چرا من یک آیفون می‌خواهم؟! (راه‌اندازی و تنظیمات اولیه)

چرا من یک آیفون می‌خواهم؟! (راه‌اندازی و تنظیمات اولیه)

اگر از دنبال‌کنندگان آی‌تی‌رسان باشید، حتما به خاطر دارید که در بخش اول این مطلب، توضیحات اولیه برای انتخاب آیفون را برای شما ارایه کردیم. با فرض بر اینکه شما آن مطلب را خوانده و برای راه‌اندازی و تنظیمات اولیه آیفون آماده هستید، این مطلب را آغاز می‌کنیم.

۱- روشن کردن دیوایس

در ابتدای امر باید آیفون را روشن کنیم تا سپس به انجام تنظیمات آن بپردازیم. برای این کار، تنها دکمه قرار گرفته در سمت راست بدنه که دکمه پاور (Power) نام دارد را به مدت یک الی دو ثانیه فشار می‌دهیم. با این عمل، صفحه نمایش آیفون روشن شده و لوگوی اپل را در میانه تصویر خواهید دید. بعد از گذشتن چندین ثانیه و بارگذاری اولیه سیستم عامل (با هر بار روشن کردن دیوایس، باید همین مقدار منتظر بمانید تا دیوایس روشن شده و آماده به کار شود)، با صفحه‌ای مانند تصویر زیر که با پیغام سلام (به زبان‌های مختلف)، به شما خوش‌آمد می‌گوید، روبرو می‌شوید.

۲- تنظیم زبان دستگاه

همانطور که در تصویر می‌بینید، در پایین عبارت Press home to open نوشته شده و در واقع شما را راهنمایی می‌کند تا با زدن دکمه هوم (Home – دکمه دایره‌ای و معروف آیفون)، وارد تنظیمات اولیه سیستم عامل شوید. پس کاری که از ما خواسته شده را انجام و دکمه هوم را فشار می‌دهیم تا تنظیمات را شروع کنیم.

در اولین مرحله تنظیمات، همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، شما باید منطقه محل زندگی و در واقع زبان دستگاه خود را انتخاب کنید. در این قسمت، چون سیستم عامل iOS در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، به ناچار باید United States را انتخاب کنید.

۳- فعال‌سازی آیفون و اتصال وای‌فای

در این مرحله، به مانند تصویر، عملیات فعال‌سازی دیوایس شما انجام می‌شود. برای انجام این کار، شما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. حال دو راه پیش رو دارید:

۱- می‌توانید از اینترنت وای‌فای استفاده کنید.

۲- می‌توانید از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنید.

ابتدا سیم‌کارت خود را درون محفظه سیم‌کارت قرار داده و سپس برای استفاده از وای‌فای، شما باید نام شبکه وای‌فای خود را از لیستی که مشاهده می‌کنید انتخاب کرده و سپس رمز عبور آن را وارد نمایید.

اما اگر شبکه وای‌فای در دسترس شما نیست و می‌خواهید از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنید، گزینه Use Cellular Connection را انتخاب کنید تا اجازه دسترسی به این قسمت فعال شود.

بعد از اتصال به وای‌فای یا شبکه اینترنت سیم‌کارت و زدن Next، عملیات فعال‌سازی یا اصطلاحا Activation آیفون شما انجام می‌شود.

بعد از به پایان رسیدن روند فعال‌سازی، از شما در مورد قابلیت Location Services سوال می‌شود. با فعال‌سازی این قابلیت، شما به سیستم عامل اجازه خواهید داد تا از محل شما بر روی نقشه استفاده نماید. پیشنهاد می‌کنیم که به جهت تأمین امنیت دیوایس، این قابلیت را با زدن Enable Location Services فعال کنید. اما اگر به هر دلیل تمایل ندارید، با انتخاب گزینه Disable Location Services، این قابلیت را غیر فعال کنید.

۴- تنظیم اثر انگشت و رمز عبور

در مرحله بعد، از شما درخواست می‌شود تا اثر انگشت و رمز عبور برای آیفون خود انتخاب کنید. در ابتدا، شما باید اثر انگشت برای دیوایس تعریف کنید. به این منظور، هر کدام از انگشت‌تان که مایل هستید را بر روی دکمه هوم قرار دهید تا سنسور دیوایس، اثر انگشت شما را اسکن کند. این کار را در چندین مرحله مختلف و با برداشتن و قرار دادن مجدد انگشت بر روی دکمه هوم باید انجام دهید. شایان ذکر است که در هر مرحله، باید انگشت خود را روی دکمه هوم جابجا کنید تا از قسمت‌های مختلف انگشت، نمونه‌برداری شود. این کار در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول مرکز انگشت و فضاهای محدود اطراف آن و در مرحله دوم نیز قسمت‌های اطراف مرکز انگشت را اسکن کنید. اگر تمایل به تنظیم اثر انگشت ندارید، می‌توانید با لمس عبارت Set Up Touch ID Later، انجام این تنظیمات را به بعد موکول کنید.

