پتنت جدید اپل به استفاده از فناوری تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر در اپل واچ اشاره دارد

پارسال شرکت اپل درخواست خود برای ثبت یک پتنت را ارایه کرد و در روز پنج‌شنبه گذشته، این پتنت توسط دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (از طریق وب‌سایت PatentlyApple) منتشر شد. پتنت مذکور نشان می‌دهد که اپل بر روی روشی جهت استفاده از فناوری تاچ آی‌دی در اپل واچ آینده خود کار می‌کند. پتنت ثبت شده، “Antenna Assemblies For Watch Bands” نام دارد و به بحث پیرامون تکنیکی می‌پردازد که امکان استقرار آنتن‌ها درون بند یک ساعت را فراهم می‌کند. به منظور حفظ راحتی ابزار پوشیدنی، آنتن‌ها از قابلیت خم‌شوندگی، انعطاف‌پذیری و کشیدگی برخوردار هستند.

آنتن موجود درون بند ساعت به بدنه گجت متصل خواهد شد و نمایشگر نیز می‌تواند به‌عنوان یک دستگاه با قابلیت درک فرامین لمسی، سنجش فشار، دما یا یک حسگر اثرانگشت عمل نماید. یکی از پتنت‌های اپلی منتشر شده در اوایل سال جاری، نحوه کار اپل بر روی فناوری جدید را نمایش داد. این فناوری به منظور شناسایی هویت کاربر حتی در دستگاه‌های اپل واچ از الگوی کف دست وی استفاده می‌کرد. اما پتنت ثبت شده طی هفته گذشته مشخصا نمایانگر یک اسکنر اثرانگشت است. اگرچه به‌کارگیری چنین مشخصه‌ای یقینا به احرازهویت شخص استفاده‌کننده از اپل واچ کمک خواهد کرد؛ اما اکنون این دستگاه با سرویس پرداخت همراه اپل موسوم به Apple Pay سازگاری دارد. کاربران اپل واچ در عوض استفاده از یک اسکنر بیومتریکی جهت تائید تراکنش‌های اپل پی، اقدام به تعریف یک رمزعبور ۴ رقمی نموده و از آن برای احرازهویت خود بهره می‌گیرند.

گوشی آی‌فون X اپل در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ روانه بازار شد و از آن زمان به بعد، اپل در عوض به‌کارگیری تاچ آی‌دی در هندست‌های خود از فناوری فیس آی‌دی استفاده کرد. اما در سال ۲۰۲۰ این رویکرد احتمالا دست‌خوش تغییر خواهد شد. بسیاری از کاربران آی‌فون خواهان بازگشت سیستم تاچ آی‌دی هستند. یکی از تحلیل‌گران موسسه Barclays در اوایل سال جاری با زنجیره تامین اپل ملاقات کرد. پس از این دیدار، وی ادعا کرد که مدل‌های سال ۲۰۲۰ آی‌فون از اسکنر اثرانگشت آکوستیکی یکپارچه با نمایشگر بهره خواهند برد. البته این پدیده بدان معنا نیست که اپل از به‌کارگیری فناوری فیس آی‌دی صرف‌نظر خواهد کرد. هندست‌های سال آینده اپل کماکان به‌همراه سیستم تشخیص چهره روانه بازار خواهند شد. بایستی به‌خاطر داشت که اپل عمدتا با هدف کاهش اندازه چانه تحتانی آی‌فون اقدام به حذف تاچ آی‌دی از هندست‌های خود نمود. با این‌حال، اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر؛ همانند نمونه مورد اشاره برای اپل واچ آینده به غول کوپرتینویی امکان خواهد داد تا در مدل‌های آی‌فون سال آینده خود از ۲ روش مختلف امنیت بیومتریکی بهره‌برداری نماید.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، یکی از مدل‌های آی‌فون سال آینده صرفا از فناوری تاچ آی‌دی استفاده خواهد کرد. در واقع این هندست، آی‌فون SE 2 نام دارد. با توجه به این‌که اسمارت‌فون مذکور از الگوی طراحی آی‌فون ۸ بهره خواهد برد (اما همانند هندست‌های امسال اپل شامل آی‌فون ۱۱، آی‌فون ۱۱ پرو و آی‌فون ۱۱ پرو مکس از تراشه A13 بایونیک استفاده می‌کند)؛ لذا شاهد بازگشت دکمه هوم و مشخصه تاچ آی‌دی خواهیم بود.

پتنت ثبت شده اپل در خصوص استقرار آنتن‌ها در بندهای ساعت از به‌کارگیری احتمالی اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر برای اپل واچ حکایت دارد

این پتنت ابتدا در روز ۱ مه سال ۲۰۱۸ ثبت شد و به استفاده از آنتن‌های یکپارچه انعطاف‌پذیر در بندهای ساعت و در نتیجه افزایش فضای خالی درون دستگاه جهت به‌کارگیری مشخصه تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر اشاره داشت. با این‌حال پتنت مذکور غالبا به نقش این آنتن‌ها در زمینه کمک‌رسانی به اپل واچ جهت برقراری ارتباط بی‌سیم اشاره داشت. به‌عنوان مثال، سند پتنت خاطرنشان می‌کند که “برخی دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل معمول و مشخصا دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی دارای عملکرد نسبتا محدودی بوده و یا صرفا قادر به اجرای مجموعه ویژه‌ای از اعمال یا کارها هستند. ارائه دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی نظیر یک ساعت با قابلیت برقراری ارتباط بی‌سیم احتمالا اقدامی مطلوب به‌شمار می‌رود. توصیفات مطرح شده در این سند به یک دستگاه پوشیدنی اشاره دارد؛ ساعتی که از طریق آنتن تعبیه شده درون بند خود قادر به برقراری ارتباط بی‌سیم خواهد بود.”

تصویر دیگری از پتنت اخیر اپل

البته مدل‌های سیم‌کارت‌خور (GPS + Cellular) اپل واچ‌های سری ۳، ۴ و ۵ حتی بدون وجود آی‌فون نیز قادر به دریافت/برقراری تماس، ارسال یا دریافت پیام‌ها، استفاده از سیری برای اطلاع از مسیرها و ارسال iMessages، پخش موسیقی، استفاده از اپل مپس، اطلاع از وضعیت هوا، دنبال کردن قیمت سهام، استفاده از مشخصه Walkie-Talkie و سایر امکانات هستند.

یقینا به‌نظر می‌رسد که اپل برای بندهای اسمارت‌واچ خود، ایده‌های فراوانی را در ذهن دارد. در فصل تابستان این کمپانی موفق به ثبت پتنت جدیدی برای بندهای ساعت شد. بر روی یکی از این بندها، یک لنز دوربین تعبیه شده بود. کاربران به منظور عکاسی یا فیلم‌برداری از زوایای مختلف می‌توانند دوربین موجود بر روی بند ساعت را تنظیم نمایند.

نوشته پتنت جدید اپل به استفاده از فناوری تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر در اپل واچ اشاره دارد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.