وزیر ارتباطات: برای ایجاد شهر هوشند دیتاهای شهری باید آزاد شود

 
وزیر ارتباطات در مراسم  «روز جهانی شهر‌ها و چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی» اعلام کرد که آزادسازی دیتا بحث مهمی در اجرای شهر هوشمند است و اگر در این زمینه انحصار ایجاد شود نتیجه‌ای جز خروجی که حالا در حوزه خدمات ارزش افزوده شاهد آن هستیم را به دنبال نخواهد داشت.
 
محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه دیتای شهری نباید در اختیار گروه خاصی قرار بگیرد گفت: «قرار گرفتن دیتای شهری به گروه خاص انحصار اقتصادی و فساد را به دنبال دارد که حالا نتیجه چنین شرایطی را در بحث ارائه خدمات ارزش افزوده در کشور می‌بینیم. رقم‌های میلیاردی در این بازار رد بدل می‌شود و به جای اینکه ارائه این سرویس‌ها ارزش افزوده‌ای برای مردم به دنبال داشته باشد، برای سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها سود به دنبال دارد. شرکت‌هایی که حالا هیچ فردی هم آن‌ها را نمی‌شناسد.» او افزود: «مگر می‌شود در بازاری که سالیانه ۲ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان برای صاحبانش سود به دنبال دارد حتی نام یک از این شرکت‌ها به گوشی کسی نخورده باشد. این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که ۳۰هزار شغل ایجاد کرده‌اند؛ اما کاش یک شغل و نام شرکتی که این شغل را ایجاد کرده هم اعلام می‌شد.»
 
جهرمی تاکید کرد که اگر در حوزه شهری دیتا مورد نیاز برای ارائه سرویس‌های نوین آزاد نشود در نهایت نه شهر هوشمندی وجود دارد و نه مردم نتیجه ملموسی از ایجاد شهر هوشمند را احساس می‌کنند.
 
او در این مورد گفت: «فکر نمی‌کنم که مردم مالیات پرداخت کنند که ما برایشان پروژه‌هایی را تعریف کنیم که تاثیری بر روند بهبود زندگیشان در شهر نداشته باشد. در حال حاضر ایجاد شهر هوشمند به یک شعار و یا دکور برخی از مسئولان تبدیل شده است که این به معنی ضایع کردن اصل موضوع ایجاد شهر هوشمند است.» او با اشاره به این موضوع که بدون هوشمندسازی نمی‌توان کلان‌ شهرهایی مانند تهران، مشهد، تبریز را مدیریت کرد ادامه داد: «اگر امروز شهرداری نتواند با توجه به مسیر حرکتی شهروندان از اول صبح مسیرهای ترافیکی را تشخیص و مشخص کند که ترافیک از چه سمتی به چه سمتی می‌رود و راهکاری هم برای کاهش ترافیک نداشته باشد و یا از سمتی نتواند با کمک آماری که در اختیار دارد اعلام کند که میزان آلودگی تولید شده در تهران از چه منبعی است پس این  نوع مدیریت شهری کور و بدون استفاده است.»
 
به باور وزیر ارتباطات اگر به هوشمندسازی شهری توجه و بسترسازی مناسبی برای حضور شرکت‌های فناور و خلاق ایجاد شود در نهایت همین جوانان در این شرکت‌ها می‌توانند مسائل شهری شهروندان را به خوبی حل کنند.
 
روز جهانی شهرها در سال ۲۰۱۳ بر اساس پیشنهاد کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان ملل به منظور همکاری بیشتر شهرهای مختلف جهان برای تقویت زیرساختهای شهری حکمرانی محلی و مدیریت شهری و سایر زمینه‌های حیاتی برای مقابله با عواقب تغییرات شهرنشینی در جوامع مختلف انتخاب شده است.   همچنین جایزه جهانی خشت طلایی تهران به عنوان تنها جایزه جامع و مرجع کشور در حوزه توسعه و مدیریت شهری، همه ساله همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی شهر‌ها توسط شهردار تهاران به مدیران شهری و شهروندانی که براساس ارزیابی هیات داوران بیشترین تاثیرگذاری را در اجرای پروژه‌های مهم و کلیدی شهری و توسعه پایدار شهری داشته‌اند اهدا می‌شود. مراسم اهدای این جوایز قرار است عصر امروز  (۱۱ آبان) در برخ میلاد برگزار شود.