پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند؟!

پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند

اگر قصد دارید رایانه شخصی‌تان را به‌روز کرده یا تصمیم گرفته‌اید لپ‌تاپ جدیدی خریداری نمایید، بدون تردید تنوعی را که یکی-دو سال اخیر در دنیای پردازنده به چشم می‌خورد، متوجه شده‌اید.

از سال ۲۰۱۹ شرکت AMD گام مهم و بزرگی را با هدف پایان بخشیدن به سلطه‌گری کمپانی اینتل در بازار پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ، برداشته و با عرضه محصولات متعدد با قیمت مناسب سعی می‌کند این راه طولانی را سریع‌تر از زمان عادی پشت سر بگذارد.

اما در حقیقت از بین این دو غول بزرگ دنیای تکنولوژی کدام یک انتخاب بهتری برای لپ‌تاپ یا رایانه شخصی خواهد بود، پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همراه شوید…

 

پردازنده‌های دسکتاپ

پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند

در گذشته نه‌چندان دور، پردازنده‌های ای‌ام‌دی علاوه‌بر قیمت پایین‌تر عملکرد ضعیف‌تری را هم از خود به نمایش می‌گذاشتند.

اما این مسئله حداقل در دو سال اخیر صدق نمی‌کند چراکه سی‌پی‌یوهای ای‌ام‌دی با تنوع بالا و در بازه‌های قیمتی مختلف عرضه شده‌اند که در بعضی مدل‌ها قادر هستند، حتی از نمونه‌ پردازنده‌های اینتل هم‌رده‌شان عملکرد بهتری را نشان دهند.

هردو کمپانی در مدل‌های پایین‌رده محصولاتی ۴۰ الی ۵۰ دلاری دارند که از نظر سرعت پردازنده‌ در یک محدوده قرار می‌‌گیرند و سعی می‌کنند برای کاربری‌های سبک پرفورمنس روانی را داشته و از نظر مصرف انرژی نیز بهینه باشند.

در مدل‌های بالارده و پرچم‌دار، ای‌ام‌دی تراشه رایزن ۹ 3950X را معرفی نموده که با وجود ۱۶ هسته پردازشی و توانایی مدیریت ۳۲ ترد و قیمتی ۷۲۲ دلاری یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های خرید کاربران محسوب می‌گردد.

پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند

البته یکی از سریع‌ترین سی‌پی‌یو تولید شده تا به امروز، متعلق به کمپانی اینتل و مدل Core i7 10900K است. این پردازنده نسل دهم، با بهره‌گیری از معماری کامت‌لیک، ۱۰ هسته و ۲۰ ترد، کلاک فوق‌العاده ۵.۳ گیگاهرتزی برای استفاده تک هسته‌ای و ماکزیمم کلاک ۴.۸ گیگاهرتز در حالت چند هسته‌ای را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

قرار گرفتن هوش مصنوعی در کنار این پردازنده‌ها باعث جلوگیری از افزایش دمای سی‌پی‌یو حتی در حین انجام وظایف سنگین و مدیریت بهتر منابع خواهد شد که بدون شک در بازار اینتل را در جایگاه بالاتری نسبت به ای‌ام‌دی قرار خواهد داد.

برای کسانی که به‌دنبال یک پردازنده میان‌رده تمام‌عیار هستند شاید بهترین انتخاب تراشه اینتل Core i5 9400F باشد که با وجود قیمت مناسب، عملکردی فراتر از انتظار ارایه می‌کند. البته گزینه جذاب دیگری که اخیرا در بازار عرضه گشته سی‌پی‌یو رایزن 7 3700X بوده که با ۸ هسته و ۱۶ ترد توانایی پشت سر گذاشتن دستاورد اینتل را دارد.

همچنین مدل‌های پردازنده‌های سری ۲۰۰۰ رایزن در بازار فعلی شاید نتوانند قدرتی مانند تازه‌ترین نمونه‌های رونمایی شده را فراهم کنند اما، از نظر قیمت بسیار به‌صرفه هستند.

پردازنده‌های لپ‌تاپ

پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند

بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ فعلا با داستانی کاملا متفاوت در حال روایت است. اغلب دستگاه‌های فعلی بازار از پردازنده‌های کمپانی اینتل بهره می‌برند و دیوایس‌هایی که به شرکت ای‌ام‌دی اعتماد کرده‌اند، انگشت‌شمار هستند، اما این بدین معنا نیست که چنین محصولاتی عملکرد مناسبی نداشته یا به‌صرفه نیستند.

باید افزود که از اواخر سال ۲۰۱۹ و در سال جاری، شرکت‌های بیشتری تمایل به استفاده از پردازنده‌های ای‌ام‌دی به‌عنوان قلب تپنده لپ‌تاپ خود دارند و همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، این اتفاق به دلیل قیمت پایین‌تر این تراشه‌ها در مقایسه با محصولات اینتل رخ داده است.

از لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های ای‌ام‌دی بهره می‌برند، می‌توان به ایسر سویفت ۳، سرفیس ۳ مایکروسافت و ایسوس راگ زفیروس Z14 اشاره کرد.

پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند

تراشه پرچم‌دار رایزن 4900HS یکی از بهترین انتخاب‌های موجود در بازار بوده که به‌ آسانی قادر است، محصولات محبوبی مثل مدل شش هسته‌ای Core i7 9750H یا حتی سی‌پی‌یو هشت هسته‌ای Core i9 9880HK را پشت سر بگذارد.

