پردازنده Kirin 980 ، هواوی را به سردمدار دنیای طراحی پردازنده ها تبدیل کرد

پردازنده Kirin 980

شاید باورش برایتان کمی دشوار باشد اما شرکت هواوی اکنون به یکی از پیشتازان حوزه طراحی و تولید پردازنده ها تبدیل شده است. این شرکت چینی که اکثر کاربران آن را به عنوان تولید کننده گوشی های هوشمند می شناسند اخیرا و در حین برگزاری نمایشگاه IFA 2018 از اولین پردازنده ۷ نانومتری طراحی شده برای گجت های اندرویدی و یا پردازنده Kirin 980 پرده برداری کرد.آنطور که از توضیحات ارائه شده توسط کارشناسان این شرکت چینی مشخص است پردازنده Kirin 980 به راحتی تمامی رقبای موجود در بازار و از جمله سرسخت ترین آنها، اسنپدراگون ۸۴۵ را هم در بحث بازدهی و هم در بحث بهینه بودن مصرف انرژی شکست داده و برند هواوی را به یک شرکت پیشتاز در حوزه تولید پردازنده های مخصوص گجت های اندرویدی تبدیل خواهد کرد.

بهره مندی این پردازنده از فناوری ۷ نانومتری باعث شده تا هواوی بتواند در تولید آن ترانزیستور های بیشتری را به کار ببرد. به بیان دیگر تعداد ترانزیستور های به کار رفته در طراحی این پردازنده در مقایسه با تعداد ترانزیستور های موجود در پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ افزایشی ۶۰ درصدی را نشان می دهد.

در بحث نو آوری نیز شاهد پیشرفت های چشمگیر این پردازنده در مقایسه با سایر رقبای موجود در بازار هستیم. این پردازنده ۷ نانومتری اولین نمونه ای است که از هسته هایی از نوع ARM Cortex A76 بهره می برد و علاوه بر این تراشه گرافیکی Mali G76 را نیز در ساختار خود جای داده است؛ پردازنده جدید شرکت هواوی از ۴ هسته از نوع Cortex A76 و چهار هسته از نوع A55 تشکیل شد است.

به گفته شرکت ARM که وظیفه طراحی هسته های پردازنده هواوی را بر عهده داشته است، هسته های Cortex A76 به لحاظ قدرت و توانایی های پردازشی در کلاس پردازنده های لپ تاپ ها قرار می گیرند.

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط شرکت هواوی می دانیم که قدرت پردزشی پردازنده Kirin 980 در مقایسه با نمونه پیشین و یا Kirin 970 پیشرفتی ۷۵ درصدی داشته و تراشه گرافیکی Mali G76 تعبیه شده در آن نیز در مقایسه با نمونه پیشین افزایش قدرتی معادل ۴۶ درصد را نشان خواهد داد.

از جمله دیگر قابلیت های اضافه شده به این پردازنده جدید می توان به پشتیبانی آن از حافظه های رم از نوع  DDR4X با  حداکثر سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتز اشاره کرد که باعث خواهد شد تا نرم افزار های شما سریع تر باز شده و بازی های سنگین گرافیکی را نیز با کیفیت و سرعت بیشتری اجرا نمایید؛ کاربران می توانند انتظار پیشرفت سرعت ۲۰ درصدی را در انجام بازی ها در مقایسه با پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ داشته باشند.

هوش مصنوعی یکی دیگر از حوزه هایی است که پردازنده جدید شرکت هواوی بر روی آن متمرکز شده است. همانطور که می دانید پردازنده قبلی شرکت هواوی نیز با برخورداری از واحد NPU توانست تا عملکرد قابل توجهی را در بحث فناوری هوش مصنوعی به نمایش بگذارد و حال باید بدانید که جدید ترین پردازنده طراحی شده توسط این شرکت چینی از دو واحد NPU برخوردار است؛ پیشرفتی که آن را قادر ساخته تا ۴۵۰۰ تصویر در دقیقه را تجزیه و تحلیل کرده و سرعتی معادل دو برابر فناوری هوش مصنوعی موجود در پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ را به نمایش بگذارد.

اما قدرت پردازشی خارق العاده تنها پیشرفت اعمال شده در پردازنده جدید هواوی در مقایسه با پردازنده نسل پیشین این شرکت نیست. به گفته شرکت سازنده مصرف انرژی پردازنده Kirin 980 در مقایسه با پردازنده نسل پیشین ۵۷ درصد بهینه تر است و با اینکه تا به اینجای کار توضیح روشنی در مورد نحوه ساز و کار و دلیل این پیشرفت چشمگیر ارائه نشده اما گفته شده است که پردازنده جدید در موقعیت های سنگین پردازشی بسیار بهینه تر از نمونه پیشین عمل می کند.

کارشناسان شرکت هواوی ادعا می کنند که این پردازنده ۷ نانومتری جدید در بحث اجرای بازی های سنگین و در مقایسه با عملکرد پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ به میزان ۳۰ درصد انرژی کمتری را مصرف می کند و بدیهی است که این ویژگی عمر باتری بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

افزایش سرعت Wifi پشتیبانی شده توسط این پردازنده ۷ نانومتری به عدد۱۷۳۲  مگابایت بر ثانیه نمونه دیگری از نو آوری بی بدیل شرکت هواوی است و سرعت پشتیبانی شده در این بحث بیش از دو برابر میزان پشتیبانی شده توسط ماژول Wifi به کار رفته در پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ است.

بنا بر گمانه زنی ها به نظر می رسد که Mate 20 اولین گوشی ای باشد که در تولید آن از پردازنده Kirin 980 استفاده شده باشد؛ بی صبرانه منتظر معرفی رسمی این گجت و دیدن قابلیت های شگفت انگیز پردازشی آن هستیم.

 

 

نوشته پردازنده Kirin 980 ، هواوی را به سردمدار دنیای طراحی پردازنده ها تبدیل کرد اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.