پرفروش‌ترین برندهای بازار تلفن همراه در ایران مشخص شدند

امیر اسحاقی، دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل در مصاحبه اخیر خود به مشکلات متعدد در بازار موبایل و ایجاد اختلالات شدید و عرضه، تقاضا و قیمت گذاری تلفن همراه اشاره کرد. اسحاقی با اشاره به کاهش شدید واردات تلفن همراه به کشور گفت: در دو ماه اخیر مسائل مختلف مانند محدودیت واردات و عدم تخصیص ارز موجب شده تا اختلالات جدی در سفارش شرکت‌های وارد کننده به وجود بیاید و در نهایت واردات تلفن همراه در دو ماه اخیر نسبت به تیر ماه بیش از 10 برابر کاهش پیدا کرده است.

کاهش عرضه نسبت به تقاضا در بازار

وی ادامه داد: سال گذشته به درخواست انجمن، محدودیت سقف و سابقه برای شرکت‌های وارد کننده اعمال نشد زیرا برخی از شرکت‌ها تازه کار بودند و سابقه کمی داشتند، اما در سال جاری با اعمال این محدودیت‌ها، بسیاری از شرکت‌ها در ثبت سفارش دچار مشکل شدند. در نتیجه واردات تلفن همراه کاهش شدیدی پیدا کرده و تعداد یک میلیون و 183 هزار دستگاهی که در پایان شهریورماه وارد کشور شد، مربوط به سفارش‌های تیرماه و میانه مردادماه بود. این در حالیست که در شهریور ماه به دلیل آغاز سال تحصیلی تقاضا برای تلفن همراه افزایش پیدا کرد و بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه به فروش رسید که با مقایسه این رقم با تعداد واردات گوشی مشخص می‌شود که عرضه کمتر از تقاضا است. برهم خودن تعادل عرضه و تقاضا در بازار موبایل پیامد‌های خوشایندی را به همراه نخواهد داشت.

کمبود شدید موبایل در کمین است

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل با ذکر نمونه‌ای دیگر از کاهش عرضه تلفن همراه گفت: طبق آمارها در یک سال گذشته بیش از 15 میلیون و 500 هزار تلفن همراه در بازار ایران به فروش رفته، اما در همین مدت تنها تعداد 15 میلیون و 380 هزار دستگاه به کشور وارد شده است. در واقع بازار موبایل در حال حاضر با خطر جدی کمبود کالا مواجه است. انتظار داریم دولت با رفع موانع مختلف در جهت تسهیل تخصیص ارز، ثبت و واردات محصول، از خطر قریب‌الوقع کمبود کالا در بازار پیشگیری کند.

سامسونگ، پرفروش ‌ترین برند بازار ایران

اما بر اساس گزارش‌های سامانه همتا، در حال حاضر سامسونگ با در اختیار داشتن 52 درصد از سهم بازار موبایل در ایران، به عنوان پرفروش‌ترین برند بازار شناخته می‌شود. پس از سامسونگ برند شیائومی با 15 درصد در جایگاه دوم قرار دارد و سپس نوکیا، هوآوی و اپل به ترتیب با 13، 10 و 5 درصد در رتبه‌های بعدی هستند. از نظر ارزش مالی اپل با 19 درصد پس از سامسونگ در رتبه دوم قرار می‌گیرد و نوکیا به دلیل فروش گوشی‌های ساده ارزان قیمت، تنها دو درصد از ارزش مصرف بازار موبایل کشور را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر مدل سامسونگ A10s پرفروش‌ترین گوشی بازار ایران است، در بین محصولات اپل نیز آیفون 11 با فروش 148 هزار دستگاه در 12 ماه گذشته، محبوب‌ترین گوشی این برند محسوب می‌شود.

پرفروش ترین برند بازار ایران

نوشته پرفروش‌ترین برندهای بازار تلفن همراه در ایران مشخص شدند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.