پرتاب ۱۲ ماهواره‌اینترنت اشیا توسط چین

دولت چین در نظر دارد طی یک برنامه سه‌ساله، سامانه وسیعی از ماهواره‌های مبتنی بر پیوندهای لیزری را در مدار زمین قرار دهد و به‌این‌ترتیب فناوری اینترنت اشیا با پیشرفت بسیار زیادی همراه خواهد شد.
مقامات ارشد شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) به‌طور رسمی اعلام کردند که چین در سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد پرتاب فشرده چندین ماهواره برای تقویت و گسترش سامانه مستقر در فضای شبکه اینترنت اشیا (IoT) در این کشور خواهد بود.
 
شرکت علوم و صنایع هوافضای چین قرار است ۱۲ ماهواره از پروژه Xingyun را با هدف توسعه پوشش اینترنت اشیا به مدار زمین ارسال کند. این سامانه، اولین شبکه ماهواره‌ای موج کوتاه چین محسوب می‌شود. شرکت علوم و صنایع هوافضای چین در نظر دارد برای تکمیل سه مرحله پیش‌بینی شده برای اتمام این طرح، مجموعاً ۸۰ ماهواره به فضا بفرستد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این طرح جاه‌طلبانه تا تکمیل نهایی شبکه ادامه داشته و در حدود سال ۲۰۲۳ میلادی به پایان خواهد رسید.
 
لازم به توضیح است که مرحله اول این پروژه پس از پرتاب دو ماهواره Xingyun-2  شماره ۱ و ۲ به مدار خود در ماه می سال جاری به پایان رسید. این ماهواره‌ها دارای فناوری ویژه و بسیار پیشرفته‌ای بوده و از پیوندهای لیزری بین ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. این قابلیت به آن‌ها اجازه می‌دهد در مسافت‌های طولانی ارتباط برقرار کنند و از این رو سرعت عمل و عملکرد زمان واقعی خدمات ارتباطی به میزان چشمگیری ارتقا پیدا می‌کند.
 
شرکت علوم و صنایع هوافضای چین در خاتمه اعلام کرد: طی مرحله دوم این پروژه، ۱۲ ماهواره در سال آینده پرتاب خواهد شد که افزوده شدن آن‌ها به ماهواره‌های پیشین، باعث بهبود بیشتر خدمات جهانی پروژه می‌شود.
 
اینترنت اشیا نقش مهمی در آینده فناوری و زندگی انسان داشته و مبتنی بر پوشش فضای گسترده ای خواهد بود. استفاده از ماهواره‌های جدید چین، امکان اتصال آسان بین دستگاه‌های مختلف مربوط به اینترنت اشیا را در همه شرایط جوی و چندین زمینه مختلف فراهم می‌کند. به گفته مهندسان، پیش‌بینی می‌شود پروژه Xingyun نقاط کور ارتباطی مشاغل اینترنت اشیا را که به دلیل پوشش ضعیف شبکه‌های ارتباطی بی سیم تلفن همراه به وجود آمده اند، حل کند.