چرا برخی‌ مردم با نصب آنتن موبایل در همسایگی خود مخالفت می‌کنند؟

مخالفان توسعه شبکه‌های موبایل می‌دانند مردم برای تماس‌ها و پیامک‌های خود به این آنتن‌های موبایل نیاز دارند؛ ولی باز هم مخالف نصب آنتن BTS و دکل مخابراتی در کوچه و بام نزدیک خود هستند.

این افراد هیچ دلیل محکمی برای مخالفت با آنتن‌های موبایل ندارند ولی هنوز سعی می‌کنند دیگران را بترسانند و به شایعات دامن بزنند تا افراد بیشتری از همسایه‌ها و ساکنان محله با آن‌ها همراه شوند و شکایت کنند.

می‌دانند ثابت شده امواج رادیویی برای سلامتی بدن انسان بی‌خطر هستند و مسئولین بارها تاکید کردند تشعشعات همه آنتن‌های BTS به صورت آنلاین اندازه‌گیری و ارزیابی می‌شود؛ ولی باز هم کوچک‌ترین بیماری، سردرد و ناراحتی را به این شاخک‌ها نسبت می‌دهند و خبرش را به دیگران می‌رسانند.

در میان این افراد، حتی تحصیل‌کرده‌ها و دانشگاه رفته‌هایی یافت می‌شود که اتفاقا درس و بحث این آنتن‌ها را خوانده‌اند. علاوه بر اینکه با نحوه کار آنتن‌های موبایل آشنا هستند؛ بلکه به خوبی می‌دانند نصب آنتن بیشتر به معنای زندگی سالم‌تر است ولی انگار هنوز چیزی ته ذهن‌شان مخالفت می‌کند و گاهی در جمع‌های دوستانه و خانوادگی، باورهای عموم را تایید و تکثیر می‌کنند.

به واقع، چرا برخی از مردم در هر صورت مخالف نصب آنتن‌های موبایل در همسایگی خود هستند؟ اگر برای این افراد ده‌ها دلیل، مقاله علمی، سند و برهان بیاورید؛ باز هم قانع نشده یا نمی‌خواهند قانع شوند و به مخالفت با آنتن‌ها می‌پردازند و جالب‌تر اینکه چنین رویه‌ای را شجاعت، دفاع از سلامتی و نجات جان هم محلی‌ها می‌دانند!

ترسی بی‌دلیل

چند سال پیش، در یک نظرسنجی از مردم یک محله تهران، مشخص شد غالب افرادی که با نصب آنتن موبایل مخالف هستند؛ از مضر بودن امواج رادیویی می‌ترسند. در اولویت‌های بعدی، توصیه پزشکان، معماری شهری و از بین رفتن زیبایی شهر، منافع شخصی و غیره انتخاب شده است.

این افراد، به شایعات سرطان‌زا بودن امواج رادیویی یا خطرناک بودن تشعشعات آنتن‌ها برای کودکان و زنان اشاره کرده ولی نمی‌دانند دقیقا چرا یک آنتن موبایل خطرزا است!

هنگامی که یک کارشناس مخابرات برای این افراد توضیح می‌دهد آنتن‌های موبایل چگونه کار می‌کنند و حداکثر توان چگالی آن‌ها خیلی پایین‌تر از حد مجاز است؛ می‌پذیرند که امواج رادیویی برای سلامتی‌شان خطری ندارد و می‌توانند در کنار آن‌ها زندگی بهتر و سالم‌تری داشته باشند.

نظرسنجی‌ها و گزارش‌های منتشر شده دیگر هم نشان می‌دهد دلیل نخست مخالفت مردم با آنتن‌های موبایل، بحث‌های سلامتی نشات گرفته از شایعات مضر بودن این امواج است. ترسی که واهی و بی‌دلیل است و بیشتر از همه به خود افراد آسیب می‌زند چون دایما در استرس و اضظراب به سر می‌برند.

زودباوری و عدم تحقیق

شاید ریشه این مشکل در زودباوری مردم باشد. از قدیم مردم ایران زمین به زودباوری و سخت رهان کردن باورهای غلط مشهور بودند. انسان‌ها به طور ذاتی میل دارند افکار منفی، باورهای منفی و برعکس جریان کلی جامعه، دروغ‌ها و شایعات را زودتر باور کنند.

به منفی گرایش و میل بیشتری دارند و بدبینی بر خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی پیروز است. به همین خاطر، اگر یک نفر در صف نانوایی اعلام کرد آنتن موبایل جدید نصب شده در بالای فلان بام چقدر خطرناک است؛ سریعا باور کرده و نگران می‌شوند ولی حاضر به شنیدن اخبار رسانه‌ها و منبع‌های معتبر درباره مضر نبودن این آنتن‌ها نیستند.

هر خبر و شایعه‌ای را سریعا باور می‌کنیم و می‌پذیریم بدون اینکه حاضر به تحقیق کردن، مطالعه و جستن حقیقت باشیم. کمتر به خودمان زحمت یک جست‌وجوی ساده در اینترنت یا تماس گرفتن با اپراتورها را می‌دهیم. اهل خواندن کتاب و دنبال کردن یک موضوع تا مشخص شدن تکلیف نهایی نیستیم و تمایل داریم اخبار منفی در ذهن ما جولان بدهند.

