ویدیوی مربوط به طرح مفهومی آی‌فون ۱۳ پرو اپل و فهرست مشخصات احتمالی آن منتشر شد

تقریبا 2 هفته پیش شاهد انتشار شایعاتی پیرامون سری آی‌فون 13 اپل بودیم. از جمله ویژگی‌های جدید شایعه شده می‌توان به فناوری تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر، قابلیت عکاسی از آسمان شب (مشهور به عکاسی نجومی) و طراحی بدون پورت اشاره کرد. حتی یک خبرچین توئیتری نیز اعلام کرد که با احتمال 70 درصد سری آی‌فون 13 فاقد هرگونه درگاه روی بدنه هندست‌ها خواهد بود.

طرح مفهومی آی‌فون 13 اپل مجهز به فناوری تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر و سیستم فیس آی‌دی سریع‌تر است

یک ویدیوی منتشر شده در یوتیوب طراحی ظاهری، امکانات و مشخصات مدل مفهومی آی‌فون 13 را به معرض نمایش گذاشته است. این ویدیو توسط کاربری با شناسه Hacker34 منتشر شده و الگوی طراحی بدون پورت یکی از ویژگی‌های شاخص این مدل مفهومی به‌شمار می‌رود. هیچ‌گونه درگاه خاصی جهت اتصال کابل لایتنینگ به گوشی قابل رویت نیست. اپل به احتمال فراوان انتظار دارد که کاربران هندست خود را از طریق یک شارژر MagSafe شارژ نمایند. این شارژر از طریق آهنربا به قسمت پشتی گوشی متصل می‌شود.

ویدیوی مذکور نشان می‌دهد که اندازه نمایشگر هندست‌های جدید مطابق پیش‌بینی‌ها با مدل‌های سال گذشته سری آی‌فون 12 مطابقت دارد. بدین‌ترتیب آی‌فون 13 پرو مجهز به یک نمایشگر 6.1 اینچی خواهد بود؛ در حالی‌که آی‌فون 13 پرو مکس از یک نمایشگر 6.7 اینچی استفاده خواهد کرد. اما یکسان بودن اندازه نمایشگرها با مدل‌های مشابه سال گذشته به‌معنای عدم اعمال تغییرات در ساختار آن‌ها نیست. هر 2 پنل از نوع پروموشن (ProMotion) با نرخ نوسازی 120 هرتزی خواهند بود. این موضوع بدان معناست که محتوای نمایشگر در هر ثانیه 120 مرتبه به‌روزرسانی می‌شود. در نتیجه انیمیشن‌ها به شکلی روان‌تر نمایش داده شده و کاربران با تجربه پیمایشی بدون وقفه‌ سروکار خواهند داشت. پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه در قسمت پشتی گوشی شامل یک دوربین عریض 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5، یک دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و یک دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با لنز 7 مولفه‌ای است.

ناچ بحث برانگیز کماکان در طراحی اولیه مدل‌های پرو آی‌فون امسال نیز به چشم می‌خورد؛ اما اندازه آن کوچکتر از گذشته است. این حفره از سیستم فیس آی‌دی میزبانی می‌کند. فیس آی‌دی یک مشخصه‌ بیومتریکی جذاب است که در مدل‌های آینده آی‌فون عملکردی سریع‌تر خواهد داشت. با این‌حال افرادی که مایل به استفاده از سیستم فیس آی‌دی نیستند نیز می‌توانند از حسگر اثرانگشت تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر استفاده کنند. بدین‌ترتیب کاربران آی‌فون برای بازگشایی قفل گوشی بسته به تمایل خود می‌توانند از اثرانگشت یا اسکن چهره استفاده کنند؛ همان‌طور که مشتریان هنگام خرید از سوپرمارکت می‌توانند اقلام خریداری شده خود را داخل پاکت‌های مقوایی یا پلاستیکی قرار دهند.

