پژوهشگران MIT از حرکات دست و سیگنال‌های مغز برای کنترل ربات استفاده می‌کنند!

ربات پژوهشگران MIT از حرکات دست و سیگنال‌های مغز برای کنترل ربات استفاده می‌کنند!

دامنه استفاده از ربات بسیار گسترده و وسیع است، اما هماهنگ شدن حرکات ربات­‌ها با یک انسان و عملکرد عادی آن، چالشی بزرگ برای طراحان است. این عمل نیازمند برنامه‌ای قدرتمند بر پایه رفتار انسان با زبان و حرکاتش است. بااین‌حال، هم‌اکنون پژوهشگران MIT  با استفاده از رفتار بدن و امواج مغز، راهی برای عملکرد عادی ربات‌ها و کنترل آنها ارایه داده‌اند.

این گروه سیگنال‌های مغز انسان  را تحت کنترل درآورده‌اند. این سیگنال‌ها پتانسیل مرتبط با خطا (ErrPs) نامیده می‌شوند که به‌صورت طبیعی هنگامی‌که انسان متوجه یک مشکلی می‌شود، در مغز به وجود می‌آیند. این سیستم، زمانی‌که یک ربات شروع به فعالیت می‌کند، عملکرد مغز را نمایش می‌دهد و اگر ErrP در مغز اتفاق بیافتد (به دلیل عملکرد نادرست ربات در ذهن و ساختار مغز انسانی)، ربات فعالیت خود را متوقف کرده و آن کاربر رفتارش را اصلاح می‌کند. اصلاح این عمل با حرکات دست توسط آن کاربر انجام می‌گیرد؛ سپس رفتار ربات که نادرست به‌حساب آمده، حذف شده و با حرکت دست انسان جایگزین می‌شود.

یکی از این آزمایش‌ها با ربات بکستر (Baxter) که از نسل ربات‌های باز اندیش است صورت گرفته و بدین‌صورت است که دریل کردن آن روی یک تخته با سه نقطه مشخص‌شده از قبل انجام می‌شود. بکستر با نظارت یک انسان درصد موفقیت انتخاب نقطه خود را از ۷۰ به ۹۷ درصد در طی این آزمایش افزایش داد. در شرایط عادی، این آزمایش با کاربری انسانی صورت می‌گیرد که تاکنون آزمایش مشابهی را روی ربات انجام نداده است، بنابراین دیگر نیازی به بررسی مجدد و استفاده از ناظران جدید در مرحله اجرا نخواهد بود.

مسئول اصلی این گروه تحقیقاتی، جوزف دل‌پرتو Joseph DelPreto این‌گونه بیان کرد که این روش نسبت به اصلاح عملکرد ربات‌ها در گذشته بسیار دقیق‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود، زیرا که در این روش انسان برای اصلاح عملکرد ربات از سیستم از پیش تعیین‌ شده کمک نمی‌گیرد و بازخورد صحیح و نامناسب بسته به ErrP در مغز اوست که به‌صورت انتخابی انجام نمی‌شود.

هوش مصنوعی با رفتار شما سازگار خواهد شد، نه آنکه شما خود را با محیط و منطق او سازگار کنید.

همچنین دل پرتو اضافه کرد که این سیستم به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا با انسان دیگری در تعامل و تماس است.

کنترل عملکرد ربات‌ها به این روش، به انسان کمک می‌کند که چگونه گروهی از ربات‌ها را مدیریت کند و چگونه آنها را با محیط زندگی خود سازگار نماید. با بررسی و تحقیقات و تولیدات بیشتر در آینده‌ای نه‌چندان دور این سیستم رباتیکی به کمک افراد سالخورده و ناتوان و دیگر معلولان حرکتی و جسمی نیز خواهد آمد. آنها می‌توانند به انسان در راستای ناتوانی‌ها مانند یک پرستار کمک کنند. این سیستم خطاهای ماشینی در آنها را به‌شدت کاهش می‌دهد.

دنیلا راس Daniela Rus مشاور اصلی این طرح عنوان کرد:

دیگر لازم نیست انسان‌ها خود را برای محدودیت ماشین‌ها وفق دهند، ما به دنبال راهی هستیم تا ماشین مانند ما رفتار کند.

تحقیقات و تولیداتی مانند این، نشان می‌دهد که ما چقدر به ساخت و رسیدن به سیستم رباتیکی نزدیک شده‌ایم که مانند انسان رفتار می‌کند و کاملا طبیعی و عادی است. این اتفاق می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن درزمینه هوش مصنوعی و سیستم رباتیک باشد.

نوشته پژوهشگران MIT از حرکات دست و سیگنال‌های مغز برای کنترل ربات استفاده می‌کنند! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.