وزیر ارتباطات خبر داد: تقسیم عادلانه امداد از طریق فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از حوادث طبیعی اخیر باید درس بگیریم و سیل و زلزله جزو شرایطی است که باید یاد بگیریم با آنها چگونه زندگی کنیم.
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدجواد آذری جهرمی در نشست همکاری دو جانبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعیت هلال احمر ایران برای توسعه ارتباطات و فناوری های نوین در حوزه امداد، نجات و خدمات داوطلبانه افزود: باید بررسی کنیم وضعیت امداد و نجات بهبود یافته یا پس‌رفت داشته است چراکه اطلاع‌رسانی به موقع و اعلام هشدار در این رویدادها حیاتی است.
او با اشاره به اینکه در حوادث اخیر سیستم اعلام هشدار نقش کلیدی داشت و ۶۰ میلیون نفر هشدار توسط این سیستم ارسال شد و جلوی افزایش تلفات را گرفت، اظهار داشت: فضای مجازی در اطلاع‌رسانی و ‌کمک به جلوگیری از افزایش تلفات سیلاب‌های اخیر کمک شایانی کرد.
وزیر ارتباطات افزود: هر آنچه که در ۳۰ سال اخیر در پل دختر توسط اپراتورها ایجاد شده بود، ظرف چند ساعت از بین رفت و تا نیمه‌های شب و پیش از برقراری رومینگ شبکه ارتباطات روستایی هیچ ارتباط و اطلاعی از وضعیت شهر ‌ شهروندان نداشتیم.
به گفته او، در سیلاب پل‌دختر در نیمه شب با تغییر جهت یک سایت ارتباطات روستایی و بازکردن رومینگ اولین ارتباط ایجاد شد و شماره کسانی که روم می‌کردند را استخراج کردیم و خود من این شماره‌ها را به عنوان پل‌دختر ۱ تا۱۰۰ در فون‌بوک گوشی‌ام ذخیره کردم و چون فقط دیتا داشتند از طریق پیام رسان موفق به تماس گرفتم شدیم.
او افزود: آن شب موفق شدیم با پنج نفر از طریق پیام‌رسان‌ها تماس گرفته و اولین خبر را از وضعیت شهروندان پل‌دختر بگیریم.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: به تازگی روی فناوری جدیدی در حال پژوهش هستیم که دکل‌های بادی مخابراتی ایجاد کنیم تا در مواقع بحران بتوانیم سریع شبکه ارتباطی را برگردانیم.
جهرمی از برگزاری سه مانور ایجاد شبکه اضطراری در سال جدید خبر داد و افزود: امیدواریم درس‌هایی که گرفتیم ما را به نقطه‌ای برسانیم که شرمنده مردم نباشیم و بتوانیم ارتباطات را حفظ کنیم.
او با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم اعتماد عمومی را جلب کنیم، باید نظام هزینه‌کرد و نظام درآمد را شفاف کنیم و نظام شفافیت را گسترش دهیم، گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند دولت باید سامانه متمرکزی برای مواقع بحران ایجاد کند که در شورای دستیاران جوان وزارت ارتباطات طرح اولیه آن تدارک دیده شده و ‌در حوزه امدادرسانی هم روی مکانیزم تقسیم عادلانه امداد از طریق فناوری اطلاعات درحال کار و برنامه‌ریزی هستیم.
وزیر ارتباطات یادآور شد: به دنبال این هستیم که ستاره مربع‌ها را از خالی کردن جیب مردم دور و به هدف اصلی‌اش که خدمت‌رسانی به مردم است، برگردانیم.