چرا باید تلویزیون ۸K بخریم؟

مدتی است که در بازار تلویزیون‌ها، رقابت بر سر ارائه آخرین تکنولوژی‌ها و اولین و بهترین بودن به اوج خود رسیده است. اگرچه اغلب مردم هنوز از نمایشگرها و تلویزیون‌های با کیفیت HD و Full HD استفاده می‌کنند و محتوای نمایشی را هم با همین کیفیت‌ها می‌بینند، اما نمایشگرهای 4K با تعداد پیکسل چهار برابری در طول و عرض از سال ۲۰۱۲ رشد آهسته و پیوسته‌ای داشته و کم‌کم بازار را در دست می‌گیرند.

امسال هم شاهد ظهور نسل جدید این نمایشگرها و چهار برابر شدن طول و عرض پیکسلی تلویزیون‌ها هستیم. شرکت‌های گوناگونی تلویزیون‌های جدید خود را با استاندارد 8K روانه بازار کرده‌اند و به تائید استانداردهای فراوانی، ال‌جی صاحب‌عنوان بهترین کیفیت 8K شده است؛ اما منظور از 8K چیست و چه فرقی با نسل‌های قبلی دارد؟ و آیا باید آن را بخریم؟

داستان این نام‌گذاری‌ها چیست؟

یک تصویر با فرمت 8K دربردارنده ۷۶۸۰ ردیف پیکسل افقی و ۴۳۲۰ ردیف پیکسل عمودی است؛ یعنی یک صفحه‌نمایش 8K دارای بیش از ۳۳ میلیون پیکسل است. به دلیل اینکه تعداد پیکسل افقی آن به عدد ۸۰۰۰ بسیار نزدیک است، آن را فرمت 8K می‌نامند. داستان 4K هم همین‌گونه است. تلویزیون‌های 4K رزولوشنی برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل دارند. همان‌طور که می‌بینید تعداد پیکسل‌های عرضه به عدد ۴۰۰۰ نزدیک است.

درک اندازه و تعداد پیکسل‌ها

اگر بخواهید بزرگی 8K را بهتر درک کنید، باید چند مقایسه ساده انجام دهیم. نمایشگرهای HD که اغلب مردم هنوز از آن استفاده می‌کنند و تقریباً استاندارد یکپارچه پخش شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، پخش آنلاین ویدیو و دیسک‌های بلو‌ری است، رزولوشنی برابر با ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد. این بدان معنی است که یک نمایشگر HD دارای بیش از ۲ میلیون پیکسل است.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یک نمایشگر 4K از ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل تشکیل‌شده و با بهره‌گیری از ۸ میلیون پیکسل تصاویر را می‌سازد. این در حالی است که یک نمایشگر 8K با رزولوشن ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل بیش از ۳۳ میلیون پیکسل در اختیارتان می‌گذارد؛ یعنی اینکه رزولوشن تلویزیون 8K چهار برابر تلویزیون 4K و ۱۶ برابر تلویزیون Full HD است.

به زبان ساده، هنگام استفاده از یک تلویزیون 8K (حالا هرچقدر بزرگ) پیکسل‌های تشکیل‌دهنده یک تصویر 8K با چشم معمولی انسان غیرقابل تشخیص هستند.

داستان محتوا و فیلم‌های 8K

تعریف 8K به‌عنوان فرمت ویدیویی Ultra High Definition که کیفیتی چهار برابر فرمت 4K دارد، فهم و درک آن را آسان می‌سازد؛ اما حالا سؤال مهم‌تری مطرح می‌شود: آیا واقعاً به 8K نیاز داریم؟

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های پاسخ به این سؤال، بررسی میزان محتوای موجود برای این فرمت ویدیویی است. اگر بخواهیم سردستی و فوری به این موضوع جواب دهیم، اکنون به‌جز تعدادی ویدیوی تست تولیدشده توسط سازندگان تلویزیون‌های 8K، تقریباً هیچ محتوای اصلی 8K در دسترس نداریم.

اما توجه داشته باشید که با توجه به نیازهای بازار در مدت‌زمان کوتاهی این مشکل مرتفع خواهد شد. هم‌اکنون یکی از کانال‌های شبکه ملی تلویزیون ژاپن با کیفیت 4K و 8K در حال پخش است. همچنین شبکه‌های زیادی در ژاپن، کره جنوبی و چین در حال برنامه‌ریزی برای پخش 8K مسابقات المپیک ۲۰۲۰ ژاپن هستند. البته نباید این موضوع را از یاد برد که فرمت 8K مجموعه بسیار عظیمی از داده‌ها و اطلاعات است و انتقال آن‌ها از هر طریقی نیازمند استانداردهای عالی برای فشرده‌سازی داده‌ها و همچنین پهنای باند بسیار بالایی است. به شکل تئوری برای پخش بهینه کیفیت 4K نیازمند خط اینترنت ۲۵ مگابیت‌ بر ثانیه هستید و برای فرمت 8K هم این میزان باید حداقل دو برابر شده و به ۵۰ مگابیت بر ثانیه برسد.

هم‌اکنون فیلم‌های کمی وجود دارند که فرمت 8K داشته باشند و هنوز بسیاری از فیلم‌ها با کیفیت 4K ضبط و پخش می‌شوند؛ اما در این میان استثنائاتی هم به چشم می‌خورند. برای مثال فیلم نگهبانان کهکشان ۲ با دوربین 8K  Vista Visionشرکت RED و با کیفیت 8K فیلم‌برداری شد؛ اما برای پخش سینمایی کیفیت آن به 4K تقلیل یافت و برای انتشار اینترنتی، به دلیل حجم بالای داده‌های صحنه‌های اکشن، آن را به 2K تبدیل کردند.