هر فردی با کمترین مطالعه و تحقیق درخواهد یافت که آنتن‌های BTS و دکل‌های مخابراتی هیچ تهدیدی برای زندگی شهروندان نیستند و هنوز هیچ‌کجا ثابت نشده منشا یک بیماری، پرتوهای رادیویی این دکل‌ها هستند. با کمی تامل می‌توان فهمید چرا ده‌ها کشور پیشرفته دنیا دارند از آنتن‌های موبایل در تعداد بسیار زیاد استفاده می‌کنند و مردم شهرهای آن کشور هم هیچ مشکلی با این قضیه ندارند.

چون دکتر گفت!

برخی از مردم، دلیل مخالفت خود را توصیه پزشکان اعلام می‌کنند. حرف‌هایی شبیه به: «پزشک به همسرم توصیه کرده است در نزدیکی آنتن‌‌های موبایل نباشد»، «پزشک گفت اگر می‌خواهید بیماری شما بهبود پیدا کند؛ در محله‌ای زندگی کنید که آنتن موبایل نصب نشده باشد.»، «آنتن‌ها برای زن باردارم خطرناک هستند چون پزشک زنان می‌گوید» و …

متاسفانه بزرگ‌ترین ضربه را به توسعه شبکه‌های موبایل، برخی جوامع علمی وارد کردند. هنگامی که دلایل مخالفت پزشکان با آنتن‌های موبایل را دنبال می‌کنیم و پای صحبت چند پزشک می‌نشینیم؛ متوجه می‌شویم به نتیجه چند تحقیق ناقص در گذشته استناد می‌کنند یا اینکه در دانشگاه استادشان چنین نظری داشته است.

این پزشکان هیچ‌گاه به گزارش‌های رسمی منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی (WHO) استناد نمی‌کنند که تاکید دارد آنتن‌های موبایل در صورتی که دایما مورد پایش قرار گیرند؛ هیچ خطر و ضرری برای انسان‌ها و حتی بیماران ندارند.

این پزشکان به گزارش‌های سازمان انرژی اتمی ایران هم بی‌اعتنا هستند که نشان می‌دهند تمام دکل‌های مخابراتی به طور متناوب اندازه‌گیری و پایش می‌شوند و سطح انرژی چگالی توان آن‌ها چند صد برابر کمتر از حد استاندارد است.

این دکترها به مردم نمی‌گویند یک سامانه پایش و اندازه‌گیری آنلاین برای آنتن‌های موبایل در شهرهای مختلف راه‌اندازی شده است تا هر فردی بتواند وضعیت تشعشعات آنتن BTS نزدیک خود را رصد و از استاندارد بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند.

خودخواهی

فردی برای ماه‌های متوالی در محله دنبال استشهاد جمع کردن و شکایت از یک اپراتور برای ممانعت از نصب آنتن BTS است. زنگ تک تک خانه‌ها و مجتمع‌ها را زده و با همسایه‌های کوچه‌های پشتی و کناری صحبت می‌کند. کشیک شبانه‌روزی می‌گذارد تا تکنسین اپراتور نتواند وارد یک خانه شود و فردی از محله با او همکاری نکند. شکایت‌های مرتب به مراجع مختلف و مزاحمت‌های گوناگون برای تکنسین‌های نصب آنتن‌ها نتیجه می‌دهد و اپراتور تصمیم می‌گیرد آنتن BTS را در منطقه دیگری نصب کند.

یک روز صبح که همسایه‌ها از خواب برمی‌خیزند؛ متوجه می‌شوند روی بام این همسایه یک آنتن BTS نصب شده است. وقتی از او ماجرا را می‌پرسند؛ می‌گوید با اپراتور صحبت کرده و متقاعد شده است این آنتن‌ها هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارند.

این ماجرا تخیلی نیست و نزدیک به ۵ سال پیش در روزنامه همشهری چاپ شده بود. حقیقت این است گاهی پای منافع شخصی برای مخالفت با نصب آنتن‌های BTS در میان است. همیشه اهالی یک محله باید با آگاهی و هشیاری کامل عمل کنند و دلایل مختلف مخالفت یک مجتمع، هیئت مدیره یک برج، فلان شرکت تجاری یا سازمان با نصب آنتن‌های موبایل را بررسی و در پی کشف دلایل پشت پرده باشند.

زندگی سالم و بهتر

نباید فراموش کنیم که افزایش تعداد آنتن‌های موبایل در یک محله، سلامتی بیشتر و بهتری به همراه دارند. هرچه‌قدر آنتن‌ها به گوشی‌های موبایل نزدیک‌تر باشند؛ انرژی تشعشعات رادیویی موبایل‌ها کمتر بوده و خطرات احتمالی کمتری دارند. بهتر است هر شایعه و حرفی را زود باور نکنیم و کمی درباره‌اش تحقیق کنیم.

هر متخصص و دانش‌آموخته‌ای هم ممکن است اشتباه کند؛ پس هر حرف آن‌ها حجت نیست و نباید براساس آن تصمیم‌گیری کنیم. افزایش دانش و آگاهی بهترین ابزار برای تصمیم‌گیری بهتر و فراهم‌سازی زندگی بهتر و سالم‌تر در شهر و محله‌مان است.

نوشته چرا برخی‌ مردم با نصب آنتن موبایل در همسایگی خود مخالفت می‌کنند؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.