وزیر ارتباطات مطرح کرد: پیگیری علت حذف برنامه‌های ایرانی از گوگل‌پلی/ بررسی اصلاح قیمت اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که برای حل مشکل فعالیت اسنپ و تپسی در کرج مذاکراتی انجام شده است.
 
محمدجواد آذری جهرمی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حذف برنامه‌های ایرانی در گوگل‌پلی گفت: پیگیری‌هایی صورت گرفته و بررسی حقوقی انجام شده تا ببینیم دلایل حذفش چه بوده و این اتفاق به چه دلیل افتاده؛ چرا که موضوع گوگل‌پلی تا حدودی با موضوع اپل متفاوت است.
 
وی افزود: لازم است فرصت بیشتری داشته باشیم تا با انجام تحقیقات بیشتر درباره هر دو مورد نتایج را اعلام کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره انتشار اخباری درباره قطع ارتباط GSMA در کشورمان گفت: اپراتورهای ایرانی همچون همراه اول از ابتدای راه عضو GSMA بودند و باتوجه به این‌که تعاملات مالی داشتند، هر ساله برای این عضویت GSMA از OFAC مجوز می‌گرفت.
 
وی خاطر نشان کرد: GSMA اعمال تحریم نکرده و مقرراتی نیز در این رابطه وجود نداشته، آن‌چه اتفاق افتاده این است که درباره همراه اول از وزارت خزانه‌داری آمریکا استعلامی انجام دادند و این وزارتخانه برای عضویت همراه اول مجوز صادر نکرده است.
 
وزیر ارتباطات یادآور شد: این مسئله عدم صدور مجوز برای همراه اول مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند، یک بحث مربوط به محدودیت‌هایی است که برای تبادلات مالی میان اپراتورها در سرویس‌های رومینگ ایجاد شده اما برای عضویت همراه اول در GSMA در ۲ سال گذشته مجوز صادر نشده بود و شرکت‌های ایرانی بعضاً نمی‌توانستند با نام خود حضور پیدا کنند که در  پی مذاکراتی که صورت گرفت، این مجوز صادر شده و شرکت‌های ایرانی نیز حضور پیدا می‌کند. در رابطه با موضوع محدودیت تبادلات مالی نیز مستنداتی از همراه اول درخواست شده و هم‌اکنون همراه اول درحال پیگیری موضوع برای ارسال مستندات است.
 
آذری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره حکم اخیر دادستانی درمورد فعالیت اسنپ و تپسی در برخی استان‌های کشور گفت: دادستانی اقدامی نکرده است. آن‌چه در استان البرز و شهر کرج بوده مربوط به این است که شهرداری کرج شکایتی را تقدیم دادستانی این شهر ارسال کرده و دادستانی کرج این شکایت را از شهرداری کرج وصول کرده است.
 
وی با اشاره به مذاکرات خود با استاندار پیشین البرز اظهار کرد: باتوجه به انتصاب استاندار جدید کرج که امروز در جلسه هیات دولت صورت گرفت. باید بگویم که با استاندار سابق این استان صحبت کرده و معاون بنده نیز پیگیری‌هایی انجام داده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: باید به کسب و کارهای سنتی احترام بگذاریم. نکته مهمی است و آن‌ها نیز باید گذران زندگی کنند اما این‌که کسب و کار سنتی در مقابل حوزه توسعه تکنولوژی مقاومت کند و اجازه ندهد خدمات رفاهی بهتری به مردم برسد، برای هیچکس قابل‌قبول نیست.
 
وی با تاکید بر تحولی که در سال‌های اخیر در سایه حضور سرویس‌های خدماتی حمل و نقل اینترنتی در کشور برای شهروندان ایجاد شده، گفت: کاهش زمان انتظار برای استفاده از تاکسی و ارتقای سطح امنیت مسافران شهری حائز اهمیت است و طبیعتاً از استاندار البرز خواستیم که همان‌طور که اتحادیه تهران نیز خدمات خود را در بستر نوین ارائه کرد. تاکسیرانی کرج نیز می‌تواند تجهیز شود و در صورت لزوم ما و همچنین تاکسیرانی تهران نیز می‌تواند کمک کند.
 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد:‌ به هر حال همیشه وقتی سرویس‌های جدید می‌آیند، چالش‌هایی نیز به همراه می‌آورد اما نکته حائز اهمیت این است که ما حمایت از کسب و کارهای جدید و مدرن را وظیفه خود می‌دانیم و این درحالی است که باید به نیازهای بخش سنتی نیز توجه کنیم.
 
وی همچنین درباره اصلاح قیمت اینترنت گفت: این مسئله جزو دستورهای کاری اولیه ما در وزارت ارتباطات بوده و هم‌اکنون نیز موضوع در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی است.