ویژگی‌های جدیدی که انتظار داریم در سامسونگ گلکسی S9 وجود داشته باشند

سامسونگ گلکسی S9 پرچمدار آینده سری S این کمپانی خواهد بود. با آن‌که زمان زیادی تا رونمایی از این کهکشانی سامسونگ باقی مانده است، قصد داریم به بررسی ویژگی‌های جدیدی از گلکسی S9 بپردازیم که براساس آخرین شایعات و اخبار، احتمال درست بودنشان بسیار زیاد است.

پیش از این شایعه شده بود که ممکن است گلکسی S9 زودتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد معرفی و عرضه شود. تولید آی‌فون X سرعت بالایی ندارد و احتمالا تا سه ماهه اول سال 2018 نیز به همین ترتیب پیش خواهد رفت. ظاهرا سامسونگ می‌خواهد از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد و با عرضه سریع‌تر گلکسی S9، زمان بیش‌تری برای رقابت با آی‌فون X را برای پرچمدار خود فراهم کند.

با آن‌که انتظارها برای وجود تغییرات عمده در گلکسی S8 محقق نشد، اما شایعات خبر می‌دهند که شاهد تغییرات گسترده‌ای در گلکسی S9 خواهیم بود. در این‌جا به بررسی محتمل‌ترین ویژگی‌های جدید گلکسی S9 می‌پردازیم که براساس قابل اعتمادترین اخبار گردآوری شده‌اند و تصویری از گل سرسبد سامسونگ را برایتان تداعی خواهد کرد.

 

طراحی

سامسونگ گلکسی S9

بحث درباره طراحی گلکسی S9  بسیار فراوان است؛ از صفحه نمایش بدون حاشیه 4K گرفته تا دوربین‌های دوگانه در پشت و جلوی دستگاه، اما مطمئن‌ترین خبر این بوده که پرچمدار سامسونگ ضخامت کم‌تری نسبت به پیشینیان خود دارد. سامسونگ سنسورهای دوربین جدیدی را چند روز پیش معرفی کرد که انتظار می‌رود در گلکسی S9 و S9 پلاس مورد استفاده قرار گیرد. ویژگی مهم سنسورهای جدید این است که فضای کم‌تری در مقایسه با دیگر سنسورها اشغال می‌کنند. این دوربین‌ها با قاب پشتی هم‌سطح شده که در کنار صفحه‌ نمایش اینفینیتی دیسپلی، حس خوبی را هنگام لمس گوشی به کاربر القا خواهد کرد.

از طراحی خارجی که بگذریم، در بخش طراحی داخلی نیز ظاهرا تغییراتی در راه است. سامسونگ در گلکسی S9 از مدارهای چاپی جدید و فشرده‌ای استفاده خواهد کرد که در کنار چیپ‌های دستگاه فشرده شده است. به این ترتیب، سیستم چینش به فضای کم‌تری نیاز خواهد داشت و فضای بیش‌تری را برای دیگر قطعات فراهم خواهد کرد؛ دقیقا مانند آن‌چه در آی‌فون X دیده بودیم. علاوه‌بر این، با توجه به وجود پنل‌های لمس in-cell، مادربرد کوچک‌تر، چیپست 7 یا 8 نانومتری و سنسورهای کوچک‌تر دوربین، امیدواریم که سامسونگ از این فضای اضافی به جای استفاده از قابلیت‌هایی که در استفاده روزمره کاربردی ندارند، برای گنجاندن یک باتری بزرگ‌تر با ظرفیت بیش‌تر استفاده کند.

 

صفحه‌نمایش

به‌نظر می‌رسد سامسونگ پنل لمسی in-cell را برای هر دو مدل گلکسی S9 انتخاب کرده باشد. Y-OCTA، تکنولوژی اولد انعطلف‌پذیری است که با لایه لمس پنل صفحه نمایش خود ادغام شده است. از مزایای این تکنولوژی می‌توان به باریک‌تر شدن پنل صفحه‌نمایش و کاهش 30 درصدی هزینه‌های تولید اشاره کرد. گلکسی S8 از همین تکنولوژی در پنل صفحه‌ نمایش خود بهره‌ می‌برد اما دو گوشی گلکسی S8 پلاس و گلکسی نوت 8 از شیوه مرسوم گذشته استفاده می‌کنند. به این صورت که لایه حساس به لمس در کنار یک لایه اضافی دیگر به پنل صفحه‌نمایش چسبیده شده است. تامین‌کنندگان سامسونگ دلیل این مسئله را عدم داشتن ظرفیت‌های لازم برای پیاده‌سازی این تکنولوژی در جایی دیگر و در اندازه‌های بزرگ‌تر اعلام کردند. اگر سامسونگ بتواند با تکیه بر منابع خود پنل‌های in-cell را تولید کند، شاهد ادغام لایه لمسی Y-OCTA با پنل‌های 5.77 و 6.22 اینچی گلکسی S9 و S9 پلاس خواهیم بود.

