چرا فقدان اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مشکل خاصی برای کاربران ایرانی ایجاد نمی‌کند؟

آیا نبود اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مشکلی برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کند؟

همان‌طور که احتمالا مطلع هستید، در جدیدترین گوشی‌های هواوی خبری از اپلیکیشن‌های شرکت گوگل که به‌صورت پیش‌فرض روی اسمارت‌فون‌های اندرویدی نصب می‌شوند، نیست. حال قصد داریم به بررسی دقیق این موضوع پرداخته و ببینیم آیا واقعا نبود اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی به‌عنوان یک مشکل برای کاربران ایرانی قلمداد می‌شود؟

در تاریخ 16 ماه می سال 2019 دولت ایالات متحده تصمیم گرفت تا شرکت چینی هواوی را در لیست تحریمات خود قرار دهد. بدین ترتیب تمامی کمپانی‌های آمریکایی از انجام هرگونه فعالیت تجاری با این غول دنیای تکنولوژی منع شدند.

آیا نبود اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مشکلی برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کند؟

هر سازنده، برای تولید و عرضه یک گوشی هوشمند اندرویدی به دریافت مجوز قانونی برای نصب پکیج نرم‌افزاری گوگل نیاز دارد که به آن شرکت اجازه می‌دهد تا برنامه‌هایی مانند: نقشه گوگل، جیمیل، یوتیوب، گوگل درایو و… را برای راحتی بیشتر کاربران در قالب یک بسته نرم‌افزاری به شکل پیش‌‌فرض روی اسمارت‌فون مورد نظر قرار دهد.

برخلاف خود سیستم‌عامل اندروید که به‌عنوان یک پروژه متن‌باز و به دور از هرگونه تحریمی در اختیار توسعه‌دهندگان و علاقمندان قرار گرفته، متاسفانه سرویس موبایل گوگل (GMS) یا به عبارت ساده‌تر “اپلیکیشن‌های گوگل” برای استفاده، نصب یا حتی دانلود به دریافت مجوزی که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، وابسته هستند.

از تاریخ 16 ماه می سال 2019 تمامی گوشی‌های هواوی بدون نرم‌افزارهای رایج غول جستجوی اینترنتی در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند که این مسئله گوشی‌های مختلفی از جمله: پرچم‌داران سری میت و سری P را هم شامل می‌گردد. شاید در نگاه اول این موضوع تا حدی ترسناک و غیرقابل استفاده به نظر برسد اما نه برای ما که رفیق شفیق تحریم‌ها هستیم و تقریبا از همه‌چیز بی‌بهره!
بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، به راه‌حل‌های موجود نگاهی بیاندازیم.

آیا نبود اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مشکلی برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کند؟

در نخستین قدم چینی‌ها اپلیکیشن “Phone Clone” را به شما پیشنهاد می‌کنند. با این نرم‌افزار اندرویدی قادر خواهید بود که تمامی اپلیکیشن‌هایی را که در گوشی قبلی خودتان استفاده می‌کردید با چند لمس ساده به دستگاه جدیدتان منتقل نمایید. در حقیقت این راهکار کاربران را چند قدمی جلو می‌اندازد و دردسرهای متعددی مثل:‌گشتن در اینترنت، دانلود کردن تک‌تک برنامه‌ها و… را از سرتان کم می‌کند.

گام بعدی هواوی برای مقابله با تحریم‌های صورت گرفته، معرفی سرویس موبایل هواوی (HMS) بوده که دقیقا در مقابل GMS قرار خواهد گرفت. این سرویس سیاست‌های اصلی هواوی برای پاسخ دادن به تحریم‌های اندرویدی گوگل را دنبال می‌کند. این سامانه با قرار دادن کیت‌های مختلف مانند: سرویس گیم هواوی،‌ کیت‌ نقشه و لوکیشن‌ها، منابع API، پرداخت‌ها و… در اختیار توسعه‌دهندگان، به آن‌ها کمک نموده تا راه‌ پیشرفت این اکوسیستم جایگزین سریع‌تر و هموارتر پیموده شود.

یکی‌ دیگر از اقدامات اصلی و مهم هواوی برای حمایت از کاربران، انتشار یک اپ استور اختصاصی به نام “App Gallery” است. این فروشگاه دقیقا نقشی مشابه پلی‌استور را برعهده دارد و امکان نصب و به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌تان مثل: فیس‌بوک، اینستاگرام و… را برای کاربران فراهم خواهد کرد. هم‌اکنون اپ گالری هواوی میزبان بیش از 60 هزار اپلیکیشن پرکاربرد و محبوب بوده، حدود یک میلیون برنامه‌نویس داشته و با وجود این‌که کمتر از یک سال از انتشار این فروشگاه می‌گذرد، توانسته جایگاه سومین فروشگاه دنیا را از لحاظ تعداد کاربر به خودش اختصاص دهد که موفقیتی قابل توجه به‌حساب می‌آید. البته چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا بیش از یک میلیارد دلار در سال جاری روی اپ استور مورد نظر سرمایه‌گذاری کرده تا نرم‌افزارهای بیشتری را در اختیار کاربران بگذارند.