طرح مفهومی آی‌فون 13 پرو از الگوی طراحی بدون پورت آن حکایت دارد

بر اساس محتوای ویدیوی منتشر شده توان پردازشی کلیه مدل‌های سال 2021 آی‌فون از طریق تراشه A15 Bionic تامین خواهد شد. این تراشه دارای 15 میلیارد ترانزیستور است؛ در حالی‌که تراشه A14 Bionic مجهز به 11.8 میلیارد ترانزیستور است. بدین‌ترتیب شاهد افزایش 27 درصدی تعداد ترانزیستورهای موجود در تراشه خواهیم بود. چنین جهشی در دنیای واقعی به‌معنای افزایش توان پردازشی و بهره‌وری انرژی در تراشه خواهد بود. بعلاوه به منظور بهبود قابلیت‌های چیپست در زمینه هوش مصنوعی احتمالا از یک موتور عصبی با 50 درصد عملکرد سریع‌تر استفاده خواهد شد.

همچنین ویدیوی مفهومی نشان‌دهنده وجود قابلیتی جدید موسوم به Power Drop در مدل‌های آی‌فون 13 پرو است. این مشخصه تحت‌عنوان شارژ معکوس بی‌سیم شناخته شده و به کاربران آی‌فون امکان می‌دهد تا شارژ باتری داخل هندست خود را به‌صورت بی‌سیم با یک دستگاه سازگار دیگر نظیر گوشی یا کیس شارژ بی‌سیم ایرپادز به اشتراک بگذارد. بدین منظور کاربران گوشی‌های آی‌فون خود را به شکل وارونه روی یک میز قرار داده و دستگاه موردنظر جهت شارژ را روی پنل پشتی آی‌فون قرار می‌دهند. با این‌حال شارژ معکوس بی‌سیم یکی از مشخصه‌هایی است که ظاهرا برای بهره‌برداری نهایی مهیا نشده است.

مارک گورمن از خبرگزاری بلومبرگ که در زمینه انتشار اخبار موثق از اعتبار نسبتا مناسبی برخوردار است؛ اخیرا اعلام کرد: “اپل در خصوص ایجاد امکان شارژ بسیاری از دستگاه‌های موبایلی خود شامل اپل واچ، ایرپادز و آی‌فون از طریق یکدیگر به بحث و تبادل نظر داخلی پرداخته است؛ اما بهره‌برداری از چنین قابلیتی در آینده نزدیک امری بعید به‌نظر می‌رسد. پیش‌تر اپل قصد داشت چنین قابلیتی را به‌همراه آی‌فون‌های سال 2019 خود ارائه نماید؛ اما نهایتا از این اقدام منصرف شد. این مشخصه به کاربران امکان می‌داد تا با قرار دادن ایرپادها روی پنل پشتی هندست نسبت به شارژ آن‌ها اقدام نمایند.”

طرح مفهومی آی‌فون 13 پرو از قابلیت شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی نموده و مجهز به حداکثر 1 ترابایت حافظه‌داخلی و سیستم‌عامل iOS 15 به‌صورت پیش‌فرض خواهد بود. مجددا بایستی خاطرنشان کرد که شخص خبرچین با شناسه Hacker34 حتی به مشخصات تراشه مورد استفاده در هندست نیز اشاره کرده است. برخی از ویژگی‌ها و امکانات مورد اشاره در ویدیو پیش‌تر نیز از طریق شایعات، جزئیات لو رفته توسط اشخاص خبرچین و اشخاصی نظیر مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر موسسه TF International اعلام شده‌اند. بنابراین امکانات قابل مشاهده در ویدیوی مذکور نهایتا می‌توانند در سری آی‌فون 13 اپل مورد بهره‌برداری قرار گیرند. بر اساس پیش‌بینی‌ها مدل‌های جدید آی‌فون در ماه سپتامبر امسال معرفی خواهند شد.

نوشته ویدیوی مربوط به طرح مفهومی آی‌فون 13 پرو اپل و فهرست مشخصات احتمالی آن منتشر شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.