با توجه به زیرساخت‌های موجود برای ضبط و پخش 4K به نظر می‌رسد که علاقه مالی یا تبلیغاتی چندانی برای سفر به 8K وجود ندارد. هرچند که در بازار سرمایه و تبلیغات این داستان به‌سرعت قابل‌تغییر است. به‌گونه‌ای که اکنون استودیوی برادران وارنر فیلم اعجاب‌انگیز «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی» استنلی کوبریک را با کیفیت 8K از روی نگاتیو اسکن کرده و در حال آماده‌سازی آن است.

یا برزیل در مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ برخی مسابقات را با کیفیت 8K برای تماشاچیان حاضر در موزه علم ریودوژانیرو به نمایش گذارد. Rakuten وعده داده از پایان سال ۲۰۱۹ سرویس 8K را به خدماتش خواهد افزود. علاوه بر این تمامی فیلم‌های 15/70 میلی‌متری IMAX چنان کیفیتی دارند که در صورت اسکن می‌توانند تصاویری با رزولوشن 12K فراهم آورند. لذا داستان اصلی این است که چه زمانی زیرساخت لازم برای انتقال محتوای آنلاین و آفلاین 8K آماده خواهد شد.

البته همین‌الان هم برای تجربه کیفیت 8K روی تلویزیون‌های تازه‌وارد بازار نیازی به محتوای اصلی 8K نداریم؛ زیرا اغلب نمونه‌های موجود و به‌خصوص تلویزیون‌های 8K ال‌جی از قابلیت ارتقا کیفیت بهره‌مند شده‌اند و می‌توانند به شکل بسیار تأثیرگذاری محتوای 4K و حتی HD را به 8K تبدیل کرده و روی صفحه‌نمایش دهند. در این روش از الگوریتم‌های محاسباتی پیچیده‌ای استفاده می‌شود که زمینه تصاویر را تشخیص داده و با افزایش پیکسل‌های لازم، شکاف میان HD و 4K تا 8K را پر می‌کند. گفته می‌شود چیپ‌های پردازنده ارتقا کیفیت در تلویزیون‌های 8K، علاوه بر قدرت پردازشی بسیار بالا، پایگاه داده کاملی از تصاویر مرجع را هم در اختیار دارند که مرتباً تکمیل می‌شود تا به این پردازنده در حدس پیکسل‌های غایب کمک کند.

آیا بهتر است تلویزیون 8K بخریم یا به 4K و HD اکتفا کنیم؟

همان‌طور که در توضیحات پیشین مشاهده کردید، پاسخ به این سؤال بسیار سخت است و به شاخص‌های فراوانی بستگی دارد. شاید اولین پاسخ برای کسانی باشد که همیشه بااحتیاط قدم برمی‌دارند و در هر خریدی نگران از دست دادن چیزی هستند و چندان به دستاورد نمی‌اندیشند. بدون شک برای این دسته از افراد هنوز زود است که وارد دنیای جذاب و واضح و شفاف 8K شوند.

اما گروهی که همیشه به دنبال بهترین‌ها و جدیدترین‌ها هستند و می‌خواهند جذابیت تصویری حداکثری را در صفحه تلویزیونشان به تماشا بنشینند، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به فکر خرید یک تلویزیون 8K باشند. فقط تلویزیونی را بخرند که حتماً امکان ارتقا کیفیت فرمت‌های پایین‌تر را داشته باشد و البته امکان آپدیت برای پشتیبانی از فرمت‌ها و استانداردهای آینده را هم در اختیارشان بگذارد.

در این میان تلویزیون ۸۵ اینچی ال‌جی یکی از بهترین گزینه‌ها است. هم اینکه با بهره‌گیری از نسل دوم پردازنده‌های آلفا، یکی از کامل‌ترین و دقیق‌ترین شیوه‌های ارتقا‌ء تصویر را در اختیار کاربران می‌گذارد و هم اینکه از پایان ۲۰۱۹ به باکس تبدیلی مجهز می‌گردد که امکان تبدیل و پخش تمامی فرمت‌های ویدیویی را دارد و همچنین از طریق اینترنت آپدیت‌های آینده را نیز دریافت می‌کند. خبر خوب اینکه ال‌جی از ابتدای ۲۰۲۰ این باکس را به‌رایگان برای خریداران فعلی ارسال خواهد کرد.

نکته مهم دیگر درباره خرید تلویزیون 8K این است که پیش‌بینی کنیم واقعاً آینده بازار تلویزیون به کدام سمت می‌رود. برای این پیش‌بینی، قبل از همه باید نگاهی به توانایی‌های چشم انسان داشته باشیم. چشم ما توان دریافت تصاویر با کیفیت ۵۷۶ مگاپیکسل را دارد؛ اما مشکل اینجا است که حداکثر توان پردازشی آن تنها ۴۰ مگاپیکسل است. بد نیست بدانید که محتوای 4K تصاویر ۸.۵ مگاپیکسلی تولید می‌کند و 8K تقریباً ۳۳ مگاپیسکل است؛ یعنی اینکه تلویزیون‌های 8K بسیار نزدیک به مرزهای توانایی بینایی انسان هستند و به نظر می‌رسد ازنظر منطقی نسل‌های بعدی تلویزیون چندان بهتر از این نخواهند بود. البته ممکن است رقابت شرکت‌های تولیدکننده در آینده از مرز توانایی چشم انسان عبور کند که در این صورت باید به دنبال دلایل بسیار خاصی برای توجیه خرید چنین محصولات کم کاربردی باشند.

نوشته چرا باید تلویزیون 8K بخریم؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.