آیا نبود اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مشکلی برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کند؟

اپ گالری قابلیت‌هایی همانند: پرداخت درون برنامه‌ای و امکان استفاده از کیف پول را دارد و از سوی دیگر طبق ادعای سازنده، قرار است به‌زودی برای کاربران هر قسمت از دنیا شخصی‌سازی و به نو‌عی محلی شود. این موضوع بدین معناست که در آینده این فروشگاه قادر خواهد بود تا مثلا به کاربران ایرانی اپلیکیشن‌های پرکاربرد منطقه خودشان را پیشنهاد دهد تا تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

باید افزود از آنجایی‌که همیشه کاربران ایرانی به نسخه اصلی و بدون محدودیت گوگل‌پلی دسترسی نداشتند و در طول زمان تحریم‌های مختلفی را تجربه و اغلب پشت سر می‌گذارند، در صورتی‌که وابستگی شخصی یا کاری خاصی به اپلیکیشن‌های پکیج گوگل نداشته باشند، بعید است با مشکل قابل ملاحظه‌ای مواجه گردند، چراکه حتی اگر نتوانید با اپ گالری هواوی ارتباط برقرار نمایید، بازهم گزینه‌های دیگری مانند: کافه‌بازار، مایکت، ایران اپس و… هستند که نیازهای شما برای دریافت اپلیکیشن‌های دل‌خواه‌تان برطرف می‌کنند و حتی محدودیت‌های گوگل‌پلی را ندارند!

آیا نبود اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مشکلی برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کند؟خبر خوشحال‌کننده دیگری که مسلما بسیاری از کاربران ایرانی با شنیدن آن خشنود خواهند شد، پشتیبانی بزرگ‌ترین مارکت ایرانی یعنی کافه‌بازار از HMS است. این پشتیبانی با هدف نصب ساده‌تر اپلیکیشن‌های پرکاربرد و محبوب و بهبود تجربه کاربران ایرانی صورت می‌گیرد که بدون‌ تردید افزایش نسبی رضایت خریداران گوشی‌های هواوی را به همراه خواهد داشت و نگرانی‌های احتمالی آن‌ها را برای نصب برنامه‌های گوناگون برطرف می‌کند.

از طرفی، عدم وجود نرم‌افزارهای سرویس گوگل به معنای اجرا نشدن همه آن‌ها روی گوشی‌های هواوی نیست. در واقع برنامه‌هایی مثل: کیبورد گوگل، مرورگر کروم و نقشه گوگل قابل نصب و استفاده هستند. اما برای یوتیوب، گوگل درایو و پلیکیشن‌های دیگری که قابل نصب یا اجرا نیستند، می‌توانید توسط نسخه وب و ایجاد میانبر در منو از آن‌ها بهره ببرید. همچنین جی‌میل را هم می‌توان روی کلاینت خود هواوی سینک کرده و استفاده نمود. به‌تازگی هواوی در تلاش است تا با عقد قراردادهای مختلف از محدود شدن کاربران به‌خاطر تحریم‌های صورت گرفته،‌ جلوگیری نماید که به‌عنوان نمونه می‌توان به توافق این سازنده با شرکت هلندی TomTom اشاره نمود که قرار است سرویس مپ اختصاصی این کمپانی جایگزین نقشه گوگل شود.

باید گفت که اکوسیستم غنی اندروید برای انجام هر وظیفه چندین نرم‌افزار گوناگون با قابلیت‌های متنوع را در اختیار کاربر می‌گذارد و ضرورتی ندارد حتما از نسخه گوگل آن‌ها استفاده نمود. برنامه‌های متعددی برای یادداشت‌برداری، چک کردن ایمیل‌ها، گوش دادن به موسیقی و ذخیره اطلاعات در فضای ابری موجود بوده که عملکردی کاملا مشابه محصولات گوگل و گاها حتی بهتر از آن‌ها دارند. همچنین وبسایت‌های متفرقه و شناخته شده ApkPure‌ یا ApkMirror برای افراد علاقمند بسیار کاربردی هستند و هیچ تحریمی علیه کاربران اعمال نمی‌کنند.

در جدول زیر می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌های گوگل و برنامه‌های رایج کاربران ایرانی که روی گوشی‌های هواوی اجرا یا با مشکل مواجه شده‌اند، مشاهده نمایید، تا بیشتر درباره این موضوع مطلع گردید.

اپلیکیشن‌های گوگل وضعیت اپلیکیشن‌های محبوب
وضعیت
مرورگر گوگل کروم اجرا می‌شود همراه من/ایرانسل من اجرا می‌شوند
جیمیل اجرا می‌شود ولی امکان اضافه کردن جیمیل وجود ندارد کافه‌بازار/مایکت اجرا می‌شوند
کیبورد گوگل اجرا می‌شود اسنپ اجرا می‌شود
گوگل Dou اجرا نمی‌شود دیوار/شیپور اجرا می‌شوند
یوتیوب اجرا نمی‌شود دیجی‌کالا اجرا می‌شود
گوگل درایو/ گوگل فوتو اجرا نمی‌شود آپارات اجرا می‌شود
نقشه گوگل اجرا می‌شود آپ/همراه بانک مهر ایران/ همراه بانک ملی اجرا می‌شود
گوگل کیپ اجرا نمی‌شود واتس‌اپ/تلگرام/اینستاگرام/فیسبوک/توئیتر/ تیک‌تاک/اسکایپ/لینکدین/ اجرا می‌شوند

 

انتظار می‌رود در آینده نزدیک، کسب و کارهای ایرانی، اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را برای اجرا بدون نیاز به سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی به‌روزرسانی کنند تا کاربران با مشکلات کمتری مواجه شوند.

در آخر باید تاکید کرد که روش‌های مختلفی برای استفاده از اپلیکیشن‌هایی که برای اجرا روی گوشی‌های هواوی دارای مشکل هستند، وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان مواردی از جمله: استفاده از اپلیکیشن اپ گالری هواوی، بهره‌گیری از وب‌سایت یا نصب برنامه جایگزین را بیان کرد.

    نوشته چرا فقدان اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مشکل خاصی برای کاربران ایرانی ایجاد نمی‌کند؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.