چرا شرکت‌های اینترنتی پیام قطع ADSL را عوض کردند؟

رگولاتور ارتباطی کشور هرگونه بخشنامه‌ای در زمینه حذف پیام‌های IVR اپراتورهای اینترنتی در زمان قطع سرویس اینترنت پرسرعت مشترکان را رد کرد و مدیر عامل یک شرکت اینترنتی درباره دلایل این تصمیم‌گیری گفت.
 
مدتی است که در زمان بروز اختلال در شبکه اینترنت، پیام صوتی - تلفنی برخی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت حذف می‌شود و اگر از مشترکان ADSL باشید و در چنین شرایطی قرار گیرید، دلیل را متوجه نمی‌شوید.
 
شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت دارای سامانه "پاسخ صوتی تعاملی (IVR)" هستند که رد زمان بروز اختلال در شبکه ارتباطی به صورت خودکار پیامی را منتشر می‌کنند تا مشترکان دلیل قطعی یا کندی را متوجه شده و دیگر بار ترافیکی به سمت مرکز تماس سرازیر نشود.
 
با این حال مدتی است که برخی شرکت‌ها این پیام را برداشته یا محتوای صوتی سیستم را تغییر داده‌اند که علی‌اصغر عمیدیان –معاون وزیر ارتباطات- نسبت به این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و در پاسخ به این سوال که چنین تغییری در سامانه صوتی اپراتورهای اینترنتی حاصل بخشنامه شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت‌های اینترنتی بوده است؟، گفت: ما در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مانیتورینگ را انجام می‌دهیم اما با این حال بخشنامه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم.
 
رگولاتور ارتباطی همچنین گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت هم حق چنین کاری را ندارد.
 
با این حال موضوع را از احمدرضا نخجوانی –مدیر عامل یکی از شرکت‌های اینترنتی- جویا شدیم که وی درباره دلیل حذف برخی پیام‌های IVR در ارتباط با بروز اختلال در سرویس اینترنت برخی مشترکان اپراتورهای اینترنتی گفت: این موضوع بیشتر ناشی از اشتباهات رسانه‌ای بود زیرا در هنگام قطعی سرویس برخی با سامانه‌های صوتی شرکت‌های اینترنتی تماس می‌گرفتند و به فرض پشت تلفن گفته می‌شد که "اختلالات ناشی از شبکه زیرساخت است" اما اینگونه برداشت می‌شد که مشکل ناشی از شرکت ارتباطات زیرساخت است.
 
وی عنوان کرد: این قبیل مشکلات کم نبود و حتی برخی اوقات اشتباهات فاجعه‌ باری توسط رسانه‌‌ها اتفاق می‌افتاد که ترجیح دادیم نوع پیام را تغییر دهیم.
 
او افزود: الان به عنوان مثال در زمان قطعی سرویس سیستم IVR می‌گوید که فلان نقطه خارج از دسترس شبکه است؛ با این نحوه اطلاع‌رسانی دیگر اشتباهی صورت نمی‌گیرد.