پلی‌استیشن ۵ با بازی‌های کنسول PS3 و نسخه‌های قدیمی‌تر از آن سازگاری نخواهد داشت

تاکنون شایعات و گمانه‌زنی‌های متعددی پیرامون کنسول آینده پلی‌استیشن 5 شرکت سونی منتشر شده است. با این‌حال اکنون دیگر جای هیچ‌گونه گمانه‌زنی باقی نمانده است؛ زیرا سونی کلیه جزئیات موردنیاز در رابطه با پلی‌استیشن 5 را رسما موردتائید قرار داده است. کمپانی ژاپنی در روز 16 سپتامبر (26 شهریورماه) جزئیات مربوط به قیمت‌گذاری PS5 را رسما تائید کرد. به گفته سونی ورژن دیجیتالی این کنسول با برچسب قیمتی 399.99 دلاری به فروش خواهد رفت؛ در حالی‌که نسخه مجهز به درایو نوری بلوری با کیفیت اولترا اچ‌دی با قیمت‌گذاری 499 دلاری روانه بازار خواهد شد. پیش‌سفارش این دستگاه‌ها از روز 17 سپتامبر (27 شهریورماه) از طریق خرده ‌فروشی‌های منتخب آغاز شده است.

اکنون جیم رایان؛ مدیرعامل پلی‌استیشن در گفتگو با وبسایت Famitsu تائید کرده که پلی‌استیشن 5 با بازی‌های کنسول‌های پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 2 و پلی‌استیشن 1 سازگاری نخواهد داشت. پس از ما‌ه‌ها شایعه و گمانه‌زنی سرانجام مدیران پلی‌استیشن تائید کردند که کنسول بازی نسل آینده سونی صرفا با بازی‌های پلی‌استیشن 4 سازگار خواهد بود. حتی در اینصورت نیز کنسول مذکور از 99 درصد بازی‌های PS4 پشتیبانی خواهد کرد. در این میان کاربران تنها می‌توانند امیدوار باشند که بازی موردعلاقه آن‌ها جزو 1 درصد بازی‌های PS4 ناسازگار قلمداد نشود.

به گفته جیم رایان “در حال حاضر پلی‌استیشن 4 بیش از 100 میلیون کاربر دارد. به باور ما بازی‌های پلی‌استیشن 4 حقیقتا بایستی با پلی‌استیشن 5 سازگاری داشته باشند. بنابراین کنسول آینده از عناوین پلی‌استیشن 4 نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین ما ضمن دستیابی به این هدف بر روی توسعه حافظه‌های پرسرعت SSD و کنترلر جدید DualSense تمرکز نموده‌ایم. بنابراین متاسفانه پشتیبانی از بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌تر امکان‌پذیر نخواهد بود.”

در حال حاضر مشخص نیست که سازگاری معکوس پلی‌استیشن 5 با بازی‌های PS4 به چه شکل خواهد بود. روز گذشته شرکت سونی از سرویس PlayStation Plus Collection رونمایی کرد. این سرویس جدید به کاربران پلی‌استیشن 5 امکان خواهد داد تا به بسیاری از بازی‌های کلاسیک پلی‌استیشن 4 دسترسی داشته باشند.

پیش‌سفارش پلی‌استیشن 5 اکنون آغاز شده است

فرآیند پیش‌فارش پلی‌استیشن 5 اکنون مدتی است که آغاز شده است. نخستین مرحله فروش رسمی این کنسول‌ها از روز 12 نوامبر (22 آبان‌ماه) آغاز خواهد شد. کنسول جدید از روز 22 آبان‌ماه در کشورهای ایالات‌متحده، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزیلند و کره‌جنوبی قابل دسترس خواهد بود. با این وجود عرضه پلی‌استیشن 5 در بازارهای سایر مناطق جهان نیز از روز 19 نوامبر (29 آبان‌ماه) آغاز خواهد شد.

بدین ترتیب شاهد شکل‌گیری نبردی بزرگ میان شرکت‌های مایکروسافت و سونی در بازار خواهیم بود. نسخه دیجیتالی ایکس‌باکس سری S با برچسب قیمتی 299 دلاری عرضه می‌شود؛ در حالی‌که ایکس‌باکس سری ایکس با قیمت‌گذاری 499 دلاری در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. نخستین مرحله فروش رسمی این کنسول‌ها از روز 10 نوامبر (20 آبان‌ماه) آغاز خواهد شد. در این میان نبرد اصلی میان کنسول‌های پلی‌استیشن 5 مجهز به درایو نوری بلوری با کیفیت اولترا اچ‌دی و ایکس‌باکس سری ایکس شکل می‌گیرد. نکته جالب‌توجه اینکه 2 کنسول فوق دارای برچسب قیمتی مشابهی هستند. حدس و گمان‌های پیشین درست از آب در آمد؛ زیرا ایکس‌باکس در مقایسه با پلی‌استیشن 5 تقریبا 100 دلار ارزان‌تر است. با این‌حال چنین مزیتی صرفا برای مدل‌های ضعیف‌تر این کنسول‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

نوشته پلی‌استیشن 5 با بازی‌های کنسول PS3 و نسخه‌های قدیمی‌تر از آن سازگاری نخواهد داشت اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.