بعد از عبور از این مرحله و پایان یافتن اسکن اثر انگشت، شما باید یک رمز عبور شش رقمی برای آیفون خود انتخاب کنید که در صورت عمل نکردن سنسور اثر انگشت، از آن برای باز کردن دیوایس استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید این رمز را به ۴ رقم کاهش دهید یا از ترکیب حروف و اعداد استفاده کنید، می‌توانید عبارت Passcode Options را لمس کرده و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

۵- بازگردانی یا انتقال اطلاعات و برنامه‌ها

اگر پیشتر از آیفون استفاده می‌کردید (که ما فرض را بر این می‌گذاریم که استفاده نمی‌کردید)، در این مرحله می‌توانید اطلاعات پیشین خود را از طریق بک‌آپ آیکلاد (سرویس ابری اپل)، بک‌آپ نرم‌افزار آیتونز و یا از یک دیوایس اندرویدی، به آیفون خود انتقال دهید. اگر این اولین تلفن هوشمند شماست، با انتخاب گزینه Set Up as New iPhone، این مرحله را رد کنید. اما اگر پیشتر یک دیوایس اندرویدی داشته‌اید، گزینه Move Data from Android را انتخاب کنید. حال روی دیوایس اندرویدی خود اپلیکیشن Move to iOS را نصب کنید. بعد از باز کردن نرم‌افزار، محلی را برای وارد کردن یک کد مشاهده می‌کنید. حال به آیفون خود باز گشته و Continue را لمس کنید. در این قسمت، یک کد ده رقمی مشاهده می‌کنید که باید آن را روی دیوایس اندرویدی خود وارد کنید. سپس مرحله انتخاب اطلاعات فرا می‌رسد. دیتاها و اطلاعاتی که مایل به انتقال هستید را انتخاب و گزینه Next را لمس کنید. سپس به هر دو دیوایس اجازه دهید تا تبادل اطلاعات را انجام دهند. این عملیات ممکن است کمی طول بکشد. پس حوصله داشته باشید! بعد از اتمام عملیات انتقال، وارد مرحله بعد ‌شوید.

۶- وارد شدن به اپل آی‌دی و تنظیمات آی‌کلاد

در این قسمت، شما باید اپل آی‌دی و رمز عبور آن را وارد نمایید. اگر اپل آی‌دی ندارید، با لمس عبارت Don’t have and Apple ID or forgot it از این مرحله رد شوید تا بعدا اقدام به درست کردن اپل آی‌دی نمایید.

بعد از وارد کردن یا عبور از این مرحله، شما باید شرایط و قوانین استفاده از آیفون و سیستم عامل iOS را مطالعه و با زدن بر روی گزینه Agree، موافقت خود را با آن اعلام نمایید.

۷- فعال‌سازی سیری (منشی هوشمند اپل)

در این مرحله می‌توانید سیری یا همان منشی هوشمند اپل را با زدن Set Up Siri فعال کنید. اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از سیری ندارید، با زدن Turn On Siri Later از این مرحله رد شوید.

منشی هوشمند اپل کارهای زیادی را قادر است تا انجام دهد. اما همانطور که می‌دانید، باید با زبان انگلیسی با آن صحبت کنید. مثلا می‌توانید از سیری درخواست کنید تا ایمیل‌های شما را برای‌تان بخواند یا از طریق آن و بدون تایپ حتی یک کلمه، برای دیگران اس‌ام‌اس، ایمیل یا … ارسال نمایید.

۸- تنظیم نحوه کلیک دکمه هوم

در این قسمت، شما می‌توانید نحوه عملکرد دکمه هوم آیفون خود را تنظیم کنید. سه حالت در این مرحله وجود دارد که با انتخاب هر کدام و فشار بر روی دکمه هوم، می‌توانید در نهایت حالت دلخواه خود را انتخاب و عبارت Next را لمس کنید تا به مرحله بعدی بروید. اگر تمایلی به تنظیم این مرحله ندارید، می‌توانید عبارت Customize Later in Settings را انتخاب کنید تا از این مرحله رد شوید.

۹- انتخاب نحوه نمایش تصویر

به عنوان آخرین مرحله، نحوه نمایش تصویر را از میان STANDARD و ZOOMED انتخاب کنید. در حالت Standard، تمامی اجزا به صورت معمول و استاندارد نمایش داده می‌شود. اما اگر به هر دلیل دچار مشکلات بینایی هستید، می‌توانید حالت Zoomed را انتخاب کنید تا اجزا و متون واقع در سیستم عامل، کمی درست‌تر و واضح‌تر به نمایش درآید.

 

 


 

خب، تبریک میگم! تنظیمات آیفون به پایان رسید و حالا با لمس عبارت Get Started می‌توانید وارد سیستم عامل شده و از آن استفاده کنید.

در مرحله بعد به سراغ تنظیمات سیستم عامل خواهیم رفت و با قسمت‌های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

نوشته چرا من یک آیفون می‌خواهم؟! (راه‌اندازی و تنظیمات اولیه) اولین بار در پدیدار شد.