پتنت جدید اپل احتمالا به تولید لنزهای بهتر با برجستگی کم‌تر کمک خواهد کرد

طی سالیان گذشته، دوربین اسمارت‌فون‌ها به میزان چشمگیری ارتقا یافته‌اند و کیفیت تصویر و طیف دینامیکی ثبت شده توسط آن‌ها با برخی دوربین‌های اختصاصی رقابت می‌کند. با این‌حال نوآوری موضوعی است که در لنزهای دوربین اسمارت‌فونی به‌ندرت مشاهده می‌شود. چنین وضعیتی موجب می‌شود تا یک اسمارت‌فون باریک از فضای لازم برای به‌کارگیری پیکره‌بندی‌های لنزی بزرگ‌تر یا دقیق‌تر برخوردار نباشد. اما با توجه به پتنت‌های اخیر اپل، رویه حاکم احتمالا به‌زودی تغییر خواهد کرد.

پتنت جدید اپل به پیکره‌بندی یک لنز جذاب اشاره دارد

به گفته وب‌سایت AppleInsider، کمپانی اپل اخیرا پتنت‌های مربوط به یک “سیستم لنز خم شده” را ثبت نموده است. این پتنت توصیف‌کننده سیستم پیچیده‌ای از المان‌های لنز و منشورها جهت هدایت نور به سمت حسگر مستقر در بخش تحتانی است. بعلاوه پتنت به فاصله کانونی 80 تا 200 میلی‌متری معادل با حالت فول‌فریم اشاره می‌کند. اما دلیل اهمیت این موضوع چیست؟

لنزهای دوربین با فواصل کانونی بزرگ‌تر در زمینه ثبت جزئیات سوژه‌های دوردست عملکرد مناسب‌تری دارند. اما دستیابی لنزها به فاصله کانونی طولانی‌تر عموما مستلزم افزایش اندازه فیزیکی آن‌ها خواهد بود. این پدیده برای آن‌دسته از کاربران که به وجود ماژول‌های غول‌پیکر دوربین در اسمارت‌فون خود علاقه ندارند؛ ناخوشایند به‌نظر می‌رسد. اما در صورت عملیاتی شدن فناوری معرفی شده در پتنت جدید اپل، آی‌فون‌های آینده احتمالا مجهز به لنزهای تله‌فوتو قدرتمند و بدون هرگونه بیرون‌زدگی خواهند بود.

البته در حال حاضر کلیه موارد مطرح شده صرفا یک گمانه‌زنی هستند؛ چرا که ثبت یک پتنت، تضمین‌کننده عرضه قابلیتی جدید در آی‌فون آینده نخواهد بود. اما در صورت تحقق این امر، یقینا شاهد معرفی یکی از جالب‌ترین نوآوری‌ها در حوزه عکاسی اسمارت‌فونی خواهیم بود.

نوشته پتنت جدید اپل احتمالا به تولید لنزهای بهتر با برجستگی کم‌تر کمک خواهد کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.