استریت ژورنال به نقل از خبرهای غیر محرمانه سازمان امنیت ملی آمریکا نوشت که گروه دراگون فلای (این گروه با نام انرژتیک بیر (خرس قوی) نیز شناخته می‌شوند) در زمان اولین نفوذ خود به شرکت‌های برق، قادر بودند به شبکه‌های نرم‌افزاری این شرکت‌ها دسترسی داشته باشند.

این هکرهای روسی از روش هک فیشینگ استفاده کردند تا بتوانند به سیستم‌های برق دسترسی پیدا کنند. فیشینگ به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و موارد مشابه از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و… گفته می‌شود. به بیان ساده، وقتی شخصی سعی می‌کند شما را فریب دهد تا اطلاعات شخصی‌تان را در اختیارش بگذارید، یک حمله فیشینگ اتفاق می‌افتد.

جاناتان هومر (Jonathan Homer)، مدیر تجزیه‌ و تحلیل سیستم کنترل صنعتی در سازمان امنیت ملی آمریکا در مورد این نفوذ چنین گفته است:

این هکرها به مرحله‌ای از کنترل رسیده بودند که می‌توانستند باعث قطعی برق در نقاط مختلف شوند.

کارشناسان وال‌استریت ژورنال عنوان کردند که معلوم نیست، نفوذ هکرها به سیستم‌های ملی آمریکا تمام شده باشد و شاید این نفوذ تنها آغاز و آماده‌سازی یک عملیات بزرگ‌تری است.

تأیید این نفوذ اطلاعاتی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا، می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها بین روابط مسکو و واشنگتن شود. اوایل این ماه نیز ۱۲ مأمور اطلاعاتی روسیه، متهم به نفوذ در اطلاعات کمیته ملی دموکرات آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۶، شده بودند.

جنگ‌ها درگذشته، توسط سربازان در میدان‌های نبرد انجام می‌شد، اما ظاهرا آینده درگیری و نبرد قدرت‌ها از پشت کامپیوتر است. همان‌طور که اکنون مشاهده می‌کنیم این نبردهای سایبری می‌توانند تأثیرات مستقیم در دنیای فیزیکی (مانند قطعی برق) داشته باشند.

نوشته هکرهای روسی به شبکه برق ایالات‌ متحده آمریکا نفوذ کردند! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.