ویکی لیکس هزاران سند محرمانه سیا را افشا کرد

ویکی لیکس هزاران سند محرمانه سیا را افشا کرد
ویکی لیکس ساعاتی قبل مجموعه‌ای از اطلاعات را افشا کرد که به نظر می‌رسد حاوی مستندات گسترده‌ای از اطلاعات محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بوده‌اند. این اسناد که بانام “Vault 7” منتشرشده‌اند، شامل ۸۷۶۱ سند هستند که ویکی لیکس ادعا می‌کند حاوی “اکثر ابزارهای هک سازمان سیا از جمله نرم‌افزارهای مخرب، ویروس‌ها، تروجان ها، روزنه‌های امنیتی، بدافزارهای ریموت کنترل برای نفوذ به سیستم‌ها و اسناد و مدارک مرتبط دیگر” هستند.

واکنش اولیه کارشناسان نشان داد، ظاهرا افشای این اطلاعات قانونی بوده است؛ اما افشای این اطلاعات می‌تواند عواقب سنگینی برای سازمان سیا در برداشته باشد. در واقع افشای این اطلاعات هم می‌تواند توانایی‌های سیا برای جمع‌آوری اطلاعات را تضعیف کند و هم به وجه‌ی بین‌المللی سازمان خدشه وارد کند.

در این افشاگری، اطلاعاتی در مورد قابلیت‌های سازمان سیا و ابزارهای آن مانند آسیب پذیری‌های سیستم‌عامل‌های آی او اس و اندروید، استراتژی‌هایی برای تخریب چت رمزگذاری شده (البته بدون تضعیف رمزگذاری) اشکالات ویندوز و حتی تبدیل کردن تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ به دستگاه‌های شنود، افشا شده است.

دیوید کندی، مدیرعامل شرکت امنیتی TrustedSec و کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در این مورد می‌گوید: “با توجه به اطلاعاتی که در اختیارداریم، به نظر می‌رسد که این افشاگری کاملا قانونی بوده است و نشان‌دهنده قابلیت‌های بسیار گسترده سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا است؛ اما به نظر می‌رسد که در این افشاگری بسیاری از اطلاعات از دست رفته باشند، ازجمله کدهای مستقیم مورد استفاده برای این ابزارها. “

توییت ویکی لیکس

ویکی لیکس ادعا می‌کند که اسناد مورد نظر را کاملا تدوین کرده است؛ اما با اظهارنظرهایی از این‌ دست، میزان کامل بودن اطلاعات افشا شده، مورد بحث قرار گرفته است. در واقع از نظر کارشناسان امنیتی، به‌رغم ادعاهای ویکی لیکس، این اطلاعات فاش شده تنها بخش بسیار کوچکی از ابزارها و قابلیت‌های سازمان سیا است. ویکی لیکس همچنین اعلام کرده، اطلاعات محرمانه دیگری از سیا را هم در آینده افشا می‌کند.

جیک ویلیامز، بنیان‌گذار شرکت امنیتی Rendition Infosec، می‌گوید: “فکر نمی‌کنم این اطلاعات همه چیز باشند. این افشاگری به‌احتمال بسیار زیاد، تنها نمای بسیار محدودی از کل شبکه ابزارها و سیستم‌های هک سازمان است.”

به‌عنوان مثال در این افشاگری ویکی لیکس، هیچ اشاره‌ای به آی او اس ۱۰ نشده، سیستم‌عاملی که ماه‌هاست به بازار عرضه شده است.

به هر حال، همین میزان افشای اطلاعات هم می‌تواند عواقبی برای سازمان سیا و کاخ سفید در پی داشته باشد. در واقع با توجه به فضای سیاسی قطبی در ایالات متحده و کینه‌توزی‌های اخیر رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، چنین اطلاعاتی می‌تواند تنش‌هایی در خارج و داخل برای دولت آمریکا به وجود بیاورد.

.

منبع: wired

نوشته ویکی لیکس هزاران سند محرمانه سیا را افشا کرد اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.