وبسایت iFixit تصاویر کالبدشکافی آی‌فون ۱۲ و آی‌فون ۱۲ پرو اپل را منتشر کرد

پس از انتشار ویدیوی زنده مربوط به کالبدشکافی گوشی‌های آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو در روز جمعه از طریق پلتفرم یوتیوب امروز نیز کارشناسان وبسایت iFixit جزئیات کامل مربوط به اجزای داخلی تشکیل‌دهنده این هندست‌ها را منتشر کردند. کالبدشکافی انجام شده از اعمال برخی تغییرات کلیدی در مدلهای امسال آی‌فون حکایت دارند. بدین‌ترتیب گوشی‌های آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو از قطعات مشترک متعددی برخوردار هستند.

نکته جالب‌توجه اینکه کالبدشکافی اخیر نشان می‌دهد که نمایشگرهای به‌کارگیری شده در آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو می‌توانند با یکدیگر تعویض شوند؛ حتی اگر حداکثر میزان روشنایی نمایشگر در آی‌فون 12 پرو اندکی بیش‌تر باشد.

“آزمایشات اولیه نشان می‌دهند که نمایشگرهای آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو با یکدیگر قابل تعویض بوده و در صورت انجام این‌کار نمایشگرها به‌درستی کار خواهند کرد؛ حتی اگر ناظران دقیق به اختلاف حداکثر میزان روشنایی میان این 2 نمایشگر پی برده باشند.”

خبر جالب‌توجه دیگر اینکه آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو بسیار شبیه به یکدیگر هستند؛ به‌طوری که آی‌فون 12 در محل استقرار حسگر LiDAR و لنز تله‌فوتو داخل بدنه آی‌فون 12 پرو از یک قطعه پلاستیکی بهره گرفته است. چنین اقدامی با هدف حفظ قالب طراحی کلی یکسان در این 2 هندست اجرا شده است. هر 2 دستگاه از خشاب سیم‌کارت‌خوان با طراحی ماژولار بهره می‌گیرند؛ موضوعی که برای تعمیر آسان‌تر هندست فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. طراحی قسمت‌های جانبی درگاه عادی سیم‌کارت تا حدودی دستخوش تغییر شده است. کارشناسان iFixit دلیل چنین اقدامی را نیاز اپل به آزادسازی فضا بر روی برد منطقی جهت استقرار مودم‌های 5G کوالکام اعلام کرده است.

یکی دیگر از تغییرات عمده در رابطه با قابلیت تعمیرپذیری مدل‌های امسال آی‌فون به استفاده از واشرهای لاستیکی جدید برای نگه داشتن شبکه‌های اسپیکر در جای خود مربوط می‌شود. این موضوع موجب خواهد شد تا فرآیند جداسازی و تعویض اسپیکر در مقایسه با مدل‌های سالیان گذشته بسیار آسان‌تر باشد. در مدل‌های پیشین آی‌فون، تعمیرکاران پس از تعویض اسپیکر بایستی به ترمیم چسب‌های جدا شده می‌پرداختند. از آن‌جا که تعویض باتری گوشی مستلزم خارج شدن اسپیکر از جای خود است؛ لذا استفاده از این سبک طراحی متفکرانه به منزله یک برگ برنده در زمینه قابلیت تعمیرپذیری دستگاه خواهد بود.

همچنین امسال اپل از به‌کارگیری ایده هوشمندانه باتری L شکل صرفنظر نموده و از قالب طراحی معمول‌تر مستطیلی‌شکل برای باتری بهره گرفته است. به عقیده کارشناسان iFixit این اقدام با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام شده است. موتور لرزشی موسوم به Taptic Engine میان هر 2 هندست آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو کاملا یکسان است.البته این المان در مقایسه با نمونه موجود در مدل‌های سال گذشته سری آیفون 11 از اندازه‌ای کوچک‌تر و ضخامت کمی بیش‌تر برخوردار است. نهایتا با جداسازی کلیه اجزای داخلی به وضوح می‌توان 18 قطعه آهنربایی را مشاهده کرد که اپل به منظور ایجاد امکان استفاده از آی‌فون 12 همراه با ابزارهای جانبی MagSafe خود از آن‌ها بهره گرفته است.

در مجموع وبسایت iFixit به هندست‌های آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو امتیاز تعمیرپذیری 6 از 10 را اعطاء نموده است؛ امتیازی که مشابه با سری آی‌فون 11 در سال گذشته است. با این‌حال اکنون بایستی به 2 مزیت کلیدی اشاره کرد:

  • در طراحی آی‌فون‌های جدید تعویض نمایشگر و باتری کماکان به‌عنوان یک اولویت قلمداد شده است.
  • اکثر اجزای مهم دیگر دارای طراحی ماژولار بوده و تعویض یا دسترسی به آن‌ها امری آسان است.

نوشته وبسایت iFixit تصاویر کالبدشکافی آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو اپل را منتشر کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.