محصول مورد بحث ای‌ام‌دی با ۸ هسته‌، ۱۶ ترد و کلاک ۴.۳ گیگاهرتزی یکی از به‌صرفه‌ترین مدل‌هایی است که می‌توانید، خریداری کنید ولی بد نیست بدانید که هنوز مشکل تولید گرمای زیاد در لپ‌تاپ‌های قدرتمند به درستی برطرف نشده‌ و به‌خاطر طراحی فشرده و ظریف دستگاه‌های قابل حمل نباید انتظار بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت سی‌پی‌یوهای قدرتمند به‌صورت مداوم باشید.

سوای از تلاش‌های قابل ملاحظه شرکت ای‌ام‌دی، هنوز هم اینتل به‌عنوان حاکم این بازار شناخته می‌شود و احتمالا در صورت انتخاب یک پردازنده ای‌ام‌دی، برای تهیه مدل مورد نظرتان کمی به دردسر بیفتید، اما درنظر داشته باشید که در سال ۲۰۲۰ نباید به سادگی از پردازنده‌های ای‌ام‌دی چشم‌پوشی کنید.

پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند

البته اینتل هم نمی‌خواهد، قافیه را به راحتی باخته و این بازار پر سود را دو دستی به رقیب دیرینه تقدیم کند، به همین خاطر نسل دهم پردازنده‌های این تولیدکننده با قابلیت‌های هیجان‌انگیزی مثل مدیریت بهتر هسته‌ها با هوش مصنوعی، جلوگیری از ایجاد مشکلات افزایش دمای سی‌پی‌یو و سرعت کلاک بیشتر را فراهم خواهد کرد.

همچنین در حال حاضر نمونه‌های پرچم‌دار نسل دهم و پردازنده‌های نسل نهم اینتل در مدل‌های 9900KS و 9700K بهترین گزینه برای گیمینگ و وظایفی مانند رندرهای سنگین گرافیکی هستند و ام‌ای‌دی کار سختی را برای شکست دادن موارد یاد شده، پیش‌رو دارد.

برای تراشه‌های میان‌رده لپ‌تاپ نیز بازهم همه‌چیز تقریبا برابر است و در بازه‌های قیمتی گوناگون محصولاتی متنوعی را می‌توان یافت که امکانات قابل قبولی داشته، گاها در حد نمونه‌های پرچم‌دار قد علم می‌کنند و اگر قصد انجام بازی با نرخ فریم بالا یا رزولوشن ۱۰۸۰ نداشته باشید، بعید است با خرید مدل‌های میان‌رده با مشکل خاصی روبرو شوید.

 

نتیجه‌گیری

پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند

باید گفت که در حال حاضر تفاوت چندانی بین یک پردازنده پرچم‌دار ساخت ای‌ام‌دی یا اینتل وجود ندارد ولی موضوع بسیار مهم، این است که نباید پردازنده را به تنهایی به‌عنوان یک عامل تصمیم گیرنده برای خرید یک رایانه شخصی یا لپ‌تاپ در نظر گرفت، چراکه بنچمارک سی‌پی‌یو به‌تنهایی نمی‌تواند بیان‌گر ضعیف یا قدرتمند بودن دیوایس مورد نظر باشد و عوامل مختلفی برای نتیجه‌گیری در این زمینه دخیل هستند.

از سوی دیگر پردازنده‌های ای‌ام‌دی سری ۳۰۰۰ رایزن، عملکرد مناسبی را در کنار قیمت مناسب برای خریداران به ارمغان می‌آورند و مدل‌های میان‌رده ۳۶۰۰ یا سی‌پی‌یو پرچم‌دار 3950X انتخاب بسیار بهتری برای گیمرها به‌شمار می‌روند.

نه اینکه پردازنده‌های اینتل به‌خوبی رقیب همیشگی‌اش نیستند، بلکه قیمت بالای آن‌ها در این روزها به یک پاشنه آشیل برای این کمپانی آمریکایی تبدیل شده و اگر آماده باشید هزینه مورد نیاز برای تهیه ‌آن‌ها را بپردازید، عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش خواهند گذاشت.

مورد مهم دیگر این است که اگر قصد ارتقا دادن مغز متفکر دستگاه مورد نظرتان را داشته باشید، بدون تردید بازهم ای‌ام‌دی گزینه مناسب‌تری محسوب می‌گردد چراکه اخیرا این سازنده اعلام نموده که مادربوردهای فعلی نیز حتی از جدیدترین سی‌پی‌یوهایی که در سال جاری عرضه خواهند شد، پشتیبانی می‌کند.‌

این درحالیست که مجبور هستید برای ارتقا و تعویض یک پردازنده اینتل، هزینه خرید یک مادربورد جدید را هم پرداخت کرده و به‌نوعی خرجی اضافی را متحمل شوید.

البته طرفداران اینتل هنوز هم نسبت به خرید محصولات این کمپانی علاقمند هستند چراکه ممکن است قابلیتی مانند: مجازی‌سازی بهتر اکوسیستم‌ها یا ویژگی‌های دیگر برای آن‌ها کاربردی باشد. نظر شما چیست، شما از بین پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی کدام را ترجیح می‌دهید ‌و‌ چرا؟

نوشته پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.