 

چیپست

جمله معروف “گلکسی S جدید، چیپست جدید” به سنتی برای پرچمداران این سری تبدیل شده که گلکسی S9 نیز مطابق آن عمل خواهند کرد. علی‌رغم تمام چالش‌هایی که پیش روی کارخانه‌های سامسونگ و TSMC برای تولید چیپست‌های 7 نانومتری وجود دارد، گلکسی S9 از چیپست‌هایی بهره خواهد برد که با چنین معماری تولید شده‌اند. نسخه مربوط به آمریکا و چین به چیپست اسنپدراگون 845 مجهز خواهند شد که با معماری 7 نانومتری تولید می‌شود. در نسخه‌های مربوط به دیگر مناطق نیز از اگزینوس 9810 استفاده خواهد شد که ظاهرا معماری 8 نانومتری ساخته خواهد شد. با این تفاسیر، شاهد درجات جدیدی از قدرت و عملکرد خواهیم بود. ظاهرا موجودی اولیه اسنپدراگون 845 نیز به منظور استفاده در سامسونگ گلکسی S9 به‌صورت انحصاری در اختیار سامسونگ قرار خواهد گرفت.

کار به همین جا ختم نمی‌شود و چیپ‌های جدید از ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای بهره خواهند برد. کوالکام مدتی پیش یک بسته توسعه نرم‌افزاری را برای موتور پردازش عصبی تراشه اسنپدراگون منتشر کرد. سامسونگ نیز اعلام کرده از یک کمک پردازنده در نسل بعدی تراشه اگزینوس خود بهره خواهد برد که مجهز به پردازش‌گر عصبی است. به این ترتیب، شاهد ترجمه لحظه‌ای دستیار بیکسبی و الگوریتم‌های پیشرفته‌تر در شناسایی سوژه خواهیم بود.

 

نقشه سه‌بعدی چهره

تقریبا اکثر کاربران از محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت در گوشی گلکسی S8 ناراضی هستند. این حسگر در پشت دستگاه و کنار دوربین قرار گرفته که محل نامناسبی به‌نظر می‌رسد. سامسونگ برای افزایش راه‌های امنیتی و البته کم کردن انتقادها بابت محل این سنسور، از روش‌های قفل‌گشای دیگری استفاده کرد اما امیدواریم که در گلکسی S9 از محل بهتری برای قرارگیری این حسگر استفاده شود که البته پتنت جدید سامسونگ این موضوع را تایید کرده‌ است. موتورهای عصبی موجود در کمک پردازنده سامسونگ گلکسی S9 برای اهداف بزرگی طراحی شده‌اند. برخی منابع اعلام کرده‌اند که سیستم تشخیص چهره و تشخیص عنبیه سامسونگ ممکن است شکل و شمایل فیس آی‌دی اپل به خود بگیرد و به کیت نقشه 3بعدی چهره مجهز شود. در حال حاضر اپل پیشرو در تکنولوژی نقشه 3بعدی چهره محسوب می‌شود اما ممکن است سامسونگ این مسیر را با شیب تندی سپری کند اگر گلکسی S9 را با دوربین سلفی عمق‌سنج زودتر از زمان عادی روانه بازار کند.

 

سنسور تشخیص کیفیت هوا

کمپانی سامسونگ در به‌کارگیری سنسورهای فشارسنج و فرابنفش در پرچمداران خود کم‌تجربه نیست. خوشبختانه اندازه گوشی سامسونگ گلکسی S9 در حدی است که بتوان یک سنسور محیطی کوچک را در آن گنجاند. به کمک سنسور تشخیص کیفیت هوا می‌توان اندازه و مقدار ذرات مضر ریز و معلق در هوا را اندازه‌گیری کرد که برای شهرهایی مانند لس‌آنجلس و پکن، بسیار مفید خواهد بود.

 

دوربین دوگانه

اگر تحلیل‌های مینگ چی‌کو درباره دوربین سامسونگ گلکسی S9 را بشنوید، قطعا خوش‌حال خواهید شد. اتفاقی بزرگ در راه است. برای اولین بار پرچمداران سری S سامسونگ از دوربین دوگانه بهره خواهند برد. سامسونگ سنسورهای جدیدی را چند روز قبل معرفی کرد که ارتقا بخشی از مشخصات در این سنسورها کاملا آشکار است. حساسیت در نور کم بهبود یافته، ضمن آن‌که سنسور جدید همانند گوگل پیکسل 2 از فناوری فوکوس دوال پیکسل برای ثبت تصاویر پرتره استفاده خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌های دوربین سامسونگ گلکسی S9 می‌توان به ضبط ویدئوهای سوپر اسلوموشن اشاره کرد که با نرخ 1000 فریم بر ثانیه به ثبت خواهند رسید. در تکنولوژی سامسونگ، برخلاف سونی که از سه لایه درهم ادغام شده برای ثبت چنین ویدئوهایی بهره می‌برد، از دو لایه استفاده خواهد شد و سپس ترکیب آن دو به یک ماژول DRAM اضافه خواهد شد تا با این کار از بروز مشکلات حقوقی مربوط به ثبت پتنت جلوگیری شود. به‌نظر می‌رسد این سنسور جدید در ماه نوامبر به تولید انبوه می‌رسد.

نوشته ویژگی‌های جدیدی که انتظار داریم در سامسونگ گلکسی S9 وجود داشته باشند اولین بار در پدیدار شد.